Avatar Trijntje Lucassen

Trijntje Lucassen

Ons laatste stukje van de reis langs de kust van Zweden.

Bericht - 10 juni 2018 om 12:17 uur

4 juni Vandaag naar Zweden
Allereerst zijn wij toch maar naar boven gegaan om de burcht van Halden van dichtbij te bekijken. Wij zijn over de wallen gelopen en konden Halden dus ook goed van bovenaf bekijken. Wat nog opviel waren de Duitse mitrailleurposten die opgesteld stonden voor de burcht. Tijdens de tweede wereldoorlog is deze plek dus opnieuw gebruikt. Hier werd verder niet veel over vermeld. Wij zijn doorgereden naar Zweden en verlieten het mooie Noorwegen met een wee gevoel. Wat een prachtig land is het toch. Wij komen zeker nog eens terug. De eerste plek waar wij stopten was in Blomsholm. Hier stond een graf in de (...)

Verder richting Zweden

Bericht - 10 juni 2018 om 12:09 uur

1 juni Richting Fetsund
Van Lillehammer zijn wij verder gegaan met onze tocht. Wij hebben deze dag aardig wat kilometers gemaakt, maar hebben een uitgebreide lunchpauze genomen aan een meertje. Wij hadden zelfs de moed om even te zwemmen, we hebben er heerlijk zitten lezen en gegeten. Opgefrist zijn wij doorgereden en hebben uiteindelijk op een stille plek in Fetsund een overnachtingsplek gevonden.

2 juni Frederiksstad
Wij zijn doorgereden naar Frederiksstad. Wij hadden gelezen dat het oude gedeelte de moeite waard was. Frederiksstad is een vestingsstad. Het oude gedeelte is ommuurd door een wal en omvat nog diverse poortjes en een ophaalbrug om binnen te komen. Er staan nog een (...)

Van Amaton tot Lillehammer

Bericht - 10 juni 2018 om 11:58 uur

28 mei wandeling Amotan
Amoton is een natuurgebied waar zeven riviertjes bij elkaar komen met meerdere watervallen.. Wij hebben hier twee wandelingen gemaakt. Eerst een korte van twee kilometer met heel veel klimmen en vervolgens kwamen wij weer  terug bij de camper. Hier lekker koffie gedronken en moed verzameld voor de tweede klauterpartij. De camper stond zo schuin dat we stenen voor de wielen moesten leggen en het kopje vasthouden, want dit bleef niet op de tafel staan. De tweede klim was langer, maar zeker de moeite waard. Wij vonden dit de mooiste waterval.
29 mei Natuurgebied Doverfjell
Deze dag ging onze rit langs het natuurgebied Doverfjell. Langs dit natuurgebied (...)

27 mei Kristiansund

Bericht - 27 mei 2018 om 22:10 uur

Kristiansund bestaat uit drie eilanden, die via een rondweg met bruggen aan elkaar zijn verbonden. Het water ligt in het midden. Een voetveer dient als openbaar vervoer tussen de eilanden. Dit geeft wel een aparte sfeer. Wij keken met onze camper uit over de bootjes die in de haven lagen. Als stad is er verder niet zoveel bijzonders behalve een moderne kerk uit 1964. De architect had bedacht dat dit een bergkristal moest zijn in de vorm van een roos. Je moet wel enig verbeeldingskracht hebben om dat er in te zien.
Na onze rondwandeling door de stad zijn wij weer verder gegaan met onze tocht. Onderweg (...)

26 mei Van Molda naar Kristiansund

Bericht - 27 mei 2018 om 22:08 uur

Vanochtend werd ons na het ontbijt gevraagd of wij wilden vertrekken, want er was een wereldkampioenschap hardlopen georganiseerd langs  de plek waar wij stonden. Het was een parcours van 50 kilometer waarin zeven heuvelen waren. Lijkt me knap zwaar.
Wij reden weer een toeristische route. Onze eerste stopplaats was Bud. Een nog heel oorspronkelijk vissersdorp aan de Atlantische oceaan met nog veel houten huizen. Op een heuvel liggen nog de fortificaties van de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog. De kustweg zijn wij doorgereden, door schitterende natuur. Aan het eind van deze weg kwamen wij uit bij de beroemde Atlanterhavsveien, een van de mooiste wegen van Noorwegen  volgens de (...)

24mei Runde

Bericht - 24 mei 2018 om 19:40 uur

Vandaag hebben wij een wandeling gemaakt rond het eiland. Het was de koudste dag tot nu toe met laag hangende bewolking. Door de thermiek zag je de wolken door de kloven vanaf zee het land op komen. Wel een leuk gezicht. Alleen ons uitzicht was af en toe erg beperkt, maar doordat het stevig waaide was het vaak ook zo weer weg. Het was een pittige wandeling. Wij hebben 5 en een half uur gelopen over een afstand van  11,5 kilometer met een hoogteverschil van 300 meter. Af en toe even uitblazen, dan kwamen we wat lucht tekort en konden we even om ons heen kijken, (...)

23 mei, Runde

Bericht - 24 mei 2018 om 19:38 uur

Bij aankomst op de camping vertelde de eigenaar dat je rond 20.00 uur papegaaiduikers kan zien bij Lundeura, een half uur lopen via een nogal stijl weggetje. De hele camping was er zo’n beetje, dus een drukte van jewelste. Toch heeft Jaap een paar mooie foto’s kunnen maken, ik heb alleen genoten van alles om me heen.

23 mei. De Kjendalsbre

Bericht - 24 mei 2018 om 19:36 uur

Ook deze dag zijn we weer afgeweken van de E39, dit ook om een overtocht te besparen. We kwamen door een leuk skigebied en langs de Innvikfjorden. Bij Olden lag een groot cruiseschip, waar de mensen net van boord gingen. Je kan hier vandaan een tocht maken naar de Nigardsbreen. Daar waren wij al eens geweest, dus door gereden naar Loen. Daar ging een smal weggetje over 14 kilometer naar de Kjenndalsbre. Wij kwamen onderweg regelmatig bussen tegen, waarbij het ieder keer de vraag was waar we elkaar konden passeren. Het laatste stukje hebben wij lopen afgelegd. Toch weer mooi om deze spectaculaire gletsjertong van dichtbij te zien (...)

22 mei. Watervallen langs de Gaularfjellet

Bericht - 24 mei 2018 om 19:35 uur

Wij hadden het plan gemaakt om in twee dagen te rijden naar het vogeleiland Runde. De route zou grotendeels lopen langs de E39 om wat te kunnen opschieten. Maar we vonden dit nogal saai vergeleken met de voorafgaande dagen. Er zaten veel tunnels tussen en dan zie je uiteraard niets. Dus toch maar naar een alternatief gezocht. Dit werd de Gaularfjellet, een van de toeristische wegen van Noorwegen. Hier kwamen we langs erg veel prachtige watervallen.

21 mei Bergen

Bericht - 24 mei 2018 om 19:33 uur

We zijn in een paar dagen in een rustig tempo doorgereden naar Bergen, genietend van de mooie natuur. Bergen is na Oslo de grootste stad van Noorwegen, met 240.000 inwoners.
Allereerst hadden wij onze camper drie kilometer van het centrum staan, dus al een hele wandeling. In het centrum wordt bijna alleen maar geparkeerd in parkeergarages, en die zijn voor ons  niet hoog genoeg. In het centrum liepen we eerst op de Domkerk af. Helaas konden wij niet naar binnen, want er was een kerkdienst aan de gang.
Wij liepen door naar de kunstenaarswijk met smalle straatjes en steegjes en leuke oude witte huisjes die iedere keer weer (...)