biografie Willem Barentsz (Salma Ait Adou)
Geplaatst
op 16 oktober 2019 om 12:07 uur
Hallo mijn naam is Willem Barentsz en dit is mijn biografie :
Ik was geboren rond 1550 in Formerum in
Terschelling overleed 20 juni 1597, Barentszzee. Ik was een Nederlandse zeevaarder, cartograaf (iemand
die land-, zee-, en/of luchtkaarten maakt) en ontdekkingsreiziger. Over mijn
leven is niet veel bekend. Op 3 juni 1594 voerden twee schepen uit voor een
expeditie waarvan de eerste helft onder mijn commando stond. Het doel was het
vinden van de noordoostelijke doorvaart (een zeeweg rond de noordkust van Azië naar
het Verre Oosten). Ik
volgde de kust van Nova Zembla (Nova Zembla is een Russische archipel. Een
archipel is een eilandengroep), maar werd door het pakijs tegengehouden. De
tweede helft van de expeditie, onder commando van Cornelis Nay, had meer
succes. Jan Huygen van Linschoten die op deze reis aanwezig was als commies,
beschreef beide reizen in 1601 in zijn Voyagie, ofte schipvaert van by Noorden
om langes. Het succes van Nay leidde tot enthousiasme voor een tweede, grotere
expeditie in 1595, onder leiding van Jacob van Heemskerk en mij met Cornelius
Nay en Jan Huygen van Linschoten. Vanwege het ijs slaagde ik er helaas niet in
de Karazee te bereiken. In 1596 vertrok ik voor de derde keer naar het noorden
met Van Heemskerk. De naam van ons schip is niet bekend. Later voerde ik vanaf
Scandinavië niet oostwaarts, maar noordwaarts. Ik had een eiland ontdekt dat ik
Veere eiland heb genoemd. In de loop der tijd is het de naam veranderd in
Bereneiland. Verder noordelijk, op 80° 11' NB (noorderbreedte), een land dat
hij Het Nieuwe Land noemde wat ook in de loop der tijd is veranderd in
Spitsbergen. Toen we terug waren op Bereneiland, werd de expeditie gesplitst.
Een schip onder Jan Corneliszoon Rijps commando, probeerde westelijk van
Spitsbergen een doorvaart te vinden. Ik onderzocht de zeeën tussen Spitsbergen
en Nova Zembla. Het lukte me inderdaad om in het noordpunt van Nova Zembla te
ronden, maar kwam daarna vast te zitten in het ijs. Van aangespoeld drijfhout,
grotendeels afkomstig van het door het pakijs kapot gebeukte schip werd een
huis gebouwd, dat bekendstaat als Het Behouden Huys, waarin vervolgens de
winter werd doorgebracht. De volgende lente werd een extra sloep gebouwd, zodat
de zeventien opvarenden naar de bewoonde wereld konden terugkeren. Ik stierf
een week na het vertrek. Mijn mannen keerden wel terug naar Kola, waar ze
werden opgepikt door een Nederlands handelsschip onder commando van hun
voormalige medereiziger Jan Corneliszoon Rijp. Het is uiteindelijk niet gegaan
zoals verwacht, maar ik heb mooie expedities meegemaakt.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.