Avatar Merel Wijers

Merel Wijers

Vanaf het midden naar het zuiden

Geplaatst op 02 december 2016 om 14:04 uur

eenmaal onze kleren opgehaald van de tailor in Hoi An, vonden we het wel weer tijd om verder te gaan. 300 km onder Hoi An ligt een stad genaamd Quy Nhon. In de stad zelf is niet heel veel te beleven maar wij hadden van een vriend de tip gekregen om naar het hostel genaamd 'Life's a beach' te gaan. De naam zegt het al; toen we daar aankwamen, zagen we een hostel wat letterlijk op het strand stond. Veel backpackkers komen hier om te relaxen, en ik geef ze groot gelijk. Helaas hadden wij niet heel mooi weer (bewolkt en soms miezer) om op het strand te liggen, dus besloten we samen met een vriend van mij uit Breda (die hadden we in Hoi An ontmoet) te gaan hiken. We hadden van andere bewoners van het hostel gehoord dat je ergens langs de weg een pad omhoog kon lopen langs een waterval en je hier boven kon zwemmen. Nou daar gaan we dan.. Na een hike van 2 uur vol met glibberige en smalle paden tegen de berg op, waren we eindelijk boven.. Wat een mooi uitzicht.!! We hadden onderweg naar boven een super mooie plek gezien waar we konden zwemmen in de waterval! Nou die afkoeling had je ook wel nodig na zo'n hike. Dus we begonnen aan onze terug weg. Zo blij we waren om boven te zijn, zo gevaarlijk en glad was het op de weg naar beneden. Maar het was een enorme uitdaging en meer dan de moeite waard. Klein leuk detailtje: Nick liep voorop en stopte op een gegeven moment omdat hij in een spinnenweb liep. Ik liep achter Nick en bekeek het spinnenweb even goed, waarna ik een MEGA grote spin zag hangen. Achteraf bleek dit de grootste spin van de wereld te zijn.. Nou ik kon wel huilen.. En Floris trouwens ook hahah wat een held!! Vanaf daar ging de weg naar beneden bijzonder snel. Wellicht omdat ik er een lichtelijke versnelling in gegooid had.. Natrillende van de 'mega spin ervaring'. Die vond hadden we een BBQ, die georganiseerd was door het hostel. Allemaal kleine bbq stonden op tafel en je mocht zelf lekker je groenten en vlees grillen. Wat een top avond!

de volgende dag vetrokken we naar Nhatrang. Dit is een stad langs de kust, waar eigenlijk geen klap aan is omdat er Een vloedgolf van Russen is aangespoeld daar.. En ik kan je vertellen; Russen zijn verschrikkelijk, arrogant, en stom. De Vietnamezen die wij spraken konden dit alleen maar beamen. Zo zonde dat zo'n mooie kust stad verpest word door Russen. de volgende dag kregen we van verschillende vrienden in Vietnam te horen dat we erg voorzichtig moesten zijn. Er kwam namelijk een typhoon aan.. Die dag helemaal niks van gemerkt; hele dag op t strand gelegen. De dag erna begon de dag regenachtig maar we gingen meer naar het zuiden (Da lat) dus dat zou wel loslopen. Helaas was mijn motor al enorm aan t roken in Nhatrang dat zelfs de locals me uitlachte. Eenmaal bij een garage aangekomen bleek dat mijn hele motor uit elkaar moest.. (Hoe of wat weet ik niet precies de liefhebber moet dit maar aan Nick vragen ) iets met de cilinder iniedergevAl..  Dus we hebben bij de garage 5 uurtjes gezeten en gekeken.. Om even de gastvrijheid vAn hier aan te tonen: de garage zat aan huis van een gezin en de vrouw van meneer bleef ons maar fruit geven tijdens het wachten.

Nou he he die motor is klaar op naar Da lat. Eenmaal aangekomen in het hostel werden we meteen uitgenodigd voor het family dinner. We mochten zelf de springrolls rollen en vervolgens lekker eten met alle gasten van het hostel. Hierna zijn we naar de mazebar gegaan. Dit is een bar van 5 verdieping gen waar je met gemak kan verdwalen.. Het is een groot doolhof van kleine gangetjes en doorgangen. WEderom een hele vette ervaring. De volgende dag heeft het letterlijk de hele dag geregend. In de ochtend was het miezer dus Nick en ik zijn toch maar naar de elephant waterfalls gegaan. Hier kon je langs de waterval naar beneden hiken en achter de wAterval komen. Toen we eenmaal boven kwamen bleef het stortregenen. Dit is de hele nacht doorgegaan. Tijdens onze trip naar Da lat kwamen wij verschillende dorpen tegen waar ze zich aan het voorbereiden wRen tegen de typhoon.. Iedereen liep met zandzakken en legden ze voor de deuren.. Nick en ik zeiden tegen elkaar" dit kan niet goed zijn".

Na helemaal natgeregend te zijn zeiden Nick en ik: we zijn Er een beetje klaar mee. Als het regent en met een typhoon in je nek is het niet echt lekker om 340. Km op de motor te zitten. Want dat is de afstand naar ons eindpunt: ho chi minh city. Dus we hebben vanaf dalat de bus gepakt naar ho chi minh en de motoren worden met een andere bus gebracht. Want we willen ze wel verkopen in HCM omdat de vraag daar veel hoger ligt. Dus bij deze: PAPAS EN MAMAS EN ANDERE BEZORGDE VRIENDEN EN FAMILIE: GEEN PANIEK WE RIJDEN GEEN MOTOR MEER EN ZIJN ER ZONDER ONGELUKKEN VANAF GEKOMEN.

Dit laatste is zeker niet vanzelfsprekend. We hebben verschillende verhalen gehoord van backpackkers die onderuit zijn gegaan of zelfs een koe aangereden hebben. Zelf hebben we ook de andere kant van het motor rijden gezien. Een meisje met scooter aangereden door een truck.. Toen wij langzaam konden inhalen met at hulp van de politie, dachten we dat het meisje in de stabiele zijligging lag. Echter was het vreemd dat niemand mee naar haar omkeek. Toen we goed keken lag er om het hoofd van het meisje een grote plas bloed.. Overleden. BAM wake up call voor Merel en Nick. Ook in dit soort dingen zie je gewoon het verschil met nederland. In Nederland zou het lichaam meteen afgedekt worden of meegenomen worden. Hier stonden de locals  langs de railing gewoon te kijken naar wat er allemaal gebeurde. Bizar. Hoe mooi de wegen in Vietnam ook zijn; die loempia's rijden als gekken en je moet zelf 100x beter opletten. Maar ik zou het zo opnieuw doen. Na ongeveer 2500 km afgelegd te he ben van noord naar zuid, zijn we er wel een beetje klaar mee en hebben we zin om naar Cambodja te gaan. Maar eerst nog even de motoren verkopen..

TIP: woorden zeggen veel meer als je er een beeld bij hebt: Topgear heeft een aflevering gemaakt waar ze van zuid naar noord rijden op motoren. Dit is zeker een aanrader om terug te kijken. Zo krijg je een beeld bij de chaos van het verkeer hier.

nu 4 dagen HCM dan naar Cambodja!