Avatar Marieke van den Hurk

Marieke van den Hurk

Dag 8

Geplaatst op 30 april 2017 om 13:31 uur

Hellooooo Kyoto!!!! Wat een weertje al meteen op de vroege ochtend! Het beloofd een zeer warme dag te worden vandaag en ik wil graag Kyoto gaan verkennen... paar kleinigheidjes... Kyoto is te groot om helemaal te belopen (ja alles kan, maar ik ben geen volleerde wandelaar en dan ben je heel veel tijd kwijt) en met dit weer is het niet heel prettig om steeds maar in de metro of bus te zitten... plus, dan zie je toch minder van de stad. Dus ik heb een fiets gehuurd! Tussen alle Japanners die echt niet kunnen fietsen, ga ik mijn leven wagen op de fiets in deze grote stad. Aangekomen bij de fietsverhuur begint de hilariteit al. Ik krijg een fiets van een hele lieve jongen die in zijn beste Engels mij de gebruiksaanwijzing van de fiets begint op te dreunen. Ik wilde tegen hem zeggen, meneer, ik weet hoe een fiets werkt "no no no! Difficult! Safety!" Oké, dat begrijp ik. Nou hij ging het me uitleggen "dit zijn pedalen, die gebruik je met je voeten, niet met handen!! Je draait ze rond. Begrijpt u?" "Meneer, ik kom uit Holland.. wij worden op een fiets geboren... "hai hai... (ja ja) maar fietsen heel moeilijk mevrouw! Oppassen dat u niet valt! Hier op dit oefenterreintje mag u even oefenen" die jongen keek zo lief en boog zo beleefd dat ik er niet eens meer tegen in durfde te gaan... nou.. na een half uur mocht ik na zijn goedkeuring de openbare weg op! Het was heerlijk! Lekker 28 graden, zonnetje op mijn bol en ik kon me vrij verplaatsen door de stad. Ik ben werkelijk van tempel naar tempel gefietst en heb heel Kyoto gehad, op het gebied waar de geisha nog rondlopen na, daar mag je namelijk niet komen met de fiets, maar dat bewaar ik nog even voor dinsdag.

Ik ben naar het "gouden paviljoen" gereden. Helaas is het momenteel golden week in Japan... alle Japanners heb zo ongeveer nu een week vrij en trekken er dus ook massaal op uit. Het is dus koppen lopen. Iets waar ik niet heel verzot op ben... maar ik was er nu toch, dus heb gewoon rustig gewacht tot het wat minder druk was zodat ik mooie foto's kom maken en even kon genieten van het prachtige aanblik. Vervolgens weer via diverse tempels en shrines richting het zuiden gereden, naar de rivier. Heerlijk langs het water, wind in mijn haar, ach het leven kon soms zo heerlijk eenvoudig en fijn zijn!

Onderweg ben ik nog gestopt bij het manga museum. Voor degene diender niet kennen, manga zijn Japanse stripboeken. Werkelijk iedere Japanner leest dit, van jong tot heel oud. Het is hier hoogstaande literatuur. En ook ik ben er verzot op. Daar aangekomen in het museum valt mijn mond open van verbazing. Er zijn daadwerkelijk manga artists aanwezig!! En zelfs de tekenares van 1 van mijn favo series, BTOOOM! Het gave was dat zij van jou een (anime) portret wilden maken! Dat laat ik me geen twee keer zeggen! Het was ontzettend leuk om met haar gesproken te hebben en een eigen manga tekening van haar te hebben mogen ontvangen!
Ik heb vandaag zo'n 30 km gefietst en na het eten was mijn batterij wel echt leeg... morgen staat er een uitstapje gepland naar Nara en Fushimi Inari.

Yukkuri o yasumi! (Slaap lekker)