Avatar Ingrid Sol

Ingrid Sol

8 augustus 2017; van Le Havre naar Fécamp

Bericht - 10 augustus 2017 om 16:29 uur

Hoewel regen en kans op onweer voorspeld zijn vertrekken we om 9.30 uur want het ziet er gewoon best goed uit. De wind is W 7-12 kts en we hebben zeker 5 uur stroom mee. Na een flinke bakboordklap de zee in gaan we overstag en zeilen de rest van de dag over SB met geleidelijk steeds meer een knik in de schoot (=dat je de schoot wat kunt vieren omdat de wind wat ruimer in komt). Bij Cap d’Antifer hebben we even 21 knopen wind en een stukje verder als de stroom kentert krijgen we even een beetje wasmachine-effect. Geen probleem verder en we gaan (...)

0 reacties • Plaats een reactie

7 augustus 2017; Van Port-en-Bessin naar Le Havre.

Bericht - 08 augustus 2017 om 22:45 uur

Na gesproken te hebben met Esther gisteren vertrekken we vandaag met als doel Honfleur om daar dan Esther en haar vriendinnen te ontmoeten. Het is nog even spannend of de motor gaat starten want toen we gister even op de motor de boot andersom aan de steiger wilden leggen om met onze duitse landvast (= de electriciteitkabel) tot aan de aansluiting op de kade te komen startte die niet! Nu echter wel dus blijkbaar was het een te lage accuspanning na een hele dag zeilen zonder motorgebruik én gebruik van de ankerlier waarbij de motor maar heel even aan (...)

0 reacties • Plaats een reactie

5 en 6 augustus 2017; Van Cherbourg naar St Vaast en door naar Port-en-Bessin alwaar we een dagje rust namen.

Bericht - 08 augustus 2017 om 22:28 uur

Opstaan en met de hond naar de bakker in de stad zodat zij ook meteen de benen gestrekt heeft. Vervolgens ontbijten en pleiten om 8.30 uur. Wederom een flinke wind van 17 kts NW die ons om de kaap heen blaast. Daar zelfs even 20 kts met wat overfalls omdat de stroom ook kentert. Allemaal geen probleem en om 12.30 uur gaat het anker overboord voor de haven van St Vaast La Hougue. De bijboot wordt opgeblazen, de buitenboordmotor er achter gehangen en we gaan aan land. (...)

0 reacties • Plaats een reactie

3 en 4augustus 2017; Van Tréguer naar………Guernsey!

Bericht - 08 augustus 2017 om 21:41 uur

En de volgende dag door naar Cherbourg. Om 9.30 uur vertrekken we na de gebruikelijke zaken als ontbijt en walking the dog etc. Het is nog geen LW dus we hebben de stroom mee als we de rivier af zakken. Mooie uitzichten links en rechts en na drie kwartier bereiken we de zee en gaan de zeilen op en de motor uit want er staat een flinke wind; ZW 18 tot 20 knopen. Al met al vonden we Tréguer echt een aanrader! We varen ruime wind over SB en het oorspronkelijke plan van die dag, St Cast, ruime wind over (...)

0 reacties • Plaats een reactie

1 en 2 augustus 2017; Van Roscoff naar Tréguer en wéér een schuildag…

Bericht - 02 augustus 2017 om 15:57 uur

Hieperdepiep hoera!! De dag begonnen met het feliciteren van Erdal die nu 77 is! Volgens de turkse telling zelfs al 78 want die beginnen bij 1 omdat dat het eerste levensjaar is. Zoals gebruikelijk viert hij het op tennispark Walenburg waar hij weer mee doet met het jaarlijkse invitatie toernooi (wat hij vorig jaar won in de dubbel!). Aanvankelijk hadden we het plan om alsnog naar Morlaix te gaan en rond 13 uur daar naar binnen te gaan. Bij nader inzien liggen we dan wel een soort van vast en er zijn weer een (...)

0 reacties • Plaats een reactie

31 juli 2017; Van L’Aber wrac’h naar Roscoff.

Bericht - 02 augustus 2017 om 15:54 uur

Bij het opstaan blijkt het prachtig weer te zijn; een lekker windje W 10 kts en een blauwe hemel dus zon. Toch nog wel wat fris. We vertrekken om 10 uur met als doel Roscoff omdat we het eigenlijke doel, Morlaix, niet in kunnen. Dit is namelijk een getijde haven die alleen rond HW even open is maar die niet open gaat als het nacht is, dat wil zeggen tussen zonsondergang en zonsopkomst. We zetten de code zero op en gaan reachend (= omstebeurt over bakboord en over stuurboord varend in plaats van plat voor de wind) naar Roscoff. (...)

0 reacties • Plaats een reactie

30 juli 2017; Van Brest naar L’Aber wrac’h.

Bericht - 02 augustus 2017 om 15:48 uur

’s Morgens is het weer nog pet dus we draaien ons nog maar eens om. In de loop van de ochtend knapt het echter op en de wind wordt wat minder; rond de 20 knopen. We besluiten te vertrekken even na 13 uur en kruisen naar de zee 12 mijl verderop waarbij we eerst door een engte moeten. Juist doordat we stroom mee hebben maar wind tegen staat hier een hele nare golfslag en als dan ook nog de wind door het windtunnel-effect toeneemt tot 24 knopen hebben we het even moeilijk. Verderop waar het vaarwater ter hoogte (...)

0 reacties • Plaats een reactie

28 en 29 juli 2017; Van Camaret naar Brest en schuildag in Brest.

Bericht - 02 augustus 2017 om 15:43 uur

Zoals voorspeld was staat er veel wind: 20+. Wel schijnt er een zonnetje maar het is toch fris. We maken een lange maar mooie ochtendwandeling over de ‘kaap’ waarbij we natuurrlijk weer veel restanten van bunkers zien. Als de stroom richting Brest gunstig begint te worden vertrekken we om een uur of half 3. Dat valt nog niet mee want we liggen voor en achter erg klem en zoals al gezegd waait het hard. Met maar enkele centimeters speling weten we er met moeite uit te komen zonder schade. Daarna gaat het op het (...)

0 reacties • Plaats een reactie

27 juli 2017; Van St Marine naar Camaret sur Mer via de Raz du Sein.

Bericht - 29 juli 2017 om 18:59 uur

We gooien de trossen los rond 9.30 uur en hebben een lekker windje W 14kts. Dus wederom kruisen waarbij we eerst een lange klap maken over bakboord tot ver voorbij Loctudy en de boei Boulanger. We halen een 43 voeter genaamd Macif, in. Een wedstrijdboot van het Centre de Voile. Blijkbaar gaan ze daarna hun best doen want we varen de hele dag gelijk op. Voor de passage van Penmarc’h nog een korte klap over bakboord en daarna verder over stuurboord waarbij er ook vandaag een knik in de schoot kan richting (...)

0 reacties • Plaats een reactie

26 juli: van Port Louis naar St Marine.

Bericht - 29 juli 2017 om 18:46 uur

26 juli 2017; Van Port Louis naar St marine.
We vertrekken rond 11 uur met regen en wind W 14 kts. Kruisen dus! Na een bakboordslag tot bijna aan Port Tudy op Ile de Groix gaan we overstag en wordt de rest van de tocht één lange klap over stuurboord hoog aan de wind. Pas het laatste stuk kan er een knik in de schoot. Gelukkig maar want de wind neemt toe tot 20+ en met die knik gaat dat heerlijk en loopt de snelheid op tot 8 knopen. Om 16.45 uur komen we aan. Na heerlijke assietes met fromage en charcuterie en een warme douche (...)