Avatar Ajato Witmans

Ajato Witmans

Dag 13: Grand Finale

Bericht - 09 augustus 2019 om 22:59 uur

Dag 13, laatste dag. Dag, fietshelmen. Dag, tenten afbreken terwijl de camping nog slaapt. Dag, droog brood met nutella. Dag, fietsen. Maar eerst, een blog over de grand finale! Lees zeker tot het einde, want zoals in de vorige blog aangekondigd is, zijn er toffen prijzen te winnen! Dag 13, de wekker gaat, 07:30, we worden wakker op een mooie camping in Denemarken, met een heuse kinderboerderij! De schapen blerrren al flink. Wij nemen voor de laatste keer plaats aan de camping tafel, op onze camping stoeltjes en eten ons standaard ontbijtje. Vandaag staat nog een flinke etappe voor (...)

Dag 12: Hoogtemeters

Bericht - 06 augustus 2019 om 15:17 uur

Daar zaten ze dan alle drie op te kleine stoeltjes te kijken naar hun ontbijt. Een pot duo pedretti, een pot speculoos en een pot pindakaas. Normaal gesproken waren er verse broodjes aanwezig om de gemoederen goed te doen. Nu was dit niet het geval, het gekochte brood werd beschreven als zanderig en zaagsel met kartonsmaak. We waren allemaal moe, maar toch moet er in de laatste twee dagen nog 150 km worden overgbrugd. De rit van vandaag was 70 km lang en had veel hoogte verschillen. Achiel en Jasper zouden vandaag gaan fietsen. De rit begon met lange stroken (...)

Dag 11: Rechtdoor

Bericht - 05 augustus 2019 om 20:33 uur

We stonden vanochtend vroeg op om de boot te halen in Puttgarden. Het was een ruw ontwaken voor Jasper en Achiel die beiden de nacht hadden doorgebracht op een half leeggelopen luchtbed. Nadat we gisteravond de auto opnieuw hadden ingericht, was het weer mogelijk om er met drie personen in te zitten. Op de boot hebben we ons ontbijtje gegeten in de lounge. We zaten op prachtige stoelen uit een lowbudget 70's interieur. Na drie kwartier varen bereiken we Rødby. Een ontroerend moment. Eindelijk in Denemarken! We zetten voet aan land in Lolland. Vlakke tarwevelden zo ver het oog (...)

Dag 10: Denemarken in zicht

Bericht - 04 augustus 2019 om 23:04 uur

Dag 10, de wekker gaat, maar we zitten alle drie al in het zonnetje voor de tent al gapend voor ons uit te staren. Het is zondag, maar het leven op de camping is al in volle gang. Gelukkig waren we gisteren scherp genoeg, om in tegenstelling tot 7 dagen geleden, dit keer wel ruim boodschappen te doen voor 2 dagen. Want op zondagen zijn tenslotte alle supermarkten hier gesloten. Ons ontbijt bestaat uit 3 bolletjes, een brood, chocoladepasta, pindakaas, en omdat het zondag is, een kop oploskoffie! Vandaag is het ook tijd voor een nieuwe primeur, we smeren (...)

Dag 9: Waterfiets

Bericht - 03 augustus 2019 om 21:24 uur

Na een goede nachtrust werd vandaag meer dan 80km overbrugd! De route had veel hoogteverschillen wat het zwaar maakte om een constant tempo te houden. Gelukkig was er een mooi doel om voor ogen te houden. Vandaag zouden we namelijk de Baltische zee bereiken. De navigatie app gaf aan dat een groot deel van de route langs het water zou lopen. Helaas liep een deel van de etappe ook in het water, nadat de fietsers door de regen moesten ploeteren. Uit voorzorg waren er regenponchos mee genomen, deze ponchos zorgden ervoor dat er 8 keer meer wind werd gevangen (...)

Dag 8: Regendans

Bericht - 02 augustus 2019 om 14:51 uur

Vandaag verlaten we Hamburg na een paar rustdagen. Na een heerlijk ontbijt wordt er besloten dat Jasper vandaag de auto neemt en Tobias en Achiel op de fiets stappen. Poncho's gaan mee, want er wordt vandaag regen verwacht. De banden worden nog even opgepompt, de fietsehelmen worden strak aangedraaid, fietstassen worden gevuld met lokale lekkernijen en we kunnen op pad. Vandaag een afstand van 60 km. De eerste dertig kilometers fietsen Tobias en Achiel door de buitenwijken van Hamburg. We passeren mooie riviertjes en kanalen waar gigantische huizen aan liggen. Eenmaal buiten Hamburg springt de navigatie app in de offroad (...)

Dag 6+7: Hamburg

Bericht - 02 augustus 2019 om 11:22 uur

Afgelopen rustdagen werd de havenstad Hamburg bezocht. De eerste rustdag bestond uit bezoekjes aan de stadia van HSV en Sankt Pauli. Ook werd de tunnel die de haven met het cetrum verbindt opnieuw gepasseerd. Naast flaneren over de pier zijn we ook naar het museum onder de Nikolai kerk gegaan. De tweede rustdag werd volledig beslagen door het maritiem museum wat uit 9 verdiepingen bestond. Na een gezellige kop koffie met Dirk werd de dag afgesloten met een broodje vis op de pier. Het is vandaag aan Achiel en Tobias om de volgende etappe te fiets af te leggen naar (...)

Dag 6: Rustdag

Bericht - 31 juli 2019 om 21:38 uur

Ook rust voor de blog.

Dag 5: Hamburg in zicht

Bericht - 30 juli 2019 om 21:55 uur

Dag 5, we werden goed uitgerust wakker onder wollendekens in een wollen tent met kleurrijke meubilair, oftewel een Yurt! Gisterenavond besloten Jasper en Tobias, naast ravioli met knakworstjes, ook verse warme broodjes te kopen. Het plan was eerst om deze broodjes in de Yurt te leggen, maar om onszelf er van te weerhouden om in onze slaap de broodjes op te eten, legde we ze maar in de auto, dit onder grote vreugde van de driver van vandaag, Achiel. Na een ontbijtje met heerlijke broodjes, vertrokken Jasper en Tobias op pad naar Hamburg. Ik was erg blij deze etappe (...)

Dag 4: Warm welkom

Bericht - 29 juli 2019 om 15:03 uur

Vandaag werd een ploegentijdrit gereden. Team safarica bereikte als eerste het eindstation Hollern-Twielenfleth. Onderweg was een welkomsparade georganiseerd in het knusse dorpje Mulsum. Slingers, bloemstukken en juichende mensen, alles werd uit de kast gehaald voor de twee dappere fietsers. Echter lag het tempo van de fietsers zo hoog dat de menigte te laat kwam om de fieters toe te juichen, deze waren Mulsum al gepasseerd en moesten genoegen nemen met de slingers die zij langs de kant van de weg zagen hangen. Het parcours van de tijdrit bestond uit lange stukken asfalt langs akkers en bossen, kasseien, zandwegen, graspaden en (...)