Avatar Birgit & John Fox

Birgit & John Fox

Petone naar Upper Hutt

Bericht - 01 april 2018 om 11:21 uur

Zaterdagochtend hebben we de auto ingeleverd. De interne communicatie bij het verhuurbedrijf bleek niet optimaal. We moesten auto terugbrengen naar het kantoor in Miramar, daar bleek echter niemand te zijn. Men ging ervan uit dat we auto op vliegveld zouden inleveren. Uiteindelijk kwam het toch goed. Sleutel ingeleverd en zo snel mogelijk naar Wellington. Het was een wat je noemt een stormachtige dag. Dus stoempen. Stad bezichtigen en naar treinstation om mogelijkheden te bespreken om met locale treinen gedeelte van het door ons gewenste fietstraject met de trein te doen ivm de voorspelde wind, windkracht 6 a 7. We (...)

Petone en planning volgende fietsroute

Bericht - 30 maart 2018 om 09:01 uur

De zon stond vanmorgen al vanaf het begin zijn best te doen. We besloten om vandaag te besteden aan de fietsroute die we nog op het Noordereiland zouden doen en wel van Wellington, Petone, naar Palmerston Norh. Dat zal circa 5 dagen duren en de route moeten we zelf uitvogelen. We rijden nu terug naar Petone via allerlei weggetjes om te zien of dit met de fiets met bepakking te doen is. We komen leuke dorpjes en mensen tegen, mooie omgeving en al gauw besluiten we deze route gewoon te gaan maken, doen. In Petone hebben we voor 2 (...)

Vergeten wereld snelweg en bezoek aan vrije republiek Whangamomona

Bericht - 29 maart 2018 om 10:03 uur

Op de camping in Taumarunui hebben we gisteren overnacht. Een stadje middenin een gebergte waar veel fietsroutes samenkomen en dus veel fietsers overnachten. Daarnaast waren een paar gebeurtenissen cq personen heel opvallend. A) De campingbeheerder liep ineens met geweer langs onze cabin, liep naar een boom en schoot een vogel dood. Een Australische Magpie oftewel een zwartrugfluitvogel. Volgens de campingbeheerder eet hij de eitjes van inheemse vogels op, vandaar. Nou volgens ons wordt hier fazantpie van gemaakt. B) een Schotse mevrouw van pakweg 60 jaar kampeerde in een tentje. Ze was echter contant rond de keuken te vinden en (...)

Paihi naar Ramarama

Bericht - 28 maart 2018 om 07:22 uur

We gaan langzaamaan terugzakken naar Wellington, het zuidelijkste puntje van het Noordereiland. Daar moeten we zaterdag de auto inleveren.  In NZ is autorijden over de highway iets anders dan in Nederland. Je mag maximaal 100km. Fietsers, trekkers, scooters, kortom alles wat maar kan en mag rijden mag ook de snelweg op. De weg is 2-baans en gaat door elk dorp waar je maximaal 50km mag rijden. Oversteekplaatsen hebben voorrang. Wegen hebben door extreem weer veel te lijden en er is altijd op elke weg een of meerdere stukken die onderhoud krijgen en waar je maximaal 30km mag rijden en (...)

Cape Reinga

Bericht - 26 maart 2018 om 10:20 uur

Vanochtend vroeg op, want om 7.00u worden we vanaf de camping opgehaald voor de busreis naar Cape Reinga. De bus waar we mee gaan staat hoog op de poten en heeft een verhoogde achterkant. Alle wielen worden aangedreven. We zijn benieuwd. We zitten voorin. Ook hangt er een groot tv scherm voorin waar de weg voor ons is te zien. Het is nog een beetje mistig als we de baai verlaten en de bergen ingaan. Al gauw wordt het overal helder en we zien een schitterend berglandschap voor ons uitrollen met af en toe een dorp, stadje waar de (...)

Pahia

Bericht - 25 maart 2018 om 09:39 uur

Vandaag rustdag. Lekker luieren, genieten van Mooie weer en boekje lezen. Kan heel moo  op onze camping. Mooie gelegenheid om ook de rest van onze vakantie op het Noordereiland te bekijken/onderzoeken. We moeten de auto a.s. woensdag , 28 maart, in Auckland inleveren. De treinreis van Auckland naar Wellington blijkt tot 5 april geheel volgeboekt te zijn. Dus geen optie. Om met de bus naar Wellington te komen, vertrekplaats van Ferry naar Zuidereiland, kan niet omdat de fietsen vanaf Auckland niet mee mogen. Met vliegtuig wordt heel duur. Ongeveer 600 dollar per persoon exclusief bagage en fietsen. Hoeveel dat (...)

Van Kaikohe naar Pahia

Bericht - 24 maart 2018 om 08:29 uur

Na ons Yoghurtje de fietsen opgetuigd en weer op stap. Nu in omgekeerde richting en meer bergafwaarts dan gisteren. In het begin hadden we bijna geen last van de veeroosters. Van de eerste 15 hadden er maar 2 een extra versperring, zodat onze bagage van de fiets moest. Daarna werd het weer meer regel dan uitzondering om onze bagage af- en op te laden. In totaal passeerden we 56 roosters waarvan er bij 36 moest worden omgepakt. Zie foto. Desondanks was het een heel mooie tocht. Onderweg nog met een 5-tal mountainbikers, waarvan 2 met een e-bike, gesproken. Zij (...)

Paihi naar Kaikohe

Bericht - 23 maart 2018 om 08:20 uur

De auto mogen we op de camping laten staan. We vertrekken rond 10u voor de fietstocht. We moeten gelijk flink klimmen. Dat valt niet mee als je nog niet warm bent gedraaid. De route loopt van de scheepswerf via een oude spoorlijn, is nu fietspad van gravel van gemaakt, dwars door gedeelte van de baai. Links en rechts water. Op het land aangekomen is er een tunnel met bordje  Gevaarlijk. Er is bovenlangs  een bypass gemaakt. De tunnel is niet lang en ziet er volgens John nog best goed uit. Gewoon doorfietsen. Hij heeft verstand van spoortunnels gezien zijn (...)

Thames naar Paihi

Bericht - 23 maart 2018 om 07:51 uur

Vandaag gaan we richtig de top van het Noordereiland. Naar Paihi. Een plaatsje gelegen aan de bay of islands. Subtropisch klimaat. Vandaar willen we een 2-daagse fietsroute doen  en met de bus een tour maken naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. De route naar Paihi was best mooi maar als je de baai van de eilanden nadert wordt je overweldigt door de schitterende uitzichten, de mooie ligging in de baai met de vele eilandjes en schitterende jachten. De  camping ligt ook aan het water en onze plek is riant. Als je de in de tent zit (...)

Waihi naar Thames

Bericht - 21 maart 2018 om 23:17 uur

Het heeft s nachts flink geregend, gelukkig hadden wij onze tent niet onder de notenboom staan. Een paar flinke knallen gehoord en wat bleek de Amerikaan van de buurman had een aantal noten op zijn motorkap liggen, maar de eigenaar kon er wel om lachen. Ze sliepen met zijn vieren in een niet al te grote caravan, er lag er zelfs eentje onder de tafel re snurken.
Voordat we echt  konden vetrekken nog even de varkentjes bij de uitgang van de camping gevoerd en daarna op pad. We fietsen de zelfde route terug en dan ziet het er allemaal weer (...)