Avatar Birgit & John Fox

Birgit & John Fox

Petone via Wellington naar Palmerston North

Bericht - 07 maart 2018 om 00:12 uur

We hebben vandaag weer eens iets anders op het programma staan. We hebben een auto gehuurd en die gaan we vandaag ophalen in Wellington. De underpass die we gisteren  hebben gebruikt staat nu door de hoge stand van het riviertje deels onder water. Daardoor moeten we de weg over zien te steken. Doordat er uiteindelijk een aantal mobilisten stopten konden we er naar de overkant,  anders hadden we er nog gestaan.  Nu op zoek naar het adres van het autoverhuurbedrijf,  lang leve google maps. Vanuit mijn stuurtasje kregen we de benodigde aanwijzingen. Een mooie tocht vrijwel geheel over een schitterend (...)

Petone naar Upper Hutt en terug

Bericht - 06 maart 2018 om 08:35 uur

Vandaag gaan we de fietsroute langs de rivier de Hutt volgen. Via lower Hutt naar Upper Hutt. Eerst hadden we besloten om deze tocht niet verder te volgen omdat er geen overnachtingsmogelijkheden zijn. Ook willen we morgen een auto gaan huren voor de komende 3 weken zodat we naar de trials kunnen rijden, ze liggen hier enorm ver uit elkaar en dan hoeven wij niet over de drukke highway's te fietsen maar kunnen die afstanden met de auto overbruggen. De eerste hindernis die we tijdens de fietstocht tegenkomen is een underpass bij een riviertje waar je van de ene (...)

Nelson naar Wellington/Petone

Bericht - 05 maart 2018 om 08:00 uur

De jeugdherberg,  hoofdzakelijk bevolkt door backpackers en oude grijze duiven, verlaten we om 9.30u en lopen naar de bushalte. Daar staat een locale bus klaar en een oud vrouwtje met fiets moet zelf haar fiets op de voordrager vastzetten. Ze wilt beslist geen hulp onzerzijds. Zie foto. Daarna komt onze bus, inter city naar Picton. Wij moeten onze fiets net als bij een vliegtuig verkleinen dat houdt  in: zadel omlaag stuur omlaag en dwars, voorwiel eruit. We zijn de enige reizigers met fietsen dus hebben we een apart vak onderin de bus voor onze bagage plus fietsen. Na een (...)

Nelson naar Nelson

Bericht - 03 maart 2018 om 08:22 uur

De bus die we zaterdag naar Havelock willen nemen is volgeboekt. Zondag kunnen we op zijn vroegst weg. Blijven op de camping kan ook niet. Gehele weekend volgeboekt. Dan maar een paar knopen doorgehakt. Voir Zondag de bus naar Picton geboekt, aansluitend de boot naar Wellington, is 3,5u varen, de camping in Wellington voor zondagavond geregeld en voor zaterdag in Nelson een kamer in de jeugdherberg geboekt. De Fiets van John naar fietsenwinkel gebracht waar ze met 2 man ruim 1 1/2;uur bezig zijn geweest om het spatbord weer goed geplaatst te krijgen, de lowrider had bevestigingspunten die nu (...)

Belgrove via Spoonerstunnel naar Nelson

Bericht - 01 maart 2018 om 08:51 uur

Na een ontbijt met allerlei zelfgemaakte producten vertrokken we om de langste treintunnel van Nieuw Zeeland te verkennen. Nu is deze tunnel opgenomen in de Abel Tasman great taste trail. Met een lengte van 1,4 km en onverlicht was deze tunnel tot 1955 aangesloten op het spoor naar Nelson maar feitelijk nooit gebruikt omdat het vervolg naar Murchison nooit is gemaakt. Op weg daarheen moesten we nog behoorlijk 4 km klimmen. De meegenomen verlichting was zwakjes dus de batterijen  vervangen. De tunnel an sich was een kale betonnen constructie met een natte leemachtige ondergrond. Om dit heen en terug (...)

Belgrove via Spoonerstunnel naar Nelson

Bericht - 01 maart 2018 om 08:51 uur

Richmond naar Belgrove

Bericht - 28 februari 2018 om 08:00 uur

Het heeft aardig geregend vannacht. Ook de komende dagen zijn vrij regenachtig. We hebben daarom op de route die we fietsen eens een Air BenB geboekt in Belgrove. Je moet van alles eens proberen, nietwaar. De tent krijgen we niet droog ingepakt. We zien dat vanavond wel weer. De route voert vandaag door voornamelijk de wijngaarden van de Tasmanbaai/Nelson. Op het land zien we ook pompoenen geoogst worden en ja hoor, onze Fransman Joseph, zwaait ons met een vette lach toe. In Brightwater onderbreken we onze tocht voor koffie en een heerlijke scone. Het miezert nog steeds. Temperatuur is (...)

Motueka naar Richmond

Bericht - 28 februari 2018 om 07:29 uur

We gaan weer  verder. De "Tasmans  great taste trail" willen we vandaag volgen. Bij de haven van Motueka pikken we de route op. In het begin is deze trail vrij eenvoudig te volgen. Als we bij fisherman's community afslaan krijgen we van de boer een dikke duim. Al gauw blijkt waarom. Een stevige klim op een gravelpad bezaaid met kiezels. Na ruim 1800km fietskilometers in onze benen, geen probleem. Dan een bord met de tekst "de volgende 2,5 km is zwaarte 3, je doet er 30minuten over en bij sommige klimmen kun je beter lopen".Dit geldt voor mountainbikers zonder (...)

Abel Tasman Nationaal Park

Bericht - 26 februari 2018 om 00:52 uur

Met de buren, 2 nederlandse meiden, staan we al vroeg bij de receptie op de bus te wachten die ons naar Kariteriteri brengt. Vandaar gaan we dan verder per boot. We rijden door een gebied waar tot voor 5 jaar terug 4000ha tabaksplantages stonden. Nu is het veranderd in een fruitteeltgebied, van appels, kiwi's tot bananen. En er wordt veel hop verbouwd. Deze hop gaat over de hele wereld omdat men hier geen ziektes heeft en de hop dus onbespoten is. In Kaiteriteri stappen we op een draagvleugelboot. We varen tussen het Zuider-en Noordereiland. Na een mooie tocht langs (...)

Papawera naar Motueka

Bericht - 24 februari 2018 om 08:20 uur

De camping in Tapawera huisvestte veel vogels van allerlei pluimage. Naast ons had je er: Duitse professor met dochter. Hij had alleen interesse in zijn computer en zij in 2 Franse jongens die  hier kampeerden om op forel te vissen. Daarnaast een Amerikaan die elke maand naar de psychiater moest omdat hij gewelddadig is samen met een jongedame die hem in de gaten hield. Een Noor die ook vistte en eindelijk eens een paar landgenoten zag. Een oude Nieuw Zeelander die voortdurend in zichzelf mompelde en niet geheel fris was. En zo kunnen we er nog wel een paar (...)