Avatar Yvonne van de Schelpenroute

Yvonne van de Schelpenroute

Dag 26, Estella/Lizarra - Nájera, 78 km

Bericht - 15 augustus 2016 om 23:11 uur

Vandaag breng ik verslag uit vanaf de albergue. Dit is de eerste nacht dat ik in een pelgrimsherberg blijf slapen. Dat was mijn plan zodra ik in Spanje zou zijn, maar ik heb toch nog twee nachten op een camping doorgebracht. Ik heb mazzel want ik heb een kamer voor mijzelf. Ik hoop dat ik voordeel ondervind van 's morgens niet de tent hoeven inpakken. In ieder geval weet ik wel dat ik nu mijn tassen anders moet gaan inpakken. Nu zat alles wat ik nodig heb in verschillende tassen, dus kostte even tijd om bij elkaar te verzamelen (...)

Dag 25, Aurizberri/Espinal - Estella/Luzarra, 96 km

Bericht - 15 augustus 2016 om 00:19 uur

Na een middag klimmen en afzien werd ik in mijn eerste dagdeel beloond met een aardige afdaling. Heerlijk met op sommige stukken met wel 60 km naar beneden zoeven. Wel een beetje spannend bij scherpe bochten. Daarna besloten om niet dwars door Pamplona te fietsen, dan heb je alleen maar kans op stieren voor je wielen. Het leek mij beter om even een grote drukke stad te mijden. Grote steden raak je alleen maar in verdwaald en dat kost een hoop tijd. Vandaag maar weer eens even km's maken. Als beloning voor deze beslissing kreeg ik een heel mooi (...)

Dag 24, St. Jean Pied de port - Aurizberri-Espinal, 35 km

Bericht - 13 augustus 2016 om 23:37 uur

Wat ik nog niet had verteld is dat ik gister bij een heel aardig stel bij hun op de plek mocht staan. Ik was naar de camping municipal in de stad gereden zodat ik de volgende dag bij het postkantoor wat spullen kon droppen. Toen ik de camping op kwam was er al snel een Nederlandse man op mij afgekomen en hij bood de helft van zijn plek. Het was namelijk een drukke camping en hij en zijn vrouw hadden voorgenomen dat wanneer een fietser plek zocht, deze bij (...)

Dag 23, Peyrehorade - Saint-Jean-Pied-de-Port, 69 km

Bericht - 12 augustus 2016 om 23:49 uur

Dag 23, Peyrehorade - Saint-Jean-Pied-de-Vanmorgen konik niet al te vlot wegkomen. En de gehele fietstocht wilde ook niet erg vlotten. Nu was mijn doel om st. Jean Pied de Port in ieder geval te bereiken. Op deze plek is het heel gebruikelijk dat pelgrims voor ze de grens met Spanje overgaan hun overbodige, dus zeare bagage per post naar huis sturen. Dit ga ik dus ook doen morgen! Ik wil proberen vanaf nu zo veel mogelijk in refugio's of albergues, de zogenaamde pelgrimsverblijven, te overnachten. Ten eerste zijn er redelijk veel van op de route, in tegenstelling tot campings, (...)

Dag 22, Lit e Mixe - Peyrehorade, 82 km

Bericht - 11 augustus 2016 om 23:05 uur

Vandaag was het weer tijd om verder te trekken. Ik weet niet of ik nou echt zin had om door te gaan. Had ook graag nog even daar gebleven. Na rustig aan mijn boeltje te hebben gepakt was het tijd om afscheid te nemen. Bij Karlijne en Ferdinand nog even wat gedronken, maar ik moest ondertussen ook snel bij de boer langs om te betalen. Toen ik bij zijn huis aankwam en wilde betalen zei hij: dit krijg je van ons, we vinden het ontzettend leuk leuk dat je bij ons bent geweest en wensen je alle goeds voor (...)

Dag 21, rustdag, Lit e Mixe

Bericht - 11 augustus 2016 om 22:38 uur

Het was zo fijn om zo ontzettend warm onthaald te worden op de camping! De eigenaar en zijn dochter vonden het heel erg leuk om mij te zien en ze waren erg onder de indruk dat ik helemaal vanuit Amsterdam en komen fietsen. De volgende dag op de camping zelf ook nog oude bekenden ontmoet. Met Richard en Yvon, een stel uit Rotterdam, heb ik een kop koffie gedronken. Zij waten ook blij verrast om mij te zien. Zelf waren ze druk aan het inpakken om later die dag richting Nederland te rijden. Met Karlijne en Ferdinand, een jong (...)

Dag 21, rustdag, Lit e Mixe

Bericht - 11 augustus 2016 om 22:37 uur

Dag 20, Parentis en Born - Lit e Mixe, 76km

Bericht - 10 augustus 2016 om 08:30 uur

De dag begon wat druilerig, grijs en af en toe een spat regen. Later op de dag zou het helemaal opentrekken en prachtig worden.

Vanaf Arcachon is langs de kust een fietspad aangelegd wat helemaal doorgaat tot het zuiden van Frankrijk. De Sint Jacobsroute volgt het eerst stukje van dit fietspad. Omdat ik heel graag langs de kust wilde blijven, vooral ook om langs voor mij bekende plaatsjes te komen, zijn we op eigen houtje het fietspad blijven volgen. We wijken dus nu af van de route.

Met de lunch kwamen we aan in Mimizan, een kleine maar populaire kustplaats met (...)

Dag 19, Le Porge - Parentis en Born, 99km

Bericht - 10 augustus 2016 om 08:24 uur

Omdat we langs de kust in de duinen rijden, dachten we vandaag wat makkelijker dagje te hebben.  Zo begonnen we ook. Tim en ik reden weer een mooi stuk door duin en bos. Bij Cap Ferret moesten we nogmaals een oversteek maken met een veerbootje. Dit veer gaat over Bassin d'Arcachon. Het was een klein veerbootje waarop we meegingen. De bagage moest van de fiets af anders kon deze niet het bootje worden opgetild. Aan de overkant gekomen werd alles en iedereen weer uitgeladen. Zo ook de fietsen en de bagage. Het steigertje waarop wij onze fietsen weer konden (...)

Dag 18, Soulac - Porges, 83km

Bericht - 08 augustus 2016 om 00:59 uur

heel kort, want ben echt te moe... Veel duin met dennenbossen. Hier en daar glimp van de zee. Nu luisteren naar gebulder van zee terwijl ik in slaap val