Avatar Wilma Dicou

Wilma Dicou

50 tinten blauw!!

Bericht - 10 januari 2020 om 22:20 uur

Vroeg op, koffie als ontbijt en regen....veel regen...Om 7 uur waren we present bij het tour-office, om achter hun aan te rijden naar Bahia Exprorades. Volgens het boekje 40 min rijden, volgens de locals dik 2 uur. Het laatste bleek juist: dik 2 uur rijden over een “ weg” met potholes, sinkholes, en andere soorten gaten!Maar...het was het allemaal meer dan waard!! De weg was ruig, de boottoch duurde lang, het ontbijt was prima, het weer was kut, maar doe gletsjer....WAUW!!!50 tinten grijs eat your heart out, here’s 50 shades of blue!!!Aan boord een stel Hollanders en een stel (...)

Forget about italian marble

Bericht - 10 januari 2020 om 22:18 uur

Van Chile Chico heeft de reis zich voortgezet naar Puerto Rio Tranquilo! Een rit van pak ‘m beet 6,5 uur over een heel slecht stuk weg! Gelukkig was ie net zo slecht als dat ie mooi was, dus afgezien van een paar door en door geklutste nieren hoor je ons niet klagen!! Na iedere bergkam veranderde het landschap weer: van alleen wat struiken en veel rotsen, tot weidse groene velden vol bloemen en waterpartijen! De enige constante factor was de wind: die was overal royaal aanwezig!Onderweg weer getrakteerd op een overvliegende condor, wauw!!!Puerto Rio Tranquilo is met recht “tranquilo”.... op een (...)

Detours en achteruit inparkeren

Bericht - 07 januari 2020 om 22:49 uur

Voor de verandering een keertje uitgeslapen gisterochtend, want in tegenstelling tot wat de reisbeschrijving zei, hadden we gisteren niet zo’n groot stuk te rijden, en daardoor alle tijd voor detours! De eerste detour ging langs een drietal meren, én het lokale Chileense skigebied, en de tweede detour ging door het gebied waar de bedreigde Humuels nog voorkomen: Het gebied rondom Cerro Castillo. Al humuel-watchend hebben we een schitterend stuk gereden, maar die bedreigde hertensoort liet zich niet zien.... Dus op naar Rio Ibañez, een havenplaatsje (alhoewel...”plaatsje” geeft dit gehucht teveel credits), waar we de ferry van 20.00 uur naar Chile (...)

Bloemen, bruggen en een waterval

Bericht - 05 januari 2020 om 02:22 uur

Vandaag ging onze trip vanuit Puyuhuapi naar Coyhaique. Het eerste stuk van de rit was grillig, ruig en rotsachtig, met als lastigste stuk de Quelat-pass. Een stuk weg wat er op de kaart al uitzag als een in elkaar gedraaide dunne darm.....
Vlak na de eerste hairpin hebben we onze auto aan de kant gezet om een korte tocht te maken naar de Padre Garcia watervallen. Deze eenzame pater was langgeledistan op zoek naar de mytische gouden stad, en wist zeker dat hij deze bij de Quelat-pass kon vinden. Op zich snap ik die oude man wel, want áls die (...)

Hanging bridges en hanging glaciers

Bericht - 04 januari 2020 om 01:19 uur

Na ons chillmoment van gisteren in de hottub was het vandaag tijd voor wat meer actie! De weersvoorspellingen waren meer dan ruk, maar anyway: we gingen toch op pad!!
Op naar Quelat National Park om daar de hanging glacier van dichtbij te bewonderen! Althans....het leek er aardig op dat ie helemaal in de wolken zou zitten, maar wie niet waagt wie niet wint!
Dus we begonnen aan de 3 uur durende klim! Dit keer een stuk beter voorbereid dan anders: backpack gevuld met de essentials zoals poncho’s, genoeg water etc, en ik de auto een set droge kleren!
Na 300 meter klimmen gingen (...)

De-tours, hiken en een hottub

Bericht - 03 januari 2020 om 01:19 uur

Vandaag afscheid genomen van ons magische plekje in Chaiten, en als eerste een kijkje genomen in Parque Pumalin, het park wat ooit door Douglas Thomkins en zijn vrouw is gekocht, en later onder strikte voorwaarden is teruggegeven aan Chili.
Wij dachten richting de gletsjer te rijden, maar dat pakte anders uit....
na een superleuk stuk rijden, met overal weer een even mooi uitzicht, rammelige bruggetjes en stuurmanskunsten konden we niet verder. Maar....er was daar wel een wandeltocht naar (dachten wij) de gletsjer. Nou, dat bleek niet het geval, maar het was een prachtige hike (door de bloedhitte, dat wel), door de (...)

Water, water en nog eens water

Bericht - 03 januari 2020 om 01:06 uur

De reis van Hornopirén naar Chaiten stond in het teken van water, veel water!!!
Gelukkig niet van de regenachtige soort, maar er stonden 2 ferry oversteken op het programma: je kunt simpelweg niet over land verder, dus deze ferrys zijn niet te ontwijken...
Het was een zonovergoten dag, dus een 4 uur varen was geen straf!!
Gelijk mazzel ook: een dolfijn langs de boot, en zeeleeuwen!!
de tocht was prachtig, en aangekomen op het eerste vasteland was het even jammer dat iedereen natuurlijk achter elkaar aanrijdt naar ferry nummer 2... concreet: schitterende onverharde weg, met óveral groen, maar dan wel in de stofwolken (...)

Oud en nieuw in Hornopirén

Bericht - 03 januari 2020 om 00:55 uur

Op oudjaarsdag hebben we onze tweede huurauto opgehaald, om de reis over de legendarische Carretera Austral te beginnen!! Route 7, aangelegd door Pinochet om noord met zuid te verbinden...
Voor het grootste gedeelte onverhard, door het ruige Chileense landschap!
Allereerst een kleine detour via Valle...tja, daar was dus op zich niks te beleven, maar de weg er naartoe was een belevenis op zich....RAV-je is gelukkig gloedjenieuw en beschikt naast de standaard 4x4 stand, ook over legio andere offroadstandjes, en dat was geen overbodige luxe!
na een klein stukje op de veerboot kwamen we aan in Hornopirén, waar we sliepen in Hosteria Catalina: een (...)

Zon, zout en flamingo’s!

Bericht - 30 december 2019 om 23:07 uur

Wauw!! Atacama desert wat ben je mooi!!
wat een geweldige dag was het gisteren! De zon scheen volop, de lucht was strakblauw en onze 4x4 had er, net als wij, zin in!!
de avond daarvoor werden we al getrakteerd op een (niet op foto vastgelegd) cadeautje: achter ons terrassje in de lodge liep een poema langs ??!
’s morgens vroeg hebben we koers gezet naar Valle Arcoiris, ofwel de regenboogvallei. Niet toeristisch, maar oh zo prachtig! Het was even zoeken, de “afslag” hadden we dan ook royaal gemist, waardoor we via een kneitersmal weggetje uitkwamen in een ienieminie dorpje genaamd Rio (...)

De zoute woestijn

Bericht - 29 december 2019 om 00:54 uur

Onze (off)roadtrip is begonnen!! Gisteren hebben we onze 4x4 opgehaald op het vliegveld van Calama na een prachtige vlucht over de toppen van de Andes, en zijn we naar San Pedro de Atacama gereden. Ons onderkomen voor 3 nachten is een werkelijk schitterende lodge net buiten het stadje, Lodge Quelana.
Op karakter zijn we ‘s middags door San Pedro gaan struinen, aangezien de wekker om 3.15 uur ging...
San Pedro is een hippie-achtig kleurrijk stadje met een ontzettend relaxte vibe!

Vanochtend hebben we koers gezet naar naar de lagunes Miscanti en Meñiques. De rit bracht ons over de hoogvlaktes met uitzicht op de (...)