Avatar Marieke van den Hurk

Marieke van den Hurk

Dag 3

Geplaatst op 25 april 2017 om 15:30 uur

Vandaag om 06.30 uur al de wekker. Vannacht voor het eerst echt heerlijk geslapen! Het is nu wel vroeg, maar dit alles voor een goed doel. Vandaag maak ik een uitstapje naar Kamakura. Deze stad staat bekend om zijn tientallen tempels en heiligdommen (shrines). Ik heb er hiervan een aantal bezocht. Ik ben begonnen in de Hasedera tempel. Deze tempel herbergt een elfkoppig Kannon (bodhisattva) van genade. In de grot nabij de tempel zijn de 33 incarnaties te zien, welke uit de muren van de grot zijn gehouwen. Een indrukwekkende tempel, welke ook een prachtig uitzicht biedt over de stad.  Daarna ben ik doorgelopen naar de Daibatsu, "De Grote Boeddha". En groot is hij inderdaad! Het is de Amida-Boeddha, van 13,5 meter hoog. De tempel die oorspronkelijk om de Boeddha heen stond is door tsunami's en brand helaas verloren gegaan, maar deze Boeddha heeft alle tsunami's, branden en aardbevingen overleefd.

Vervolgens ben ik teruggegaan richting het centrum van Kamakura. Heerlijk door de kleine, drukke winkelstraat naar omhoog gelopen richting de Tsurugaoka-hachimangu Shrine. Deze heiligdommen zijn gewijd aan de god van de oorlog. Dit is ook het heiligdom van de minamoto-clan. Wanneer je daar loopt, voel je aan alles dat het om een bijzondere plek gaat. Dit heiligdom ligt tussen twee lotusvijvers. Inde Genji-vijver liggen 3 eilanden. In het Japans betekent 3 ook "leven". Deze eilanden staan dus voor het leven. In de Heike-vijver (genoemd naar de rivaliserende clan) liggen 4 eilanden, wat dan weer "dood" betekent. Wanneer je het pad volgt over de Genji-vijver kom je uit op het mainpodium. Hier staan honderden vlaggen, welke ieder staat voor overwinning. In dit prachtige park heb ik een aantal uren vertoefd in het zonnetje. Nooit gedacht dat ik van Japan terug zou komen met een kleurtje!

Uiteindelijk was het tijd om terug te keren naar Ikebukuro. Aangekomen in de immense Mall die hoort bij ons hotel was er een optreden aan de gang van een meidengroep, genaamd "super-girls".  Het tafereel wat ik daar een half uur met open mond van verbazing heb staan beschouwen is misschien wel het toppunt van Japan... een over de top meidenbandje met een horde mannen die voor het podium deze meiden volledig idoleren! Die mannen dansen alle pasjes mee en zingen vol overgave mee met de nummers... HYSTERISCH gewoon!!
Nu ik toch al deze mall stond, heb ik een bezoekje gebracht aan de Pokémon store!!! Ik heb hier mijn geeky hart helemaal op kunnen halen!

Morgen is alweer de voorlopig laatste dag in Tokyo. Ik wil graag nog een aantal musea bezoeken en 's avonds heb ik afgesproken met Reiko in Ginza. Dit is de duurdere en chicste wijk van Tokyo. Zij wil me graag het duurste warenhuis van Japan laten zien (Ginza Wako) en 's avonds ben ik uitgenodigd voor een shabu shabu diner! Kortom, ik kijk alweer reikhalzend uit naar morgen!