Avatar Birgit & John Fox

Birgit & John Fox

Thames naar Waihi

Bericht - 20 maart 2018 om 08:56 uur

Onze kabouter Plop vind het prima dat onze huurauto zolang op zijn oprit blijft staan. We gaan vandaag de trail naar Waihi rijden, blijven daar op camping staan en komen morgen weer terug. De tocht vertoont 2 gezichten. Het eerste deel tot Portea is vrij saai. 34km rechts weilanden met koeien, links de Ardennen en om de 800 meter een brug, Na Portea volgen we een oude goudgraversspoorlijntje, weer een mooi scrabble woord, langs een riviertje door een ravijn. Langs watervallen, door een 1km lange zeer slecht verlicht spoortunneltje en over gravelpaadjes. Gewoon schitterend. Dan komen we onze Israëlische (...)

Van Rotorua naar Thames

Bericht - 20 maart 2018 om 06:31 uur

De reis naar Thames verliep heel vlotjes. De camping was wel heel bijzonder. Lekker klein en kneuterig maar de eigenaar, een soort kabouter Plop, had een grote kas met orchideeën  met vlindertuin naast de camping gebouwd. Ook attenteerde hij ons om een hiking te doen, wandelen maar dan avontuurlijk, middels een track die bij de camping begon. Nadat we de tent hadden opgezet trokken we op pad. De wandelroute hadden we snel gevonden maar toen het bos in, langs hele smalle gladde bemoste paadjes en langs een laten we zeggen behoorlijk diepe afgrond. Ook moesten we onder overhangende bomen (...)

Rotorua geisers Maori en concert

Bericht - 19 maart 2018 om 02:06 uur

Vanmorgen gaan we eerst fietsen. De trail die we gaan doen voert langs het meer, volop geisers dus het stinkt enorm en in het begin door het governmentpark. Je moet eerst onder een triomfboog door. In dit typisch Engels aangelegde park zetelde in een enorm potsierlijk soort paleis de Engelse gouverneur. Ook is er een prachtig aangelegde bowlingbaan, dat is curling zonder ijs, verschillende theehuizen, rozentuinen die vooral in trek zijn bij o ze Aziatische vrienden om te poseren maar vooral voor de selfies, het traject voert ons ook la ga 3 Maori nederzettingen waarvan we een vanavond bezoeken. (...)

Buurman helpt. Van Gisborn naar Rotorua

Bericht - 18 maart 2018 om 05:13 uur

Onze buurman op de camping in Gisborn kwam naar ons toe met het verhaal dat er op deze camping rond Kerstmis 30 fietsen waren gestolen. Zelf had hij een vaste plaats met een enorme caravan waar de zijkanten hydraulisch waren uitgeschoven. Aan een van de zijkanten was een aanbouw en hij bood aan om onze fietsen deze nacht hier binnen te  zetten. Zo gezegd zo gedaan. De volgende ochtend hebben we ze er weer stilletjes uitgehaald. De reis naar Rotorua is hemelsbreed niet zo ver. Maar ja, Nieuw Zeeland bestaat alleen maar uit bergen dus om in het midden (...)

Hastings naar Gisborn trail van Matawai naar Gisborn

Bericht - 17 maart 2018 om 08:20 uur

We gaan met de auto naar Gisborn. Iets van 250 km máár je moet dwars door het gebergte via Highway 2, een gewone 2-baansweg. Ook hier vaak wegherstelwerkzaamheden. ( mooi puzzelwoord ). Al met al duurde het ruim 4 uur voordat we in deze stad aankwamen, gelegen aan de Pacific. Hier heeft men de meeste zonne-uren van Nieuw Zeeland, is de gemiddelde.de temperatuur in maart 24 graden, ook vandaag, en men claimt dat men de stad is waar men het eerst de zon ziet opgaan. Men ligt namelijk tegen de 0-meridiaan aan. De camping ligt aan het strand en (...)

Jan van Gent en modeltreintjes

Bericht - 14 maart 2018 om 07:44 uur

Vandaag gaan we de kolonie Jan van Genten bezoeken. Deze zeevogels broeden op een heel vlak plateau achter een klif waar je alleen via het strand heen kunt. Dit betekent 10 km over een rotsachtig of grindstrand die je voor de vloed komt moet verlaten anders ben je onderdeel van de oceaan. Dus, om 06.00u onder de douche en om 06.30u richting Clifton. We moesten ons melden naast de campground. Er kwamen 3 trekkers aan met een kar en een tractor zelfs met 2 karren erachter. Deze laatste was bedoeld voor een schoolreisje, groep 7 en 8 zo te (...)

Hastings naar Napier en terug via fietsroutes Hawkwkesbay

Bericht - 14 maart 2018 om 06:04 uur

Vandaag 3 maart willen we naar de Art Deco-stad Napier via de Isite naar Isite route. Terug zien we wel. We vertrekken al vroeg en eerst komen we langs het paardenshow terrein. Hier staan onnoemelijk veel paardentrailers. De een nog luxer dan de andere, sommige met gastenverblijf ingebouwd.  En natuurlijk heel veel paarden allemaal staan ze op zaagsel. Of ze draven of ze lopen stapvoets of in galop.. Een geweldig gezicht. We fietsen langs het riviertje de Clive naar het plaatsje Clive, gelegen aan de Zuid Pacific. Met de harde wind in de rug zijn we er heel snel. (...)

Van Palmerston Norh via Hobbitland naar Hastings. En de Trail van Havelock North naar Clifton

Bericht - 12 maart 2018 om 09:08 uur

Vandaag, zondag gaan we 150km linksrijden naar Hastings. Dat ligt aan de Grote Oceaan in Hawkes Bay, het belangrijkste wijngebied van Nieuw Zeeland.
We worden gelijk al omgeleid en moeten via binnenwegen de afstand overbruggen. Dit blijkt echter een schitterende toeristische route te zijn dwars door een gebergte, veel haarspeldbochten, schitterende uitzichten en niet onbelangrijk, we rijden door Hobbitland. De stadjes,dorpen die we doorkomen zijn zo uit een western geplukt, behalve het deense dorp Dannevirke. Geheel in Deense stijl compleet met vikingen. Rare jongens die Nieuw Zeelanders. In Hastings aangekomen gaan we gelijk naar de VVV. Daar worden we door (...)

Palmerston Norh naar Totara reservaat

Bericht - 10 maart 2018 om 10:00 uur

We hebben besloten om vrijdag en zaterdag het Totara reservaat te bezoeken/doorkruisen. Het ligt ongeveer 20 km boven Palmerston North en is 280.000ha. We starten langs de rivier de Manuatu vlakbij de camping. Het blijkt dat de rivier ruim 4 meter hoger is dan 3 dagen terug en er staat een sterke stroming. Het fietspad langs de rivier ligt vol met afgebroken en af en toe worden we omgeleid omdat het fietspad onder water staat. Vlakbij Ashhurst kunnen we niet verder. Er ligt een boom over het pad en ook over de afzetting langs het pad. Er is nog (...)

Palmerston North , regen storm onweer

Bericht - 07 maart 2018 om 23:49 uur

We willen vandaag de trail langs de rivier beginnen. De zware regenbuien en harde wind steken hier echter een stokje voor. Dan maar wat lezen en de stad verkennen. Ook niet vervelend. Sporten is heel belangrijk in Nieuw Zeeland. Je ziet in elk plaatsje wel veel sportvelden voor allerlei mogelijke sporten. Zo ook hier. Naast de camping liggen  in een groot park met allerlei soorten bomen enkele speelweiden
,inclusief treintje en de criquet- rugby- hockeyvelden en daar wordt druk gebruik van gemaakt. (Voetbalvelden zie je hier weinig.) Ook een gigantisch zwembad is hier onderdeel van. Zodra het even droog (...)