Avatar Takkies

Takkies

Dag 15, 5 januari

Bericht - 05 januari 2018 om 18:14 uur

Het koude ontbijt was helemaal niet zo koud, er waren ook indiaanse gerechten.  Voor de laaste keer nemen we deel aan het verkeer in India. Dat is echt een aparte ervaring. Zoals een van de chauffeurs vertelde, dit heb je er voor nodig  ' a good horn, good breaks and good luck!' De rugzakken gingen in een plastic zak zodat de banden niet verstrikt raken. De bagage gaat gelijk door naar Amsterdam, wij gaan eerst naar Helsinki. Nu zijn we aan het wachten en hangen, en lopen en koffie drinken en bijna dure merktassen aan het kopen en nog langer (...)

7 reacties • Plaats een reactie

Dag 14, 4 januari

Bericht - 05 januari 2018 om 00:28 uur

Dit is de laatste hele dag in India. Bij de receptionist wissel ik euro's om voor een paar rupees, we hebben niet veel geld meer nodig. We gaan met de gids naar Sarnath, voor de boedhisten een van de 4 belangrijkste plaatsen. Boeddha heeft daar, in een hertenpark, zijn 5 eerste volgelingen de wereld ingestuurd om zijn verhaal te vertellen. We zien ruïnes van een stupa en van kloosters. We bezoeken ook het museum en een boeddhistische tempel met mooie muurschilderingen die het levensverhaal van Boeddha vertellen. Dan zit onze rondreis door India er op. We rijden vanuit Sarnath door naar (...)

7 reacties • Plaats een reactie

Dag 13, 3 januari

Bericht - 04 januari 2018 om 17:40 uur

De wekker gaat om 6 uur, en we gaan voor het ontbijt naar de Ganges. Al varend op de rivier zien we rituele wassingen, mannen en een paar vrouwen die de was doen bij de gaths. We lopen daarna naar het oude centrum door allerlei steegjes. We horen informatie over de verschillen tussen priesters en saints. We mogen de gouden tempel niet van betreden want wij zijn geen hindoe. We horen over de ene shah die de gouden tempel maakt en zijn zoon die hem afbreekt want overtuigd moslim. De toren van de gouden tempel bevat 400 kg goud (...)

3 reacties • Plaats een reactie

Dag 12, 2 januari

Bericht - 02 januari 2018 om 19:36 uur

De wekker gaat in half 7, want we vetrekken al om half 8. Omdat vanuit Khajuraho geen rechtstreekse treinverbinding naar Varanasi is, rijden we in ongeveer 3 uur naar Satna om daar op de trein te stappen. Het is heel mistig, daarom rijden de auto's, bij gebrek aan mistlampen met de knipperlichten aan. We rijden door een nationaal park waar tijgers en herten voorkomen. Helaas, geen een gezien. We rijden door kleine dorpjes, waar mensen wonen in hutjes zoals je wel op tv ziet zoals mensen wonen na een natuurramp. Zij wonen altijd zo. Onvoorstelbaar. Probleem: De trein heeft (...)

6 reacties • Plaats een reactie

Dag 11, 1 januari

Bericht - 02 januari 2018 om 02:28 uur

Vandaag bezoeken we de kama sutra tempels van Khajuraho. We gaan er met de fiets naar toe, het is maar een klein eindje. We hebben een gids die ons er van alles over verteld. De tempels zijn gebouwd in de jaren 900-1000 en geven alledaagse taferelen weer zoals vrouwen die hun haar verzorgen, of een doorn uit hun voet halen of mensen die vrijen. Ze zijn heel vernuftig gebouwd. De stenen kwamen van ongeveer 40 kilometer verderop vandaan. Eerst werd er een bouwtekening gemaakt. Er is geen lijm, of cement oid gebruikt. De ene steen heeft een gat en de (...)

0 reacties • Plaats een reactie

Dag 10, 31 december

Bericht - 01 januari 2018 om 17:22 uur

Vandaag is weer een reisdag. Na het ontbijt gaan we naar het station en daar blijkt dat door de mist alle treinen vertraging hebben. Die van ons vertrekt anderhalf uur later dan gepland. Uitzicht vanuit de trein is op veel vuil langs het spoor. Eigenlijk is India een vuilnisbelt. Er staan in de steden wel grote containers waar men afval in kan gooien en dat doen ze ook, want die containers puilen uit. Dus dan legt men het erbij, maar of de containers ooit geleegd worden? Langs de kant van de grote wegen gooien ze van alles neer. Vooral veel (...)

3 reacties • Plaats een reactie

Dag 9, 30 december

Bericht - 31 december 2017 om 06:55 uur

De beste tijd om de Taj Mahal te bezoeken is rond half 8 's morgens. We staan vroeg op om te checken hoe het weer is. Vanaf het dakterras  van ons hotel kun je de Taj zien. Maar dan moet het niet mistig zijn.... Dan gaan we na het ontbijt eerst maar naar het Agra fort. Het blijft maar mistig dus het fort is ook niet te zien. We besluiten om naar de Taj te gaan en dan daar binnen te wachten tot de mist optrekt. We staan in de rij voor foreigners dus dat scheelt veel wachttijd. Omdat je (...)

4 reacties • Plaats een reactie

Dag 8, 29 december

Bericht - 30 december 2017 om 12:42 uur

Laatste dag in Jaipur. Na het ontbijt, waar we wat extra's gepakt hebben voor bij de lunch (we blijven Nederlanders) gaan we weer naar de   bazaar omdat we nog harembroeken willen kopen. We zien oude bekenden zoals de tassenverkoper, weer terug. We kopen allemaal een broek en daarna gaan naar een supermarkt om nog wat koek en zoutjes voor in de trein te kopen. Bij het afrekenen worden de boodschappen in een stoffen tasje meegegeven. Die willen we allemaal wel, handig om te gebruiken als waszak. En we krijgen er een paar mee (smiley). Het is verschrikkelijk druk in het centrum (...)

2 reacties • Plaats een reactie

Dag 7, 28 december

Bericht - 30 december 2017 om 03:46 uur

Vandaag staan de Hawa Mahal en het Paleis van de Vier Winden (Amber fort). Na het ontbijt vertrekken we naar de Hawa Mahal, een paleis dat 953 raampjes bevat zodat de slavinnen naar buiten konden kijken naar de drukke en levendige hoofdstraat van Jaipur, zonder zelf gezien te worden. Ik word uit de rij naar voren gedirigeerd door een official naar, wat blijkt, de rij voor vrouwen te zijn. We proberen weer om voor de meiden studentenkorting af te dingen maar dat lukt. Binnen is het mooi ingericht en de raampjes zijn klein. We lopen weer naar buiten en de (...)

2 reacties • Plaats een reactie

Dag 6, 27 december

Bericht - 28 december 2017 om 14:35 uur

We hebben heerlijk geslapen en na een uitgebreid ontbijt gaan we op stap met onze tuktuks.  Na wat onderhandelen komen we uit op 750 rupee per tuktuk.  Omgerekend ongeveer 8 euro. Wij gaan naar Galta, Narhargarh en de bazaar in The Old City. De baas noemt zichzelf Genius en showt trots allemaal blanke vrouwen in zijn watssapp contacten. Ik sta daar nu ook bij..... Onze meiden noemt hij zijn nichtjes en ik ben zijn zus. En zo noemt hij zijn collega tuktukrijder zijn broer.  En zo zijn we allemaal familie :-). Galtha oftewel de Apentempel is een klein klimmetje omhoog. Onderweg zien (...)