Avatar Tineke Foggitt-Pietersz

Tineke Foggitt-Pietersz

Vierde trip weg van Colombo - 3 dagen Nuwara Eliya en Ella

Geplaatst op 03 augustus 2019 om 16:08 uur

Deze keer gaan we de heuvels en dus de theeplantages bezoeken. Volgens de berichten is het daar ook iets minder heet, dus dat is welkom.

Maandag 29 juli
Om half 9 stappen we op de trein naar Nuwara Eliya, 1 van de mooiste treinreizen ter wereld zegt men, die 7,5 uur zal duren. We zitten 2de klas gereserveerde stoelen, wat betekent dat je zeker bent van een zitplaats, dat de deuren dicht zijn en de ramen open. We hebben broodjes, bananen en water mee, want ze komen in de trein wel voortdurend langs met Sri Lankese hapjes, maar we willen het risico niet lopen. Onze magen hebben al genoeg te verduren, met de plotselinge omslag naar alleen maar pittige rijsttafels.
Eerst gaat de reis oostwaarts naar Kandy en slingert vervolgens naar het zuiden richting Nuwara Eliya. Het landschap verandert van - vlakke land / drukke stad, naar heuvel- / bergachtig en altijd groen waar je kijkt. Vervolgens enorme groene vlaktes met theeplantages, waar hier en daar dames staan te plukken; langzaam verdwijnen de palmbomen en komen er meer naaldbomen - kortom: we hebben boeken mee voor onderweg, maar komen niet aan lezen toe want je raakt niet uitgekeken, zo mooi!
Nuwara Eliya is een klein dorpje op 2000 meter hoogte, heel erg rustig vergeleken met Colombo, met in het midden een groot meer. Alle meren in Sri Lanka zijn trouwens ontstaan door het bouwen van dammen. Geen enkele is natuurlijk.
We hebben een mooie kamer met balkon, uitkijkend over lake Gregory in het centrum, zijn de enige gasten en voor het eerst hebben we een deken nodig om te slapen, haha.

Dinsdag 30 juli
Vandaag vertrekken we weer vroeg, nu naar theeplantage Pedro. De theeplantage ligt nog hoger in de bergen, dus de tuktuk brengt ons er naar toe.
In deze theeplantage wordt de thee 's nachts verwerkt, omdat het er zo koud is, dat de smaak dan beter tot zijn recht komt. We krijgen dus een rondleiding van een dame in traditionele sarong, door een stilliggende fabriek, die druk wordt schoongemaakt.
We zijn erg onder de indruk, niet op zijn minst doordat we tijdens haar verhaal en de rondleiding sterk het gevoel krijgen dat dit toch nog steeds een vorm van slavernij is. Alle werkers - dames voor het plukken (18 kilo per dag) en mannen met name in de fabriek - zijn 4de generatie tamils uit India. Hier destijds heen gebracht als goedkope arbeidskrachten, die verstand hadden van eerst koffie, maar al snel voornamelijk thee. Ze staan erg laag op de kaste ladder, ook ten opzichte van andere tamils in Sri Lanka. Nog steeds wonen ze op de plantage en verdienen heel erg weinig. Te weinig voor echt gezond eten = teveel rijst, geen educatie, dus geen mogelijkheden om iets anders te gaan doen. We worden er een beetje geƫmotioneerd van.
Kortom - alleen nog maar fairtrade thee.
Ook zien we het verschil tussen losse thee - de verse frisgroene blaadjes met knop en theezakjes thee - de wat oudere blaadjes.

Na het bezoek aan de theeplantage brengt de tuktuk ons halverwege Lovers Leap (de rest moeten we zelf lopen) een prachtige waterval! Daarna terug naar het station voor het vervolg van de reis naar Ella, nog een extra 2,5 uur.

Bij aankomst in Ella  stappen er tegelijk met ons, ruim 100 andere toeristen uit, waarvan lijkt wel de helft Nederlanders. Alle toeristen zijn hier lijkt wel:-)!
Ella zelf is weer een klein dorpje, maar ditmaal helemaal gericht op toeristen. Het geheel heeft een sterk jaren 60 gevoel.
In Ella hebben we een appartement, met uitzicht op Ella's rock. We betalen trouwens gemiddeld 30 - 35 euro per nacht, inclusief ontbijt.

Woensdag 31 juli
De volgende dag bezoeken we eerst weer een theeplantage, ditmaal wel in bedrijf. Dit bedrijf is iets moderner lijkt wel en we krijgen hier ook minder dat slavernij gevoel. Ook al zijn de werkers hier nog steeds over het algemeen Tamils oorspronkelijk uit India.

Na de theeplantage gaan we naar halverwege de Nine Arches bridge, de rest moeten we over een smal paadje zelf naar beneden klimmen. Het is een prachtig gezicht zo van boven - een lange, gebogen brug, bestaande uit 9 bogen. Er komen meer en meer toeristen, want iedereen wil een foto van de brug, terwijl de trein er overheen rijdt:-)!
Als de trein voorbij is, lopen we over het spoor de 4,5 km terug naar het dorp, niet allemaal tegelijk gelukkig, zodat we toch redelijk alleen zijn. Het is een prachtige tocht, dwars door het groen, met alleen het geluid van de vogels.

In de avond maken we weer een prachtige wandeling - vanuit ons appartement - naar Little Adam's Peak. Het is zo'n 2.5 km lopen, bergopwaarts, over een kronkelend pad.

Naast  het feit dat het een prachtige route is, met fantastische uitzichten, is het heerlijk om weer eens even wat lichaamsbeweging te hebben!! Vooral in Colombo en in ons huis, is het zo heet, dat wandelen er maar mondjesmaat van komt. Een klein wandelingetje over Galle Face Green langs de zee in de avond doen we regelmatig, maar dat is het. Fietsen is onmogelijk door de gekte van het verkeer. Dus we hebben wat in te halen als we straks weer thuis zijn.

Donderdag 1 augustus
Vandaag weer terug naar Colombo. Vanaf 9.24 uur 10 uren in de trein! We hebben ditmaal 1ste klas tickets, wat betekent gereserveerde stoelen en airco. We genieten weer van deze ongelofelijke reis, ook al is het behoorlijk lang.
De komende week blijven we de hele week in Colombo en dan voor onze laatste week hebben we een extra lange trip naar Trincomalee (oostkust strand), Dambulla en olifanten spotten in het National Park geboekt!