Avatar Marjon en John   Tak

Marjon en John Tak

Dag 10 Eindhoven

Bericht - 29 september 2018 om 22:44 uur

We slapen een beetje uit. We hebben nl. niks van Malaga gezien dus dat moeten we nog even inhalen. De parkeerplaats is vlakbij een overdekte markthal met verse produkten. Die markthallen zijn in zuid Spanje van steen omdat het veel te warm is om deze produkten onder een zeiltje te hebben zoals we dat in Nederland kennen. We zoeken de kathedraal op en daar is net een doopdienst aan de gang. Tegenover de kerk is een beroemde fontein met een ananas bovenop, maar die is nog uit. We drinken een kopje koffie in de zon en brengen dan de (...)

Dag 9 Benalmadena

Bericht - 28 september 2018 om 22:33 uur

Op weg naar de laatste bestemming rijden we langs boomgaarden met kurkeiken. Sommige zijn net gepeld, hun stam is nog rozerood. We rijden eerst naar beneden en dan gaan we tot ongeveer 1100 meter boven zeespiegel. Daar is het maar 15 graden en het miezert. Kunnen we alvast een beetje wennen :-/ We rijden door naar Benalmadena en in het hotel hebben een dubbele kamer voor 1 nacht, hier hadden we wel wat langer willen blijven maar ja, maandag gewoon weer aan het werk. We lopen langs de kustlijn, het is 25 graden en het waait behoorlijk. Het advies is (...)

Dag 8 Grazalema (Arcos de la Frontera, Ronda)

Bericht - 27 september 2018 om 22:10 uur

Dit wordt een druk dagje: van Jerez, via Arcos, naar Ronda en dan naar ons hotel in Grazalema) De eerste stop is in één van de witte dorpen, Arcos de la Frontera. De auto kan maar nèt door de smalle straatjes met de spiegels ingeklapt. Vanaf de parador is er een geweldig uitzicht over de heuvels en begrijp je de strategische ligging van dit dorpje. De tweede stop is in Ronda. Hier gaan we de stierenvechtersarena bekijken. Die wordt daarvoor nog maar een paar keer per jaar gebruikt. Er worden ook paarden getraind en de shows worden ook vertoond (...)

Dag 7 Jerez de la Frontera

Bericht - 27 september 2018 om 07:44 uur

We konden uitslapen vanmorgen, heerlijk, eens niet vroeg op. We rijden op ons gemak naar sherry- en paardenstad Jerez de la Frontera. De Spaanse paarden die je in Wenen kunt zien, komen uit deze streek. We zijn erg vroeg in het hotel, onze kamer is nog niet klaar. De paardenshows zijn uitverkocht dus zoeken we een bodega om meer te weten te komen over het maken van sherry én om te proeven natuurlijk! We maken een afspraak voor de rondleiding om 15.30 uur en gaan terug naar het hotel om te zwemmen. We drinken nooit sherry dus we zijn erg benieuwd (...)

Dag 6 Sevilla

Bericht - 25 september 2018 om 23:44 uur

Vandaag zijn we nog een dag in deze mooie stad en die gaan we op de fiets verkennen. Ons hotel ligt een eind buiten de stad, dus we gaan met bus en benenwagen naar het trefpunt om onze fietsen op te halen voor een tour van 3 uur met een Nederlandse gids. Ook in deze stad is de invloed van de Moorse architectuur goed te zien. We starten de tour langs de rivier de Rio Grande en rijden de wijk Triana in. Deze wijk is lange tijd afgesloten geweest van het centrum van Sevilla omdat er geen (goede) brugverbinding (...)

Dag 5 Sevilla (Cordoba)

Bericht - 24 september 2018 om 23:15 uur

Na het ontbijt vertrekken we voor een dag waarin we veel kilometers in de auto zitten, maar ook een mooie tussenstop maken in Cordoba. We bezoeken de Muezquita (ja, we zijn op tijd, ik heb de datum en tijd tig keer gecheckt :-) ). We arriveren mooi op tijd in Cordoba dus we wandelen eerst door het oude stadscentrum. We duiken nog even een kerk in en willen ook naar de synagoge maar die is dicht. We lopen over de oudste, en heel lang, de enige brug over de rivier. Het is weer geweldig weer, rond de 40 graden. (...)

Dag 4 Baeza (Jaén)

Bericht - 23 september 2018 om 22:46 uur

De volgende slaapplaats is Baeze. Onderweg zien de heuvels eruit als een lappendeken bedekt met kleine boompjes, óveral zie je olijfboomgaarden, niks anders. We maken even een omweg naar Jaén, zo heet de provincie, maar ook deze plaats. Er is een berg met de kasteel en een eenvoudig wit kruis én een mooi uitzichtpunt. Zie foto's. Natuurlijk is er ook een kathedraal maar die slaan we vandaag over. We gaan wel naar een 11 eeuwse hammam. Toen de protestanten de moslims verdreven hadden, is de hammam (kenmerk van de islam en dus van de vijand) nog een aantal jaren (...)

Dag 3 Granada

Bericht - 22 september 2018 om 22:35 uur

Dag 3 Granada Vandaag gaan we opnieuw naar de VVV om de buskaart op te halen die bij de Granada kaart hoort. Maar nee, de juffrouw zegt dat we die bij een machine moeten ophalen op een heel andere plek. Oké, doen we dat. Onderweg blijkt dat we in het oude Arabische centrum zitten, de Albacin. Een beetje duizend en een nacht sfeer, met nauwe steegjes en leuke souvenir shopjes. En natuurlijk kopen we kopen wat souvenirs. Een aantal eeuwen geleden hebben de katholieken de moskee afgebroken en op dezelfde plek een enorme kathedraal gebouwd. Wat een pracht en praal in (...)

Andalusie Dag 2 Granada (Loja, Gaudix)

Bericht - 21 september 2018 om 21:58 uur

We gaan onderweg naar Granada en halverwege hebben we een stop in Loja, maar dat was niet veel bijzonders. Onderweg zien we de ene olijfgaard na de andere, tegen een achtergrond van bergen van kalkzandsteen. Bij aankomst in het hotel is onze kamer nog niet gereed. Maar dat geeft niet, we zitten relatief vlakbij Gaudix, beroemd om zijn grothuizen die vallen onder de werelderfgoedlijst van Unesco. En aangezien we vandaag verder niets op het programma hebben staan, hebben we er nu tijd voor om er naar toe te gaan. Na een heerlijke lunch lopen we er wat rond en wat (...)

Andalusie Dag 1 Granada (Loja, Gaudix)