Avatar Marieke van den Hurk

Marieke van den Hurk

Dag 14

Geplaatst op 07 mei 2017 om 14:53 uur

En weer een vroege wekker! Ik moet na mijn vakantie gewoon echt een keer goed bijslapen! Haha! Alles uiteraard weer voor een goed doel. Ik moet namelijk de boot halen naar het eilandje Miyajima. Dit is een eilandje voor de kust van Hiroshima en het staat bekent om zijn drijvende Torri. Ik moet zeggen... ik snap nu waarom je dit beeld zoveel in reisgidsen tegenkomt... het is werkelijk waar prachtig om te zien! Een enorme Tori die oprijst uit het water. Dat water gedijt echter met eb en vloed.... en volgens de mevrouw op de boot zou het rond 13.00 uur eb moeten zijn... dit zou dus in theorie moeten betekenen dat je dan onder deze Torii door kunt lopen. En als je onder een torii doorloopt brengt dit geluk. Nou als ik onder deze door zou kunnen lopen zou het me toch helemaal een handje moeten gaan helpen! Ik zag het water staat verder wegebben en heb de stoute schoenen aangetrokken, of beter gezegd, uitgetrokken. Met mijn broekspijpen opgerold ben ik met een handje vol andere enthousiastelingen (of gestoorden, het is maar hoe je het bekijkt) aan de wandeling begonnen richting de Torii. En geloof het of niet! Maar ik ben er dus onder door gelopen, ik het hem aangeraakt en van heel dichtbij kunnen aanschouwen! Nat tot aan mijn knieën heb ik op het strand in het zonnetje gezeten tot ik weer opgedroogd was en ben toen weer richting boten gelopen. Hier kon ik een speedboot nemen die me rechtstreeks naar het memorial park in Hiroshima bracht. Dit leek me echt een keer leuk om te doen! En het was gaaf!! Springend over het water was ik met een half uurtje weer in hartje centrum Hiroshima!

Hier ben ik door het memorial park gelopen. En ik moet zeggen... dit was zeer emotioneel. Het lijkt allemaal een ver van je bed show, totdat je daar staat en je ermee geconfronteerd word. Vooral het children memorial was zeer aangrijpend. Hier heb ik een aantal uren stilletjes doorheen gelopen en toen had ik echt behoefte aan iets luchtigs... en dat had ik gevonden inde vormvast de Tokyu Hands! Dit is een enorm warenhuis waas ze e het ALLES. Verkopen! Wat je ook zoekt, ze hebben het! En zoek je niets, dan heb je het uiteindelijk toch gevonden! Van fietsen tot kunstplanten en van robots tot origami vouwblaadjes. Alles hebben ze hier! Hier heb ik heerlijk kunnen snuffelen en ach, zoals dat gaat blijft er dan nog wel eens wat plakken!

's Avonds ben ik Okonomiyaki gaan eten. Dit is het plaatselijke gerecht, dat vrij vertaald letterlijk "gegrild, met alles wat jij wilt" betekend. Je zit aan grote bakplaat (terriyaki) en dan maken ze een soort wrap/ei/pannenkoek-achtig iets, waar ze een hele berg groentes, vlees, vis, noodles en ei opgooien en dit dan bakken. Vervolgens wordt het over de bakplaat naat jou geschoven en kun je hier, met een heerlijke dressing, van gaan smullen! En lekker!!

Na het eten heb ik nog geprobeerd naar de karaokebar te gaan, maar die was helaas al gesloten, dus toch maar terug naar het hotel. Morgenvroeg hoef ik er even een keer niet zo vroeg uit en ga ik het even rustig aandoen voordat ik weer verder reis naar Kumamoto.