Avatar Merel Uiterwaal

Merel Uiterwaal

Perhanthian-islands

Geplaatst op 06 mei 2018 om 12:07 uur

Het is nu vrijdagavond 19:55 uur. Gedoucht en wel zitten we in de “bar” van onze “camping” met uitzicht op zee. De zonsondergang is rond 19:00 uur en die konden we gelukkig nog net plonzend meepakken. Niets mooiers om op een bijna privé-strand zwemmend de zonsondergang te aanschouwen. Morgen om 12:00 uur worden we met de boot opgehaald om richting het vasteland te gaan en nemen we dus afscheid van dit paradijselijke stukje Maleisië. Vanuit daar nemen we een bus of taxi richting het vliegveld om ’s avonds om 18:30 uur richting Penang te vliegen. Maar nu eerst de Perhentian Islands. Het paradijs op aarde, waar we de afgelopen 3 nachten hebben verbleven.De Perhentian Islands bestaan uit 2 eilanden aan de noordoostkust van Maleisië. Het grote eiland Perhentian Besar en het kleine Perhentian Kecil. Wij verblijven op het kleine eiland dat voornamelijk bezocht wordt door backpackers. Er zijn hier dan ook iets minder grote resorts te vinden en hierdoor is het sfeertje enorm fijn. Het enige dorpje van de eilanden bevindt zich ook op dit eiland en daarom zijn hier ook iets meer locals te vinden. Op de eilanden wonen in totaal ongeveer 2000 inwoners. Zoals al geschreven zijn wij hier aan het kamperen en dat leek op het eerste gezicht toch wel een uitdaging te zijn.

Woensdagochtend arriveerden we rond 10:00 uur op het eiland en we werden afgezet op het privé strand van onze camping. Een paradijselijk plekje dat zagen we direct. Onze eco-camping wordt door een superleuke man gerund en het personeel is erg gezellig en vriendelijk. Het zijn over het algemeen vrijwilligers die tegen kost en “inwoning” wat uurtjes voor hem werken. Ze proberen op een zo’n milieuvriendelijke manier te ondernemen. Shampoo, badschuim etc mag dan ook niet gebruikt worden omdat alle chemische rotzooi zo de zee en grond in stroomt.  Op het eiland zie je ook veel terug over de bescherming van bv het koraal. 75% van het koraal op de wereld is bedreigd en ze proberen hier ook de nodige aandacht aan te geven. We worden ook meerdere keren er op geattendeerd tijdens het snorkelen het koraal met rust te laten, omdat dit levende organisme heel gevoelig is voor stress. Sommige koraal groeit maar 0,5 cm per jaar. Daarnaast is koraal heel belangrijk om global-warming tegen te gaan. Het koraal gebruikt namelijk Co2 voor het maken van hun leistenen-skelet. Dit voorkomt dat broeikasgassen het koraal kunnen beschadigen.

Nadat we even lekker wat hadden gedronken gingen we naar onze tent. Oeps……..
Met Nout is het ongeveer 10 minuutjes lopen van de algemene ruimte naar de camping midden in de jungle. Het is een uitdagend pad met veel boomwortels, “trappetjes” en steile klimmetjes. Op het campingterrein staan 13 tenten allemaal op eigen hoge steigertjes. Ik kan je vertellen dat is niet voor niets, want er zitten hier aardig wat dieren die je liever buiten de tent houdt. Zo kwamen wij een leguaan tegen van ruim 1,5 meter. Zijn etens- en drinkwaar in de tent verboden in verband met ratten en muizen en zo kunnen we nog even doorgaan. Verder werden we vergezeld door vele VELE muggen en dit maakte onze ontvangst toch iets minder aangenaam dan verwacht. ‘We geven het een kans’, was ons besluit na wat wikken en wegen. De randvoorwaarden waren vreselijk, maar de gezelligheid, ervaring en plek zijn zeker niet te overtreffen. Na een heerlijke duik op ons privéstrand zijn we in de middag naar Coral Beach gelopen. Dit  strand met wat eet & drinktentjes ligt op 1,5 km lopen langs het strand en jungle. Een mooie wandeltocht, maar we zijn vaak toch wel een half uur aan het lopen. Daar aangekomen hadden we even wat onderzoek gedaan naar beschikbaarheid en we kwamen erachter als het echt noodzakelijk was een verhuizing wel mogelijk zou zijn. Het verblijf op de Coral Beach zou alles wel wat makkelijker maken, maar…..
een stuk minder avontuurlijk en een grote Bounty i.p.v. een XL Bounty zijn.

Na een heerlijk etentje op het strand liepen we rond 18:00 uur weer terug. Het pad naar onze camping is minimaal verlicht, dus we namen het zekere voor het onzekere. Aangekomen konden we wel nog een heerlijke plons nemen en ’s avonds hebben we in de gezellige “bar” aan het strand met andere backpackers onze reisverhalen gedeeld. Ohhh, wat zijn er veel mooie plekjes op deze wereld…..Stiekem hoopten we dat we heerlijk zouden slapen en dat alles mee ging vallen. Beetje hard hoofd hadden we er beide wel in.En dat slapen deden we wel! Wel een paar keer wakker, een aantal spannende toiletbezoeken, wat uitdagende poepmomenten van Nout in de tent en heel veel spannende geluiden hebben we (vooral Nout) heerlijk geslapen. Oké, het is wat warm, het is niet ideaal, maar we krijgen er zóveel voor terug. Wakker worden met heel veel vogels en geritsel van weet ik veel wat…..En een ding is zeker: “Dit vergeten we nooit meer”. WE BLIJVEN! Voor Nout was hier sowieso geen twijfel over. Die vindt het heerlijk in de jungle. Mijn eigen tarzan (en ik zijn Jane haha)!

Gisterochtend werden we om 10:30 uur opgehaald voor een snorkeltrip op 5 verschillende snorkelspots rond ons eiland. Ik bespaar jullie de bounty-verhalen, maar we hebben in een enorm aquarium gezwommen leek het wel. Nout heeft ook lekker met zijn stoere zwemvest een aantal snorkelspots onveilig gemaakt. Naast de vele mooie vissen hebben we weer zwartpunt rifhaaien en zeeschildpadden gespot. Zeeschildpadden hebben trouwens unieke gezichtseigenschappen en kleurpatronen. Op grond hiervan worden rond de Perhentians veel tellingen gedaan.
Vandaag zijn we doorgelopen naar Long Beach. Dit is het toeristische gedeelte van het kleine eiland. Het was hier een stukje drukker dan we gewend waren, maar we hebben heerlijk genoten van een goede lunch en een ijsje. Nu nog even genieten en zo richting tent. Als we nog iets spectaculairs tegen komen op de weg dan horen jullie dat de volgende keer!