Avatar Anita Steffanie

Anita Steffanie

Dag 16: Suze-la-Rousse naar Tarascon, 83 km

Bericht - 22 augustus 2021 om 19:40 uur

Het is weer zaterdag, we hebben weekend, oh nee…..we zijn op vakantie. Een van de laatste keren gaan we het afbreek ritueel weer uitvoeren. Voordat we fietsen nog ontbijten en dan verlaten we deze luxe camping/glamping. Heerlijk is de temperatuur zo vroeg en het licht is mooi om foto’s te maken. Even later starten we de laatste route en rijden door de wijnvelden, waarvan de druiven al aardig rijp zijn. Bergen krijgen we niet meer, alleen een paar heuveltjes. In de verte zien we aan onze linker kant de magische Mont Ventoux op duiken. Deze laten we echter links (...)

Dag 15: Crest naar Suze-la-Rousse, 80 km

Bericht - 20 augustus 2021 om 20:22 uur

Het is erg koud en nog donker wanneer de wekker weer gaat. Uitslapen is er niet bij vandaag. Al om 07:15 uur stappen we op de fiets. Heerlijk rustig is het dan nog en de zon is dan erg mooi. Twee flinke bergpassen hebben we voor de boeg en de eerste, Pas de Lauzun (504mtr.) begint al na een half uurtje fietsen. Dit zijn nog de laatste uitlopers van de Alpen. In no time zitten we tussen de bergen, waar de zon voor een spectaculair uitzicht zorgt. Boven maken we nog een foto van 2 Franzosen die met het (...)

Dag 14: Romans-sur-Isère naar Crest, 47 km

Bericht - 20 augustus 2021 om 16:15 uur

Blij dat we een hotel hebben gepakt, heerlijk kunnen slapen in een lekker bed. Vanmorgen besluiten we om toch een ontbijt te nemen. Lijkt mij ook niet slim om op de kamer water te koken voor koffie, een waterkoker is geen gemeengoed op de hotelkamers in Frankrijk. Het zou maar gebeuren dat de rookmelder wordt geactiveerd????. Dat wil je niet mee maken. Dus laten we ons verwennen. Alles gaat rustig aan vandaag. We weten dat we niet ver hoeven te fietsen, de eindbestemming is Crest vandaag. Na Crest wachten ons 2 stevige klimpartijen en tussen deze in is er (...)

Dag 13: Chatonnay naar Romans-sur-Isère, 80 km

Bericht - 18 augustus 2021 om 22:54 uur

Woensdag 18 augustus al. De dertiende dag, als we deze zonder kleerscheuren door komen, dan komt het goed. Ook wielrenners/fietsers zijn bijgelovig. Zij zetten het getal 13 ondersteboven, om geluk af te dwingen. Heerlijk geslapen op de boerderij camping. Het is wel erg koud bij het opstaan, de temperatuur komt maar net boven de 10 graden. Ietsje later dan normaal begint ons volgende reis avontuur. In het dorp maar direct het eten kopen, echter hebben ze hier alleen maar stokbrood. En dat hoef ik niet, is slecht voor mijn gehemelte. We beginnen direct, geheel conform traditie, met een stevige (...)

Dag 12: Priay naar Chatonnay, 80km

Bericht - 17 augustus 2021 om 22:12 uur

Het is een slechte nacht geweest, er heeft de gehele nacht een straatlantaarn voor onze tent gebrand. Daarnaast heb ik ook een neusverkoudheid gekregen. Vanmorgen tijdens het afbreken waren er ook weer muggen. Anita is een goed doelwit voor die beesten. Een beetje miserabel stap ik op de fiets, we kijken wel hoe ver we komen. Bij Loyettes stoppen we bij een farmacie om muggenspray en vitamine C te kopen. Kan ik wel gebruiken. Het eten is eenzijdig en fruit is niet aan mij besteed. We zijn de Rhône over gegaan en de lijn Lyon al voorbij. Dus het (...)

Dag 11: Marangea naar Priay, 81 km

Bericht - 16 augustus 2021 om 21:14 uur

Na een heerlijke nacht worden we weer eens verwend met een lekker ontbijt. Eindelijk weer eens iets anders dan brood met jam en kaas. Het is weer gezellig, een van de andere koppels( hij lijkt als twee druppels water  op Prins Claus) schuiven ook aan, en Kees en Ria( de eigenaren) ook. Het voelt al heel vertrouwd, alsof we elkaar al geruime tijd kennen. Het gaat piano aan, of te wel: op zijn elf en dertigste. Rond 09:00 uur nemen we afscheid en stappen op de fiets. Het is fris en zwaar bewolkt, maar droog. De eerste 7 kilometer gaan (...)

10e dag: Arc-te-Senans naar Marangea 85 km

Bericht - 16 augustus 2021 om 18:53 uur

De dag begint met onweer in de verte, het is dan 06:15 uur. Gelukkig hebben wij er geen hinder van. Alles opbreken en ontbijten en dan het stalen ros op. Het zijn dan de lekkerste temperaturen om te fietsen. Na enkele kilometers komen we in het departement Jura. Vanaf nu wordt het flink afzien. Het landschap verandert weer, nu minder landbouw maar hiervoor in de plaats komt de wijnbouw. Gigantisch grote wijnvelden duiken er op. Bij een plaatselijke bakker worden nog even wat kleine boodschapjes gehaald. Vlak voor de plaats Poligny maken we onze eerste koffiestop en eten iets. (...)

9e dag: Soing sur Saône naar Arc-et-Senans, 80 km

Bericht - 14 augustus 2021 om 18:15 uur

Jippie, we verlaten de muggen camping, helemaal onder de bulten. Nog even brood inslaan en we zijn weer op pad. Na een week fietsen in Frankrijk zijn er twee dingen die opvallen. 1: elk dorp, hoe klein dan ook, heeft zijn eigen oorlogsmonument, meestal gedecoreerd met een aantal blauw-wit-rode vlaggen. De Franse driekleur. 2: ook elke dorp heeft een gendarmerie. Als ik dit woord lees, krijg ik heimwee naar de Louis de Funès films van vroeger. Die gekke politieman die allerlei fratsen uithaalt. Wie is er niet mee opgegroeid. Het vroeg vertrekken bevalt ons goed, zeker met deze hitte. Zo (...)

8e dag. Hennezel naar Soing sur Saône, 79 km

Bericht - 13 augustus 2021 om 20:36 uur

Bonne soireé.De hele nacht heeft meneer de uil zitten roepen in het bos. Even voor 04:00 uur moet ik er uit voor een sanitaire boodschap. Het is aarde donker en aan de hemel staan miljoenen sterren. Het is zo mooi dat ik even buiten in de stoel ga zitten. We zijn ook vandaag vroeg op pad. Het wordt weer over de 30 graden. Nog maar net op de fiets en in de verte steken een aantal herten de weg over. Mooier kan een dag toch niet beginnen. Eerst een kleine 10 km door het bos om weer op de (...)

7e dag: Lunéville naar Hennezel 95 km

Bericht - 13 augustus 2021 om 10:10 uur

Het is 06:00uur en de wekker gaat, ochtenddienst, haha. Vandaag staat een vroeg vertrek op  programma. Geen tent inpakken, we kunnen vroeg op de fiets zitten. 07:20uur fietsen we weer naar de route toe. Het is fris en zeer mistig, maar dat gaat veranderen, het wordt de 1e erg warme dag. Al vrij snel verdwijnen we in een bosrijke omgeving, het landschap wordt groener, met af en toe toch een erg steile klim. Na een kleine 40 km komen we in Charmes en steken daar de Moezel over. Hier pauzeren we bij een café waar we ons dagelijkse fruithapje( in de (...)