Avatar Birgit & John Fox

Birgit & John Fox

Lake Paringa naar Fox Glacier

Bericht - 11 februari 2018 om 06:02 uur

Vermeld dient nog te worden dat tussen Haast en Fox Glacier er geen bereik is voor mobiele telefoons en internet. Het was s'nachts begonnen te regenen. Jammer maar niets aan te doen. Regenjackje aan en om 8u zaten we weer op de fiets. 70km naar Fox Glacier. De tocht voerde over de uitlopers van de Zuid Alpen, bedekt met regenwoud en af en toe langs de Oceaan. Na een 20tal km kwamen we bij Bruce Bay aan en gingen kop koffie drinken. Het regende nog steeds en langzaamaan steeds harder. Volgens de eigenaar van de koffietent, werd het weer (...)

Haast naar Lake Paringa

Bericht - 11 februari 2018 om 05:28 uur

Weer een warme dag.  Birgit ging eerst boodschappen doen, supermarkt was 4 km terug, want de volgende 120 km zou er Onderweg geen winkel of iets dergelijks zijn. Amper 1 km onderweg passeerden we een SUPERMARKT....
Daarna ooi met lam op de weg. Ze probeerden het verkeer te regelen maar na een paar zelfmoordpogingen sprongen ze eindelijk over de omrastering  en het verkeer kon weer verder. Na de brug over de rivier Haast kwamen we al snel in het regenwoud te fietsen. Groene muren, metershoog, van varens en bomen omringen je dan en je hoort overal water stromen maar ziet (...)

Makarora naar Haast

Bericht - 09 februari 2018 om 08:09 uur

Na nog wat broodjes gekocht te hebben voor onderweg vertrokken we. We moesten tussen km 14 en 18 van 320 meter hoogte naar 580 meter hoogte. De Haastpas over. Gelukkig was er de afgelopen tijd in dit gebied noodweer geweest en was de weg op meerdere plaatsen door steen lawines onklaar gemaakt en werd gerepareerd. Dit hield in dat we de laatste klim, 12 procent stijging, als fietser op de linkerweghelft mochten rijden. Was net mengsel van kiezels, cement en aarde gestort en gewalst. Voor fietsers prima ondergrond dus rustig klimmen. Deze route was door de schitterende omgeving, steile (...)

Wanaka naar Makarora

Bericht - 09 februari 2018 om 07:05 uur

Vanuit Wanaka vonden we al gauw een fietsroute. Waar die zou eindigen eindigen wisten we niet. Na een 6tal kilometers eindigden we in Albert Town. Daar 3 fietsers aan het werk gezet om ons weer op de route te krijgen. Maar een kleine 7 km omgereden bleek. Eerst fietsten we naast Lake Hawea. Een schitterend mooi blauw meer omringd door majestueuze bergen. We rijden niet voor niets door de zuid Alpen. Dus ook veel klimmen en dalen. Na Lake Hawea eerst 900 meter klimmen en daarna daal je af naar Lake Wanaka. Dus we zijn uitgekomen aan de andere (...)

Cromwell naar Wanaka

Bericht - 07 februari 2018 om 06:06 uur

Vandaag bericht ontvangen over de beschadigde matras. Deze  wordt na 10 jaar geheel vergoed en in de loop van volgende week zal die thuis worden afgeleverd. Toen na een stevig ontbijt op pad na afscheid van onze Belgen te hebben genomen. We rijden door de vallei van de Clutha, heuvelachtig maar heel mooi. Na 10 km ontdekt Birgit een gravel pad naast de weg. Deze maar volgen en ja hoor, schitterend. Vlak langs de rivier, druivenranken en af en toe over een veldje waar de konijnen door onze komst wegstuiven. Daarna achter schitterende huizen langs. Het leek wel of (...)

Tenten

Bericht - 07 februari 2018 om 05:47 uur

Eerst maar eens lekker uitgeslapen.....
Rond een uur of 11 kwam er een fietsster het veldje op en ze was één en verbazing toen ze onze tent zag. Ze zegt tegen zichzelf: Frans kan er toch nog niet zijn? Wat bleek, zij was met de bus gekomen vanuit  Queenstown en haar man Frans zou op de fiets komen. Zij hebben dus dezelfde tent als wij. Niet lang daarna kwam Frans inderdaad aangereden. Het bleken Belgen te zijn die al 2 maanden aan het rondtoeren zijn.
Er was in het dorp niets te merken van het feit dat het een nationale feestdag (...)

Kingston naar Cromwell

Bericht - 06 februari 2018 om 01:27 uur

Het diner in Kingston hebben we samen met een koppel uit Colorado gedaan. Ze wonen in een bergdorp en gaan regelmatig raften in de grand canyon. Dit was hun eerste reis buiten de VS. Hele leuke lui. De volgende dag vroeg op vanwege de te verwachte drukte op de weg en weinig wind s' morgens. De weg langs het meer was mooi met uitzicht op de bergen, meer en dieptes. Helaas moesten we ook nog de devils staircase bedwingen, een flinke kuitenbijter. Na 40 km kwamen we in Frankton waar we tijdens de koffie besloten om eerst langs de (...)

Athol naar Kingston

Bericht - 04 februari 2018 om 04:47 uur

De nacht was vrij koud. Een graad of 5. Dat merk je best als je s'nachts moet plassen. Na het ontbijt weer de trial opgezocht die ons naar Kingston moest brengen. Een prachtige tocht door weilanden, bossen en niet te  vergeten speciale hangbruggen over de riviertjes die je passeert. Onderweg kwamen we ook wat mountainbikers tegen. Ze reden deze route vanuit Kingston naar Athol omdat er harde wind verwacht werd en zij hadden dan rugwind. Ze lieten zich dan ophalen in Athol. De watjes.  Dat betekende dus dat wij volop tegenwind zouden krijgen. Ze hadden helaas gelijk. We moesten (...)

Invercargill naar Athol

Bericht - 04 februari 2018 om 04:33 uur

Gezien de saaie route tot Mossburn hadden we besloten om dit stuk met de bus te gaan. Maar eerst de Camping belevenissen van dí e ochtend. Onze Vietnamese vrienden, oma met 2 dochters, een echtgenoot en 2 kleinkinderen vertoonde weer haar kookkunsten. Rijst, groenten fruit en vlees en heel veel knoflook. Voordat we met de geur doordrenkt waren ontvluchtten we de keuken. Onze Camping buurman had een 50 jaar oude bus als vervoer en kampeermiddel. Hij ging hem starten en waarschuwde ons dat er " may be a little bit smoke could be". Dit was een understeatment. Nadat de (...)

ulva island

Bericht - 02 februari 2018 om 08:43 uur

Na een kort nachtje werden we gewekt door de zon, heel welkom na een hele dag regen. We hadden met een Nederlandse  en een Zwitserse afgesproken  om met de boot naar Ulva Island te gaan,  een tochtje met de boot van ca 15 minuten. Onderweg legde de schipper de boot ineens stil, hij had een klein soort albatros gespot. En ja hoor, wat een prachtig gezicht zoals deze vogel doir de lucht zweeft. Molly Moack, of iets wat er op lijkt. Ze praten hier met een enorm accent waardoor je de mensen af en toe niet verstaat.