Avatar Esther van der Werken

Esther van der Werken

Laatste dag met deel van de groep

Bericht - 21 oktober 2018 om 07:12 uur

Hoe bizar vandaag met Caroline, Christel, Jannie, Gusta, Marjan en Marleen nog naar het Ethnology museum, en een riksja toer en de rest doet eigen ding, reist verder of is al naar huis. Ting doet deze toer nog, maar dus maar met een deel van de groep en daarom hebben we gisteren al officieel afscheid van hem genomen. Museum was echt super interessant en we hebben heel veel gezien van de verschillende stammen die in het noorden van Vietnam wonen, het gebied waar ook veel van onze sponsorkindjes vandaan komen. We kunnen bekijken hoe ze leven, wat voor soort (...)

Streetfood tour, tante geworden en afscheid Ting en Tang

Bericht - 21 oktober 2018 om 04:12 uur

Vandaag de hele dag in de bus vanaf Sapa richting Hanoi, na gisterenavond wel lekker dat we even niks hoeven. In de bus hebben we af en toe WiFi en die doet t nu gelukkig heel goed , omdat ik om 12.37 u (07.37u Nederland) hoor dat ik weer tante geworden ben van Jort. Wow wat een knapperd en wat jammer dat ik nu zo ver weg ben. Gelukkig bestaat er videobellen. Als we in Hanoi aankomen gaan we naar de waterpoppen show, in het Thang Long theater. De poppenshow is vroeger ontstaan in de rijstvelden. Als deze velden (...)

Finish

Bericht - 19 oktober 2018 om 17:17 uur

Zo de laatste blog van een fietsdag! Ik wil jullie bedanken voor alle leuke reacties, dat was echt een steun en heeft ervoor gezorgd dat ik bloggen leuk ben gaan vinden. En ook dat beetje extra gegeven om toch die bergen te kunnen beklimmen. Haha nee ik zal geen fulltime blogger worden, maar jullie een beetje mee nemen tijdens dit avontuur, vind ik heel leuk. Zo we mogen uitslapen en hoeven pas 9 uur op, heerlijk want we lagen pas laat. Die adrenaline rush ging nog effe door gisterenavond. Eerst een korte transfer, en dan stappen we voor de laatste (...)

Queen of the hills, Hoang Lien Pass

Bericht - 17 oktober 2018 om 18:05 uur

Vandaag de laatste dag om te knallen, het is D-day. Wie wil nou niet Queen of the hill worden? De dag begint goed, omdat ik bijna niet uit bed kan komen. De kilometers hebben ervoor gezorgd dat mijn rug een beetje vast zit. Het gaat me niet gebeuren, dat ik moet opgeven, zonder überhaupt op de fiets te zijn gestapt. Een paar pijnstillers, van dokter Marit en knallen. Eerst nog even afscheid nemen van mijn lieve vertaler Trang. Ik mag van Plan een certificaat uitreiken, wat zij goed kan gebruiken als referentie. Trang is zelfs een beetje (...)

Lai Chau - Projectbezoek

Bericht - 17 oktober 2018 om 02:53 uur

Na een goede nachtrust en ontbijt beginnen we vandaag met een transfer van anderhalf uur van Lai Chau vlakbij het dorp waar we ons sponsorkind gaan ontmoeten. Fietsend gaan we na anderhalf uur richting het dorp, zo'n 2 kilometer, wel een hele steile klim. Samen met Gusta, Jannie en Sophie fixen we die klim. De benen voelen beter dan gisteren en misschien krijgen we wel wat extra energie doordat we onze sponsorkids straks gaan ontmoeten. We ontmoeten de kinderen op een school, nadat we uitleg hebben gekregen en welkom geheten zijn door de burgemeester van de community, plaatselijke werknemers (...)

4e fietsdag Muong Lau Town - Lai Chau

Bericht - 16 oktober 2018 om 14:00 uur

Vandaag staat er 60 km op het programma vergeleken met gisteren een korte dag en een stuk minder heuvelachtig. Ik stap met wat zware benen uit bed, maar heb het idee dat het beter gaat na het ontbijt. Vanaf het hotel eerst de bus in voor een transfer van 2 uur. Na 5 minuten op de fiets merk ik dat mijn benen al direct vol lopen en heel zwaar aanvoelen. Gisteren was ik echt op en leeg, en dat merk ik nu. Kleine klimmetjes voelen als 20 procent en 1 klim krijg ik zelfs een duwtje van Tang, 1 (...)

Fietsdag 3 Pha Din Pass

Bericht - 16 oktober 2018 om 13:12 uur

1 van de zwaarste bergpassen vandaag. Gelukkig heerlijk geslapen en voel me fit..geen pijntjes! Warming up op de parkeerplaats, omdat we direct gaan klimmen. Pfoeh warm en klimmen best pittig, maar veel omwentelingen en lage versnelling dan gaat het heel goed. Ik fiets samen met Caroline, we hebben goeie benen en fietsen mee in de kopgroep, het gaat heerlijk. Ik fiets zelfs op kop. Na de lunch gaat de echte klim van 13 km komen. Na 6 kilometer hebben we een stop met fruit. Ik heb nog steeds goede benen, en wat is het hier weer mooi. Iedere dag (...)

2e fietsdag Mai Chau - Son La

Bericht - 16 oktober 2018 om 03:03 uur

Na nog een nacht in het guesthouse, op een heel hard matras is fietsen straks wel lekker voor het loskrijgen van mijn spieren. Ik ben zo stijf als een plank, wat denk ik door het bed komt. Tenminste dat hoop ik, want als het door het fietsen komt, gaat het heel zwaar worden. We beginnen eerst met een stuk transfer, en starten met een warming up bij een lokaal supermarktje. We zijn een ware attractie voor de locals, die niet vaak zoveel blanke mensen in Cycle for Plan shirts zien. De hele familie staat dan ook te kijken, als (...)

Eerste 'kleine' bergje

Bericht - 12 oktober 2018 om 13:51 uur

Snoozen hoeft vandaag niet. We worden gewekt door de haan van het huis. Shit we moeten ons springrolletje uit. (We liggen namelijk allemaal als springrolletjes naast elkaar, ingepakt in onze lakenzak). Op naar onze fietsen: het blijken topfietsen! Iedereen blij, vanwege de fijne fiets en dat het avontuur mag beginnen (stiekem viel bij velen wat stress weg) Het wordt een rondje Mai Chau, met een 'eerste' bergje van slechts 10%. We komen allemaal boven, de één met een knal rood hoofd (3x raden wie ;-)) , de ander heel relax, maar wel allemaal trots! Dit belooft wat voor morgen. Maar (...)

1e project bezoek Plan en richting Mai Chau

Bericht - 11 oktober 2018 om 17:04 uur

Bijzonder om op de internationale meisjesdag te beginnen met ons eerste bezoek aan het hoofdkantoor van Plan en een Project van Plan. We gaan eerst naar het hoofdkantoor waar medewerkers van Plan uitleggen wat ze in de regio Hanoi en de rest van Vietnam voor meiden doen en waarom. Ze vertellen over mensensmokkel richting Plan probeert de overheid bewust te maken, maatregelen en voorlichting te geven over mensensmokkel en gezinnen te overtuigen dat het heel nuttig is dat meisjes ook naar school kunnen, omdat dit goed is voor de ontwikkeling van de gemeenschap en economie. Plan zorgt dat de (...)