Avatar Yvonne van de Schelpenroute

Yvonne van de Schelpenroute

Dag 8 Chiry-Ouracamp - Mongevile, 79km

Bericht - 29 juli 2016 om 00:53 uur

Toch aardig geslapen op die vreemde camping. 's Morgens regende het dus moest helaas tent nat inpakken. Vervolgens met een jong stel meegereden naar Compiègne. Ik had hen de vorige dag ontmoet en toen hebben we gezamenlijk een stuk opgetrokken. Zij wilde in Compiègne kijken voor route/fietskaarten om een stuk door te steken richting kust en dan weer omhoog richting België. Ik wilde mij in ieder geval verplaatsen, weg naar een andere omgeving. Na Compiègne maar zien hoe ver ik nog zou doorrijden. Met het jonge stel daarheen gereden, aldaar aan de rivier de Oise (of toch Aisne?) geluncht (...)

Dag 7, Honnecourt - Chiry-Ourscamp, 91km

Bericht - 27 juli 2016 om 23:31 uur

Dank voor alle Franse begroetingen, succeswensen en wat al niet meer :)

De dag begon een beetje grauwig en fris, maar al snel steeg de temperatuur. Maar misschien lag dat ook wel aan het flinke trappen de heuveltjes op. Vanaf nu is het echt nergens vlak meer!

Onderweg rijd je hier vooral op rustige wegen en af en toe een wat drukkere weg. Nog steeds zijn i dit landschap vele graan/korenvelden te zien. Hier en daar wat resten van Romeinse steden. Eigenlijk ben ik daar nog niet voor gestopt, kost te veel tijd. Wat ook veel tijd kost is een stadje (...)

Dag 6, Tournai - Honnecourt-Sur-Escaut, 97km

Bericht - 26 juli 2016 om 22:37 uur

Vive la France!

Na een kilometer of 17 fietsen stak ik de Franse landsgrens over. Er staat me vaag iets bij van een Nederlandse (?) speelfilm die zich op een zelfde soort plek afspeelt, iets net wielrenners ook... Wie het weet mag het zeggen.

Wanner je de grens over bent zie je een duidelijk verschil van van alles en nog wat. Prompt is het asfalt mooi strak, tuintjes versierd met bloemetjes, etc. Maar het was voornamelijk de industrie die Walonië wat treurig aandeed, hoewel ikzelf vaak wel de schoonheid kan zien in oude fabrieken en industrie. Maar het was ook zeker (...)

Dag 5, Londerzeel - Tournai, 121km

Bericht - 25 juli 2016 om 23:50 uur

Korte update: was een pittige dag vandaag. De dag begon bewolkt en het zag er dreigend uit. In de loop van de middag brak dan toch de zon door. Maar vooral stond er de hele dag en flinke wind waar ik de gehele weg tegenin moest trappen

Het eerste deel van de route had een beetje treurig karakter. Naast het grijze wolkendek reed ik een tijd achter industrie terrein langs, weliswaar aan de rivier de Dender. Toen ik Walonië binnenreed werd het wel een mooiere omgeving. Helaas op een aantal stukken werd het wegdek minder. Helaas paar omleidingen (opbreking, festiviteiten) (...)

Dag 4, Rijkevorsel - Lonerzeel, 80km

Bericht - 24 juli 2016 om 22:06 uur

Ondanks dat het nog lang gezellig bleef op de camping heb ik toch best redelijk geslapen. Oordoppen doen wonderen. Verder was de camping overigens erg netjes en beschaafd met heel vriendelijke mensen.

Met het opruimen en inpakken van het kampement moet ik nog wat routine krijgen. Ik was niet heel vlot vertrokken. Maar eenmaal vertrokken heb ik wel lekker door kunnen fietsen. Dat wil zeggen dat het lezen en volgen van de route steeds beter gaat. Ik maak wat minder km's om en het lukt om wat meer km's per uur (van de route) af te leggen.

Het blijkt dat er (...)

Dag 3, Dordrecht - Rijkevorsel, 90 km

Bericht - 23 juli 2016 om 23:19 uur

Vanmorgen vertrokken vanuit Dordrecht. Het was al snel warm, maar de lucht zag eruit alsof het elk moment kon losbarsten. Uiteindelijk werd het een zonnige en bovenal warme dag! Het weer een tocht langs verschillende watertjes. Via de Moerdijkbrug ben ik het Hollands Diep overgestoken. Toen besefte ik weer dat ik soms wat last heb van hoogtevrees, iets met dromen over hoge bruggen die ineens halverwege ophouden te bestaan... Verder nog een flink stuk langs de Mark gefietst.

Wat me opvalt is dat veel mensen je onderweg vrolijk groeten. Bij stops vragen mensen ook wel waar ik naar onderweg ben (...)

Status update van 23 July 2016

Status update - 23 juli 2016 om 22:55 uur

Dag 2, H'woude -Dordrecht
Was een kalm dagje, rustig aan vertrokken en een mooi tochtje langs veel verschillende watertjes gemaakt. O.a. de Rotte, IJsel en de Lek. Bij die laatste twee met een veerpontje overgestoken. Het  was een heerlijk dagje in de zon. Ik had eigenlijk iets verder willen komen, maar op een of andere manier heb ik toch aanzienlijk meer km's gereden dan in mijn routeboekje staan. Echt geen idee hoe dat nou zou komen.... Uiteindelijk bij Dordrecht maar een camping gezocht, een fijne rustige Nivoncamping. En ik had mazzel, want eigenlijk was deze vol. Maar er had een jongen gereserveerd en die kwam niet opdagen dus mocht ik dat plekje nemen. Prima geslapen daar!

Stap op A'dam -H'woude 67 km

Bericht - 22 juli 2016 om 13:12 uur

Gister vanaf thuis gestart met een stukje fietsen richting het einde van de wereld. In Haarlem had ik afgesproken bij het Sint Jacobs Godshuis om de eerste stempels in ontvangst te nemen. Aldaar nog wat gesproken over de reis, mogelijke routes etc.
De route richting Leiden weer volgend, constateerde ik toch wel dat ik wat zwaar beladen was. Het sturen ging alles behalve comfortabel. Daarom had ik maar besloten om mijn vertrouwde B&B te  H'woude te bezoeken om eens rustig mijn uitrusting te bekijken om te zien wat ik echt achter zou kunnen laten. Keuzes maken he, toch lastiger dan (...)