Avatar Birgit & John Fox

Birgit & John Fox

Papawera naar Motueka

Bericht - 24 februari 2018 om 08:20 uur

De camping in Tapawera huisvestte veel vogels van allerlei pluimage. Naast ons had je er: Duitse professor met dochter. Hij had alleen interesse in zijn computer en zij in 2 Franse jongens die  hier kampeerden om op forel te vissen. Daarnaast een Amerikaan die elke maand naar de psychiater moest omdat hij gewelddadig is samen met een jongedame die hem in de gaten hield. Een Noor die ook vistte en eindelijk eens een paar landgenoten zag. Een oude Nieuw Zeelander die voortdurend in zichzelf mompelde en niet geheel fris was. En zo kunnen we er nog wel een paar (...)

St Arnoud naar Papawera

Bericht - 23 februari 2018 om 04:43 uur

De zon schijnt weer volop vandaag. Vandaag fietsen we 60 km máár voornamelijk omlaag. We zitten op ruim 700meter hoogte, was fris vannacht toen we naar toilet moesten maar genoten van een prachtige sterrenhemel, en Papawera ligt op ongeveer 150 meter hoogte. Dus eerst op ons gemak de binnentent laten drogen en praatjes gemaakt met de buren. We vertrokken pas om half elf. We weken iets van de geplande fietsroute af omdat we dan over een zeer rustige binnenweg zouden gaan en ook nog een klim van 3 km omzeilden. Het was inderdaad zoals gepland. Een schitterend landschap en (...)

Murchison naar St Arnoud

Bericht - 23 februari 2018 om 04:27 uur

De orkaan Gita is in Charleston aan land gekomen en heeft heel wat schade veroorzaakt in Nieuw Zeeland. Wij hebben toevallig een goed plekje gevonden. In Murchison heeft het ruim 2 dagen geregend maar deze  heeft gelukkig geen overlast veroorzaakt. De derde dag, woensdag, brak de zon al weer door. Naar dorpje gewandeld en allebei naar de kapper geweest.
Donderdag 22 februria vertrokken we naar St Arnoud. Dit hield in dat we 60km  als vals plat voor de boeg hadden oftewel 400meter stijgen. De route ging over highway 6, tussen 2 bergkammen door. Prachtige natuur of scenery zoals ze (...)

Charleston naar Westport naar Murchison

Bericht - 20 februari 2018 om 02:36 uur

Vandaag rustig opgebroken omdat het naar Westport maar 26 km is en vanmiddag om 16.00u pas de bus naar murchison vertrekt. Natuurlijk wel weer een aantal steile klimmetjes te overwinnen. In Westport aangekomen zijn we naar de plaatselijke VVV gegaan. De vriendelijke mevrouw heeft gezorgd dat we ook de fietsen in de bus mee konden nemen. Daarna naar het zwembad. Bij het omkleden zie je gelijk dat we fietsen. Hoofd, stukken armen en benen zijn bruin. De rest mooi melkwit. Van fietsen krijg je honger. Van zwemmen ook dus de eerste de beste eetgelegenheid binnengestapt, Subway, en ons vergrepen (...)

Graymouth naar Punakaiki naar Charleston

Bericht - 19 februari 2018 om 11:07 uur

Voordat we vertrokken kwam onze NieuZeelandse vriendin nog langs. Jenny Andrew uit KeriKeri. Zij eist dat we bij haar langskomen als we op het Noordereiland zijn. We beloven dat als we in de buurt komen haar bellen en afspreken. In eerste instantie een vrij korte etappe maar door het vele klimwerk tocn vrij lastig. We voelen dat we een rustdag hebben gehad en fietsen heel gemakkelijk. Een heel mooie tocht en in Punakaiki aangekomen, rond het middaguur, spraken we af eerst de pancake rotsen en de blowholes te bezichtigen en daarna te bekijken wat we gaan doen. Een overweldigend (...)

Noodweer Graymouth

Bericht - 17 februari 2018 om 08:56 uur

Afgelopen nacht heeft het behoorlijk gespookt. Onweer, heel veel regen en harde windstoten. De tent stond als een huis maar we besloten vanochtend, het regende nog steeds hard, om vandaag niet verder te fietsen. Kleren en slaapzakken te wassen en te drogen en komende nacht in een cabin te slapen. Dan nemen we morgen een droge tent mee. Dan ook gelegenheid voor Birgit om kapper te scoren en omgeving verder te verkennen. Helaas voor Birgit blijken de kappers hier op zaterdag niet te werken. Ook veel winkels en de musea sluiten hier zaterdag al om 14.00u. Lijkt wel op het (...)

Cowboys Paradise naar Graymouth

Bericht - 16 februari 2018 om 08:58 uur

Na een  verkwikkende nachtrust op naar Graymouth. De eeste 3 km van onze tocht moesten we in het regenwoud klimmen, klimmen en nog eens klimmen langs steile afgronden terwijl het paadje af en toe gehalveerd was, maar er stond wel een rode pion bij als waarschuwing. Een helling was zo steil dat we moesten afstappen en de fietsen naar boven moesten duwen met z'n tweeën. John heeft zijn bedenkingen over swing bridges laten varen en staat zelfs op het midden van de hangbrug te swingen.We gaan nu langzaam maar zeker afdalen naar zee niveau. De ene keer rijden we (...)

Ross naar Cowboys Paradise

Bericht - 16 februari 2018 om 08:29 uur

Vandaag starten we met de fietsroute : Westcoast wilderness trial,  132 km door bergen, bossen en meren, rivieren en na later bleek een 25 tal swing bridges oftewel in goed Nederlands hangbruggen die met elke beweging en/of wind gaan zwaaien. En ze hangen altijd boven ravijnen of kolkende rivieren. Vandaag dus de helft van de tour. Je rijdt over smalle gravel,grind-, bos- , hout- en kiezelpaden dwars door de natuur. Vandaag gaan we vanaf zeeniveau naar een hoogte van 300 meter. De eerste klimmetjes dienen  zich dan ook al gauw aan. Mooi is als we bij het meer Mahinapua (...)

Fox Glacier naar Ross

Bericht - 14 februari 2018 om 06:02 uur

Vanochtend vroeg op. Bus naar Ross vertrekt om 8.15u en chauffeur moet het verantwoord vinden dat er ook fietsen onderin de bus vervoerd worden naast alle andere  bagage van de 50 passagiers. Dit houdt in: zadel omlaag, stuur halve slag moeten draaien, pedalen eraf en voorwiel eruit. Dit gedaan hebbende en omdat wij vertrekpunt van de bus zijn en de bus nog niet vol zit, mogen de fietsen mee. Tijdens de tocht bleek al gauw dat er eigenlijk niet verantwoord te fietsen viel gezien de zeer smalle weg, heel veel haarspeldbochten en drukte. Bus moest vaak de andere weghelft (...)

Weg geblokkeerd. 2 dagen extra in Fox Glacier

Bericht - 13 februari 2018 om 03:02 uur

We zouden vanochtend met de bus van 8.15u vertrekken naar Ross. Echter we krijgen te horen dat de weg tussen Fox Glacier en Franz Jozef Glacier is geblokkeerd. De regen van gisteren, ruim 180mm gevallen, heeft rotsblokken en bomen van de bergen afgesleurd en liggen gedeeltelijk op de sh6, we kunnen dus niet verder. Waarschijnlijk wordt in de loop van de middag de weg weer vrijgegeven. Dus; verblijfplaats regelen en bus. Uiteindelijk kunnen we als het weer redelijk blijft woensdagochtend met de bus mee. Op de camping kunnen we terecht met onze tent. De hele maand februari is er (...)