Gevallen vrouw met mazzel
Geplaatst
op 17 augustus 2020 om 17:00 uur
Zondag 16-8-2020
We hebben twee dagen om hier wat van de omgeving te
zien en een paar fietsroutes te rijden die ook hier weer mooi langs de rivier
voeren. De Elbe is een veel bredere rivier dan de Weser die vergeleken daarmee
een ‘dwergrivier’ is. We kozen vandaag de route van de Elbe Radweg naar Lauenburg
dat op ca 15 km afstand aan de andere kant van de Elbe ligt in de voormalige
DDR. Over een grote ijzeren brug bereikten we de overkant. Het bezoek aan de
Altstadt was alleszins de moeite waard. Ook hier middeleeuwse vakwerkhuizen
maar van een heel andere bouw en sfeer dan we kennen van onze fietstochten
langs de Weser. We dachten hier op een terrasje een lekker kopje koffie mét
‘Kuchen’ te nuttigen. Om dat terras te bereiken moesten we door een winkel vol
lekkernijen en het restaurant waar nog uitgebreid werd ontbeten. Vanaf het
terras had ik zicht op wat er binnen gebeurde. Mensen kwamen aan, begroeten
elkaar uitgebreid al handenschuddend, schouderklopjes gevend en er werd volop geknuffeld.
Maskenpflicht???? Abstand 1.5 m???? Intussen had de bediening het zo druk met
alle gasten binnen dat wij op zeker moment maar opstapten. Dat kopje koffie met
Kuchen komt nog wel een keer.
Terug reden we aan de andere zijde van de Elbe
aanvankelijk nog langs de rivier maar op zeker moment boog het pad af en reden
we door een heuvelachtig terrein door bosgebied. Na ongeveer 10 km vanaf
Lauenburg troffen we rechts van het pad een schitterende open lucht
tentoonstelling over de waterbeheersing van de Elbe: Ausstellung Ein Flusz
Reich. Behorend tot de Unesco Biosphären Landschaften
Elbe/Meckelenburg/Vor-Pommern.
Vlak voor het terrein stond een indrukwekkend beeld:
de Glazen Ark die al op tournee is geweest en o.a. te zien was in Wenen. Indrukwekkend
om te zien hoe hoog de waterstanden hier zijn geweest in 2002,2011 en 2013 en
hoeveel slachtoffers (21 doden) en schade (meer dan 6 miljard) dit heeft
gekost. Op een interactieve maquette was o.a. te zien en zelf te beïnvloeden
hoe de waterstromen van de boven Elbe, via de midden Elbe en onder Elbe nu
geregeld kunnen worden door opvangpolders, sluizen en dijken. Als klap op de vuurpijl
was er een kleine uitzicht toren dat ons een fantastisch uitzicht bood op het
waterrijke landschap beneden ons.
Vlak hierna reden we langs ‘Checkpoint Harry’. Een
oude wachtpost van de voormalige DDR politie. Vlak daarnaast nog een
overgebleven barak van een voormalig concentratiekamp waar Hongaarse Joodse
vrouwen waren gevangen gezet die dwang arbeid moesten verrichten op de werf van
Boizenburg, het stadje dat we hierna binnenreden. Via de haven bereikten we
weer de Elbe Rad weg die we met flinke wind tegen af fietsten tot aan de
veerpont bij Bleckede. Op zondag is dit een drukke bedoening . Ook hier geen
mens die een mondkapje droeg, dit in tegenstelling tot wat we aan de Weser
ervoeren. Het lijkt hier wel een andere wereld waar de gedragsregels om de Covid-19 pandemie in te dammen overal aangeplakt hangen maar waar weinigen zich nog naar gedragen. Wij blijven afstand
bewaren, mét mondkapje waar dat nodig is.
In Bleckede kwam onze reis bijna tot een definitief
einde. Waar ik twee weken voor onze vakantie struikelde over een asfaltrand en
mijn enkel verstuikte toen ik het oog op Ed gericht hield en niet op waar ik liep, was het deze keer een halve stoeprand die ik over het hoofd zag. Mijn
fiets gleed erop weg en pats, daar lag ik! Ik heb me keurig opgevangen op mijn handen en
behalve een lichte schaafwond op mijn knie en een pijnlijk spiertje in mijn
rechter bil, heb ik er niets aan over gehouden. Dat mag wel een klein wonder
heten want ik zal bepaald de eerste vrouw op leeftijd niet zijn die bij zo’n
akkefietje haar heup breekt. Dat noem ik mazzel!
Maandag 17-8-2020
Vandaag fietsten we naar één van de toeristische
trekpleisters in deze omgeving: het Schiffshebewerk Scharnebeck dat de
grootste botenlift van Europa zou zijn. Bij deze sluizen moet 40 meter
overbrugd worden en dat lukt niet meer op de gewone wijze. Het is een knap
staaltje ingenieurswerk om de grote bakken waar de boten invaren omhoog te
hijsen of omlaag te laten gaan. We reden door tot de trap naar het bezoekersplatform. Een hele klim dat een
tamelijk teleurstellend uitzicht bood. Er werd volop gewerkt en we zagen daar
eigenlijk niet hoe het werkt. Aan de andere zijde van het kanaal is een mooi
info centrum waar een maquette te zien is dat een beter beeld geeft. Met hulp
van de fiets en wandelkaart en de route die we van Erik hadden gekregen, hebben
we er een ‘ANWB waardige’ fietsroute van gemaakt en de nodige km afstanden
genoteerd. Als zullen deelnemers in 2021 misschien geen gelegenheid hebben hier
fietsroutes te fietsen, dan is het voor het jaar daarop al beschikbaar.
Terug bij de
camping ging Ed naar de site van de volgende camping Ecktannen in Waren om te kijken
wat de overnachting op de camperplaatsen kosten. De schrik sloeg ons om het
hart. Tot 26 augustus is geen enkele plek meer boekbaar. Het wordt dus nog
spannend waar we in de directe omgeving morgen wél terecht kunnen aangezien we
hier zeker fietsroutes moeten controleren die starten vanaf deze camping..
Reacties
Marjolein Sluis
Geplaatst op 17 augustus 2020 om 20:14 uur
Dat asfalt kussen is een rare gewaarwording. Voor je het weet is het gebeurd. Doe voorzichtig en dit soortactiviteiten graag achterwegen laten!!!
|
Corry Dolleman
Geplaatst op 17 augustus 2020 om 19:48 uur
Je mag inderdaad van geluk spreken. Het had veel erger kunnen zijn. Genieten dus maar weer, groetjes Corry
|