Avatar Dick Postma

Dick Postma

Naar Spaanse les 2

Bericht - 04 maart 2023 om 02:49 uur

Vanmorgen hebben we een bezoek aan het Spanish Center gebracht. Het bestaat echt en ziet er goed en professioneel uit. We hebben kennisgemaakt met de directrice en twee docentes, heel gezellig. Afgesproken dat de ouders van Ileana, Eduardo en Sofia, me 's-ochtends naar het instituut brengen en de directrice na afloop van mijn lessen een Uber-taxi belt om me naar het centrum te brengen. Vandaar weet ik inmiddels de weg naar Ileana's huis of dat van haar ouders. Ik denk dat we zo een goed en veilig scenario hebben gevonden. Deze oplossing scheelt ook weer in de kosten, ik (...)

Naar Spaanse les 1

Bericht - 04 maart 2023 om 02:25 uur

De ouders van Ileana zijn erg beschermend en hebben het beste met me voor. De locatie waar ik volgende week mijn cursus Spaans ga volgen is helemaal aan de andere kant van Merida en ook in een buurt die ze niet goed kunnen. Ze waren wantrouwend, bestaat dat instituut wel echt en wordt je niet opgelicht..... Gisteren hebben aan het eind van de middag een ritme gemaakt om de boel te verkennen. Het instituut gevonden, het lijkt echt, maar was gesloten. Ook bij het huis in de buurt van het instituut, waar ik mogelijk volgende week onderdak zou kunnen vinden, (...)

Nuttig bezig zijn

Bericht - 02 maart 2023 om 03:40 uur

Het is al weer woensdag, de dagen vliegen om! Ik sta vroeg op en na het ontbijt een paar uur aan het klussen. Meestal komt Eduardo, de vader van Ileana, ook wel een klusje doen, maar hij heeft niet zoveel tijd We lunchen bij de familie en daarna gaan we ontspannen. Maandag niet zoveel bijzondere gedaan, gisteren was een opwindende dag. Ik ben slachtoffer geworden van Whattsapp-fraude. Op een geraffineerde manier kreeg ik een app toegestuurd van een faka-Marijke met een zielig verhaal en een betaallink. Ik was niet alert genoeg om het verhaal te verifieren en heb (...)

Mijn eerste zondag in Merida

Bericht - 27 februari 2023 om 06:10 uur

Vanmorgen vroeg opgestaan en genoten van de rust. Een wandeling door de directe omgeving gemaakt en tijd voor overdenking! Ik kan me niet ditect de buurt herinneren, ik moet die wandeling samen met Ileana en Alfonzi verschillende keren hebben gemaakt. Ook de halte gevonden van de busverbinding naar het centrum van Merida. Ik ben blij dat ik hier gebruik van kan maken! Natuurlijk willen Ileana's ouders me ook graag overol naar toe brengen, maar ik wil ze niet teveel tot last zijn. Ze doen al zoveel voor me! Vanmiddag hebben ze me opgehaald, ik heb b8j hen gelunched en daarna nog even (...)

Van Valladolid naar Merida

Bericht - 26 februari 2023 om 03:28 uur

Na een kosten nachtrust vroeg op om in te pakken en het appartement en Valladolid achter me te laten en door te reizen naar Merida. Na een goede busreis van 2,5 uur hartelijk ontvangen door de ouders van Ileana en de tweeling. Gelukkig herkenden ze mij, ik had ze nog niet herkend. Een emotioneel, maar ook dubbel, weerzien! Na mijn val in Merida vorig jaar en het geheugenverlies daarna zitten er nog gaten in mijn geheugen. Bepaalde dingen kan ik me wel herinneten, andere totaal niet! Zo is het nu ook vreemd om terug te zijn in het (...)

Naar Playa del Carmen

Bericht - 26 februari 2023 om 03:08 uur

Ik had met Ninfa al gesproken over een stranddag. Zij ging die dag zelf op bezoek bij haar dochter in Merida en ik in mijn eentje naar het strand van Playa del Carmen. Wat een teleurstelling! De zee en het strand waren nog meer vervuild door aangespoeld zeewier dan vorig jaar! Blijkbaar is het nog niet gelukt hier een oplossing voor te vinden! Geen zwemmen of genieten van de zon op het witte strand!. Maar Playa del Carmen zelf is heel gezellig, een lange, drukke boulevard met allerlei winkeltjes en bedrijvigheid. Prima toeven. Ik was veel later terug dan gepland! (...)

Donderdag een rustdag

Bericht - 26 februari 2023 om 02:57 uur

Ik merkte gisteren al dat ik rust nodig had, mijn lichaam is nog bezig zich aan te passen aan de omstandigheden hier in Mexico. De hoge temperaturen zijn heerlijk, maar je moet ook veel drinken! Dat is er misschien teveel bij ingeschoten! Dus even een rustige dag thuis. Nog wel even het centrum van Valladolid in geweest, maar vooral veel geslapen. Goed dat ik niet mijn oorspronkelijke plan om naar de Holbox eilanden te gaan heb doorgezet! Morgen weer beter!

Naar Chichen Itza en de Cenote Chukum

Bericht - 26 februari 2023 om 02:49 uur

Ik kan zelf een tweetal verslagen niet terug vinden en mis ook foto's! Jammer, misschien niet het juiste blog gekomen! Daarom nog heel 8n het komt op woensdag 23 feb de tour naar de ruines van het tempelcomplex Chichen Itza. Een fantastische ervaring, mede door onze gids, die heel beeldend de geschiedenis van de Maya's, de symbolen, de kalender en het gebruik ervan bij de bouw van de tempel. Indrukwekkend. Ook om te horen dat er in die tijd al contacten met Egypte en China moeten zijn geweest! Na het bezoek aan Chichen Itza zijn we naar de Cenote Chukum (...)

Tour de Cenotes - 21-2-2023

Bericht - 23 februari 2023 om 02:49 uur

Het was gisteren te laat om nog aan mijn blog te werken, vandaag ga ik het goedmaken! Gisteren heb ik met 2 Franse toeristen, onze reisleidster en chauffeur een schitterende tour langs een aantal grote en kleinere Cenotes gemaakt. Allemaal op ruime afstand van Valladolid. Alleen de reis er naar toe was al een belevenis, de omgebouwde bus waarin we reden zorgde onderweg voor veel bekijks. Gelukkig alles goed gegaan, ook op de snelweg kon het nog een aardige snelheid maken! Onze eerste bestemming was de Cenote Kaapeh. Niet de grootste, maar al een belevenis. De tweede Cenote was in Suytun. (...)

Winkelen in Valladolid

Bericht - 21 februari 2023 om 05:12 uur

Vandaag al vroeg op, om 6 uur uitgeslapen! Ik werd rond 8 uur geappt door Ninfa of ik zin had om mee te gaan boodschappen doen. Natuurlijk wel! We zijn eerst naar de overdekte groenten- en vismarkt gegaan, daarna heeft ze me nog een aantal grote en kleinere supermarkten laten zien. Ik wilde zelf graag naar een telefoonwinkel voor een Mexicaanse simkaart en een oplader voor mijn Nederlandse toestel. Uiteindelijk heb ik gekomen voor een nieuwe, tweede telefoon met Mexicaanse simkaart. Daarna is later ook gelukt een nieuwe oplader voor mijn Nederlandse telefoon te vinden met de juiste stekker! Ik heb met Ninfa (...)