Avatar Dick Postma

Dick Postma

Opnieuw de Sacred Valley tour!

Geplaatst op 07 april 2024 om 23:09 uur

Ik ben al begonnen met afscheid nemen van Cusco! Dit weekend was de laatste mogelijkheid om nog een tour te boeken, en ik heb zaterdag, gisteren dus, voor de derde keer de Sacred Valley tour gedaan. Het is gewoon opnieuw een fantastische ervaring geworden! Naast de overeenkomsten met de eerdere keren, was het grootste verschil dat de hele vallei groen was! We zitten aan het eind van het regenseizoen, het heeft enorm veel geregend en dat heeft de natuur goed gedaan! Niet alleen de gewassen ol de velden, maar ook de bergen waren voor een groot deel groen! Bijzonder als er dan tussen die bergen pieken van meer dan 5000 m hoog met nog besneeuwde toppen opduiken! Een schitterend gezicht! Evenals de vorige keren begon de dag vroeg, ik werd door Willy thuis opgehaald en naar het vertrekpunt gebracht. Daar stonden ze ons al ongeduldig op te wachten. Ik was niet alleen, onderweg hadden we ook nog een jonge Tsjechische studente opgepikt. Door een administratieve vergissing zijn wij aan elkaar gekoppeld. We hebben het maar zo gelaten en de rest van de dag veel samen opgetrokken. Ons eerste reisdoel was Pisaq. Schitterende ruïnes uit de Inca-tijd om te beklimmen, te bekijken en te fotograferen! Na de lunch in Urutambo hebben we Ollytaytambo bezocht. Inmiddels waren we laat, een Amerikaanse dame voelde zich niet lekker en hebben we terug naar haar hotel gebracht. Daardoor was er minder tijd om de archeologische site in Ollantaytambo te bezoeken. Toch genoeg tijd om er van te genieten, naar de top te klimmen en van het uitzicht te genieten! Weer veel leuke foto's gemaakt! We moesten ook weer op tijd op het station van Ollantaytambo zijn, een deel van de groep nam daar de trein naar de Machupicchu! Nadat we hen hadden afgezet kwamen we helemaal vast te zitten in het verkeer, waardoor we veel tijd verloren. We zijn nog wel lokaal atelier/verkooppunt geweest van traditioneel gemaakte kleren en spullen, toevallig ook waar ik eerder ben geweest. We kregen een workshop hoe deze spullen en met name de verfstoffen uit natuurlijke producten werden gemaakt. Interessant, maar ik had al een babyalpacawollentrui en geen zin om veel geld uit te geven. Anderen dachten daar anders over, waardoor we daar veel langer zijn gebleven dan de bedoeling was! Het werd inmiddels donker en kouder, we hebben besloten om het laatste bezoek aan de archeologische site van Chinchero maar te schrappen. Het was bijna 20.00 uur voor we weer thuis waren! Al met al weer een geweldige ervaring, een fijne, blijvende herinnering aan mijn tijd in Cusco!