Avatar Merel Uiterwaal

Merel Uiterwaal

15 mei 2018 – Pulau Pangkor

Geplaatst op 16 mei 2018 om 15:12 uur

De laatste dag op Penang hebben we in de ochtend doorgebracht in de Tropical Spice Garden. Een leerzaam en interessant uitje in een tuin met meer dan 500 verschillende kruiden en specerijen. Met een audio-tour werd je door de het ontzettend mooi opgezette tuin geleid. Ondertussen kreeg je veel informatie over alles wat er te zien was. Kaneel, stevia, kruidnagel, vanille, ylang-ylang en bamboe hebben we allemaal zien groeien. En natuurlijk niet te vergeten alle soorten pepers, waar we ondertussen dol op zijn. Ook Nout trouwens JIn de tuinen waren diverse stops waar je even lekker kon bijkomen in hangmatten, kruidenthee kon drinken of kon “swingen” op een hele grote hoge schommel. Vooral die laatste kon ik geen genoeg van krijgen. Als afsluiter kregen we nog een heerlijk Masala Chai Tea geserveerd. Die voor zoveel dingen goed is, dat we maar een zakje mee naar huis nemen. De hoofdingrediënten zijn gember, kardemom, kruidnagel, zwarte peper, nootmuskaat, venkel, koriander en steranijs. Na ongeveer 3 uur stonden we weer buiten. Tientallen muggenbulten rijker, maar ook veel kennis. De middag hebben we rond het huisje doorgebracht en ik heb nog een klein wandelingetje gemaakt langs het strand. Het strand hier is niet erg goed om te zwemmen i.v.m. giftige kwallen. Echter vanaf de pier kon je deze magische kwallen wel heel mooi spotten. Na het eten hebben we de tas ingepakt, want maandagochtend was het weer vroeg dag.

Onze reis naar Pangkor stond namelijk in de planning. Deze reisdag begon om 07:00 uur en rond 16:30 uur waren we op de plaats van bestemming. Een taxi, boot, bus, boot en taxi zorgde dat we bij ons nieuwe huisje aankwamen. Super leuk spelletje kan je doen met zo’n divers reisje. We gaan naar ons nieuwe huisje en we nemen de…
Pangkor is een eiland op ongeveer 3 uur reizen (ten noorden) van KL. De naam van het eiland komt voort uit het Thaise “Pang Ko’, dat Beautiful Island betekent. Eigenlijk betreft een eilandengroep, met als hoofdeiland Pangkor, en daarnaast een drietal kleinere eilandjes: Pangkor Laut, Pulau Mentagor en Pulau Giam. Op Pangkor wonen ongeveer 30.000 mensen, de meeste in het grootste dorp Pangkor Town. De grootste inkomstenbron haalt men uit de visserij, overal zie je de bekende gedroogde vis (Ikan Billis) liggen. Het eiland heeft een grote rondweg van ongeveer 18 km. De meeste inwoners hebben hier dan ook een scooter en auto’s zijn heel zeldzaam. Hierdoor is het sfeertje op dit eiland heel relaxed en het lijkt of de tijd hier een beetje heeft stilgestaan. Pangkor heeft een aantal mooie stranden en het toerisme is dan ook een belangrijke inkomstenbron. Echter zijn het wel voornamelijk de Maleisiërs die hierheen komen en dat maakt het extra leuk. Wij verblijven hier 4 nachten, dus we kunnen alles op rustig tempo bekijken. Gisteren hebben we naast ons mooie zwembad de zuidpunt van het eiland ontdekt. Daar staat een Nederlands fort en een mooie drijvende moskee. Vroeger waren de gebieden rondom het huidige Maleisië een walhalla voor piraterij. Op het eiland Pangkor hadden de piraten ook een thuishaven. Veel schepen werden rondom het eiland overvallen en beroofd van hun goederen en waren. Ook de Nederlanders zijn hier in de VOC-tijden actief geweest. Men hield zich hier vooral bezig met de tin-industrie, totdat de Britten de scepter overnamen. In 1670 hebben de Hollanders hier een fort gebouwd (mede voor bescherming tegen locals en de grote machten van die tijd) bij Tiger Rock. Het fort was niet erg indrukwekkend, maar we hebben hier toch even kort wat foto’s gemaakt. Met de benenwagen zijn we toen richting moskee gelopen. Erg leuk, omdat we tot nu toe de moskeeën niet van binnen hebben kunnen bekijken. Het was een meer dan prachtig exemplaar en Nout was ook onder de indruk. Hij miste alleen Boeddha een beetje.
De Ramadan is ondertussen begonnen. De straten hier op Pangkor zijn helemaal uitgestorven overdag, maar gelukkig zijn er toch nog wat plekjes open waar je wat kunt eten en drinken.

Naast de vele apen die we onderweg tegenkwamen, is Pangkor ook bekend om de Oriental Pied Hornbill. Deze prachtige beschermde vogels kunnen wij zelfs op ons terrasje aanschouwen. Gisterenavond zijn we gaan kijken bij een local die al 16 jaar om 18:30 uur de vogels voorziet van eten (rijpe bananen). Er kwamen echt heel veel hornbills op af en het was ontzettend leuk om ze ook zelf te mogen voeren. Het is ondertussen alweer woensdag en vandaag hebben we een dagje strand gedaan. Een super fijn strand, mooie zee, weinig toerisme, schommels van boomstronken en veel schaduw. Hele dagen strand hebben we nog niet vaak gedaan, maar hier was het goed vertoeven. Verder hebben we op ons plekje een aantal leuke mensen ontmoet, waar we gezellig de dag mee hebben gespendeerd. Nout had op een strand een leuke Duits-Maleisisch speelkameraadje, dus die was ook meer dan happy. Het jongetje van 2,5 ook trouwens. Zijn moeder vertelde dat ze weinig speelkameraadjes hadden, omdat de meeste moeders hier gewoon werken. Vele kinderen zitten van maandag t/m vrijdag bij een nanny en slapen niet eens thuis. Dit was voor ons wel een verrassing. Zeker omdat ze wonen in een kleiner stadje Lumut aan de westkust (vanwaar de ferry naar Pangkor vertrekt) en dus niet eens in KL.Morgenochtend gaan we waarschijnlijk nog even het eiland verder verkennen en afsluiten in ons lekkere zwembad. Nout zei zojuist, dat hij het nieuwe huisje wel heel leuk vond. Hij blijkt dus wel degelijk voorkeur te hebben JOns laatste verslag komt waarschijnlijk uit het zuiden van Maleisië. We vertrekken vrijdag voor 3 nachten naar Melakka. Een stad met Nederlandse roots en om die reden ook wel Little Hollandgenoemd in het Maleis.