Avatar Amber&Astrid met team 181 op Lesbos

Amber&Astrid met team 181 op Lesbos

Dag 8: Have a good life

Bericht - 17 april 2019 om 23:31 uur

Dag 8, zondag 6 april. Have a good life, Inshallah
Het ontbijt op zondag: een baguette, een komkommer, een groen pepertje en een banaan

De ochtend begint voor ons Team 181 niet anders dan de andere ochtenden van afgelopen week. Behalve dan dat er twee ‘nieuwe’ vrijwilligers aansluiten bij het klaarmaken van de ontbijtjes; het zijn twee mensen van het volgende weekteam, Team 182. Wij wijden deze twee nieuwelingen in in de ontbijtroutine van Because We Carry. Morgen gaan zij beginnen met z’n achten. Ik betrap mezelf erop dat ik jaloerse steekjes voel; dus zij mogen de komende week hier zijn en helpen. Net nu ons systeem zo lekker (...)

Dag 7: Hoofd, schouders, knie en een steen in je buik

Bericht - 15 april 2019 om 17:46 uur

Dag 7, zaterdag 6 april: Head, shoulders knees and toes
Het ontbijt op zaterdag: een baquette, 3 takjes peterselie, 1 aubergine, 4 vache-qui-rits en een banaan

Team-spirit: check!

Onze laatste volledige werkdag is aangebroken. Gisteravond hebben we met ons team lang gepraat over hoe we het hier nou eigenlijk ervaren. Steeds als ik naar huis bel, kom ik niet verder dan ‘Het is hier…uh…indrukwekkend’. Ik kan het maar lastig overbrengen. Het is zo fijn om met ons Team hier te zijn, je zit hier op Lesbos op vijf uurtjes vliegen van Amsterdam, maar het voelt zó ontzettend ver weg van je ‘normale’ leven dat het heerlijk is om  mensen (...)

Dag 6: Samen sporten

Bericht - 12 april 2019 om 13:27 uur

Dag 6, vrijdag 5 april
Het ontbijt op vrijdag: een flatbread per persoon, 4 vache-qui-rits, een groene peper, een komkommer en een banaan

Sporten voor de energie

Als ik na onze ontbijtronde op het trapje van de foodtruck alle voorraden zit te tellen, komt Pat uit ons team aanlopen. Hij heeft net zijn dagelijkse taak volbracht; een uur sporten met de mannen in de Yurt. Inmiddels is het onze vaste routine, na de sport komt Pat even langs om de aantallen sporters door te geven (voor mijn lijstjes) en dan drinken we met de rest van ons team thee in de Chai, dé centrale ontmoetingsplek op Kara Tepe.
Pat is een (...)

Dag 5: Dance the night away

Bericht - 08 april 2019 om 21:05 uur

Dag 5, donderdag 4 april
Het ontbijt op donderdag: een baguette, een tomaat, een ui, 4 vache-qui-rits en een banaan

We staan weer met z’n allen om de lange tafel buiten bij de foodtruck en bereiden ook vandaag de 1.200 ontbijtjes voor, die we zometeen gaan uitdelen met de bolderkarren. We vertellen de mannen van ons team over de avond ervoor. Elke week organiseert Because We Carry een ladies night in de Yurt op het terrein, op woensdagavond van 20 tot 21 uur. Die avond mochten wij er bij zijn. Geen van ons had iets feestelijks meegenomen, maar we gingen ervan uit dat de vrouwen dat hier ook niet (...)

Dag 4: Coupe Afghanistan

Bericht - 05 april 2019 om 21:40 uur

Dag 4, woensdag 3 april. Vieze kleren en een Hipster-coupe
Het ontbijt op woensdag: een baquette, 4 vache-qui-rits, een aubergine, een aardappel en en een banaan

Het ritme zit er aardig in bij ons en de wekker is niet eens meer erg.
Vrolijk maken we weer 1.200 en-nog-wat ontbijtjes klaar. Elke dag zijn er weer wat bewoners vertrokken (vaak naar Athene), maar er komen dagelijks ook steeds weer nieuwe mensen bij op Kara Tepe. Het aantal mensen schommelt ergens tussen de 1.200 en 1.250. Daaronder ongeveer 100 zwangere vrouwen en heel veel kinderen.

Als we allemaal terug zijn met onze bolderkarren, drinken we (...)

Dag 3: ontbijtjes en Yoga

Bericht - 03 april 2019 om 22:24 uur

Dag 3, dinsdag 2 april : de P van Pregnant en 4.800 kaasjes
Het ontbijt op dinsdag: een baguette, een tomaat, een ui, vier la vache qui rit-kaasjes en een banaan

The making of… ontbijtjes
In ons huis op de heuvel gaat de wekker weer lekker op tijd. We hangen onze badge om, proppen snel wat crackers in onze mond en ruim op tijd rijden we Kara Tepe op. Inmiddels zijn de taken verdeeld. Bij aankomst openen we de foodtruck en gaan we buiten op een soort pleintje allemaal om een lange inpak-tafel staan. De 1.200 ontbijtjes moeten klaar gemaakt worden. De (...)

Vervolg Dag 2: Lifejacket Graveyard

Bericht - 03 april 2019 om 16:43 uur

Vervolg dag 2, maandag 1 april: een bezoek aan Lifevest Graveyard

Met drie auto’s verlaten we Kara Tepe en rijden we met ons Team 181 (8 personen), iemand van Because we Carry en vier bewoners van Kara Tepe (allen uit Afghanistan) naar de andere kant van het eiland. Onderweg weer die prachtige natuur, die dit eiland ooit zo’n mooie vakantieplek maakte. De uitgestrekte olijfgaarden en de bergweggetjes met vaak een adembenemend uitzicht over de zee, geven me een dubbel gevoel, net zoals onze overvloedige lunch die we onderweg met elkaar eten, op kleedjes in een groen veldje vol bloemen. We (...)

Dag 2: Onze eerste ontbijtjes

Bericht - 02 april 2019 om 22:36 uur

Dag 2, maandag 1 april maar echt grappig is het niet
Het ontbijt op maandag: een croissant, een potje honing en een banaan

In ons huisje op de heuvel gaat de wekker belachelijk vroeg. Om half acht moeten we ons melden aan de poort van Kara Tepe, een van de drie vluchtelingenkampen op Lesbos.Op Kara Tepe wonen ongeveer 1.200 families en moeders met kinderen. Wij zijn weekteam 181 en gaan ons een week lang inzetten voor Because We Carry. Iedere ochtend 1.200 ontbijtjes uitdelen en de rest van de dag? We hebben nog geen idee.

Het vluchtelingenkamp ligt aan de hoofdweg langs (...)

Dag 1: een stormachtig begin

Bericht - 01 april 2019 om 20:27 uur

Zondag 31 maart, ergens tussen Zurich en Athene

Midden in de nacht gaat de wekker, want om vier uur komt de taxi. Ik maak me wel een beetje zorgen. Zou die chauffeur wel snappen dat de zomertijd net een uur is ingegaan? Maar daar istie.

Schiphol midden in de nacht. Waar gaan al die mensen naar toe? Het is er superdruk! We checken een extra koffer in met alleen maar spullen voor de kindjes daar. We zijn allebei een beetje zenuwachtig.

Onze route is omslachtig en zal wat uurtjes in beslag nemen. We vliegen van Amsterdam naar Zurich. Daar stappen we over op (...)

Status update van 29 March 2019

Status update - 29 maart 2019 om 20:24 uur

Het is bijna zover....Nog 1 nachtje en dan gaan we . Vanaf Schiphol, via Munchen, Athene en dan uiteindelijk, zondag einde dag: Lesbos. We hebben er zin in en zijn ook een beetje zenuwachtig...