Avatar Manon Rijkens

Manon Rijkens

Momenteel is manonrijkens bezig met de reis 5 weken Sri Lanka. Lees hieronder meer!

Blijf op de hoogte van de reis van manonrijkens

Blijf op de hoogte van de reisblog van manonrijkens door automatisch nieuwe updates per e-mail te ontvangen. Vul hieronder jouw e-mailadres in; we verkopen of misbruiken nooit jouw e-mailadres.

Vul jouw e-mailadres in om op de hoogte te blijven

Dag 13: the butterfly garden

Bericht - 18 oktober 2019 om 16:46 uur

Ondanks dat het programma hier het 'wild elephant project' heet, werden we vandaag aan het werk gezet in een tuin vol onkruid: een tuin die uiteindelijk de vlindertuin moet gaan worden met allemaal plantjes die vlinders aantrekken (alleen zover zijn ze dus nog niet). We hebben dus met het benauwde weer in de zon onkruid moeten wieden. Dit wordt hier gedaan door middel van een mes waarmee je om je heen slaat. Tot was fysiek zwaar werk en ik vermoed dat ik morgen wel spierpijn heb. Gelukkig mochten we regelmatig een waterpauze nemen in de schaduw. Omdat het langzaamaan (...)

Dag 12: onverwachte hike

Bericht - 17 oktober 2019 om 16:12 uur

Vandaag gingen we weer iets nieuws en anders doen in de ochtend: de elektrische omheining, die voorkomt dat olifanten op het terrein van de lokale bevolking komen, checken. De stroom die er opstaat is gelukkig niet hoog en/of schadelijk, maar er moet wel regelmatig gecheckt worden of de palen en de draden nog in goede staat zijn. Dit doe je door middel van gps en het noteren van de locatie van de palen. Dit doe je uiteraard niet voor elke paal, maar om de vijf palen. Dit betekent dus dat je palen moet tellen terwijl je loopt, en dat (...)

Dag 11: olifantenpoep en regen

Bericht - 16 oktober 2019 om 16:26 uur

Aangezien ik hier pas een paar dagen ben, kan ik nog genoeg nieuwe dingen leren over de taken die ze hier uitvoeren. Vandaag gingen we een zogenoemde 'dung analysis' doen, hierbij onderzoek in het veld de uitwerpselen van de olifant. Deze uitwerpselen mogen niet ouder zijn dan een week om alle nodige informatie eruit te halen (en geloof me, dat is best veel). Op een formulier moeten we de volgende dingen noteren: de aantal bollen poep, hoeveel dagen oud het is, wat de omvang van de poep is (op deze manier kun je bepalen hoe oud de olifant is) (...)

Dag 10: Vassa

Bericht - 15 oktober 2019 om 15:05 uur

De 10de dag alweer van deze reis... En deze dag was nog eens extra speciaal. Vandaag vierden ze in het dorp waar we zitten 'Vassa', dat staat voor het vieren van het begin of einde van het regenseizoen. Dit vierden ze hier op een special manier en wij mochten er deels bij zijn! De enige maar: het begon wel al om 3:00 's nachts. Om deze tijd reden we in een optocht naar de tempel hier in de buurt, een onderdeel van lange rij auto's, tuktuks en motors was de (door ons!) versierde jeep met lichtjes en een buddha (...)

Dag 9: eerste dag, eerste olfiant

Bericht - 14 oktober 2019 om 16:12 uur

Vandaag is mijn eerste dag bij het wilde olifanten programma. Vannacht had ik niet zo goed geslapen en vaak wakker geworden, maar elke keer dat ik wakker werd en om me heen kijk, was ik erg blij dat ik in zo'n gave omgeving mag slapen. Ik heb 's nachts diverse vogels gehoord, waaronder ook een uil. Als introductie krijg je te horen waar het programma zich mee bezig houdt: het beschermen en observeren van de olifanten en conflicten tussen olifanten en de lokale bevolking verhelpen en voorkomen. Normaal hou je je 's ochtends bezig met onderzoek en ga je (...)

Dag 8: verhuizen naar Wasgamuwa

Bericht - 13 oktober 2019 om 17:42 uur

Vandaag is het alweer zondag en heb ik alweer 1 van de 5 weken erop zitten. Omdat ik maandag start bij het wild elephant project, moest ik vandaag verhuizen. Ik had mijn koffer gelukkig gisteren al ingepakt, dus het was alleen maar een kwestie van ontbijten en doei zeggen. Om 10:30 werd ik opgehaald met een grote tuktuk, waar gelukkig mijn megakoffer inpaste, hiermee werd ik maar het busstation in Kandy gebracht. Rond 10:55 daar aangekomen werd ik naar de juiste busgebracht, ging mijn koffer in het achterste vak van de bus en kon ik zonder problemen in de (...)

Dag 7: dagtripje naar Kandy

Bericht - 12 oktober 2019 om 14:59 uur

In het weekend mogen de vrijwilligers altijd zelf bepalen wat ze gaan doen, zo ook op deze zaterdag. Meerdere mensen van mijn accomodatie zijn 2 dagen met de trein naar Ella, wat echt een van de hoogtepunten van Sri Lanka zou moeten zijn. Helaas kon ik niet met deze mensen mee, aangezien ik morgenochtend naar het national park Wasgamuwa vertrek. Gelukkig waren er meer mensen die niet naar Ella gingen, dus we zijn met een groepje van 5 naar Kandy gegaan met de bus. Hier hebben we in meerdere juweliers en andere winkeltjes rondgekeken en ik heb een tijgeroog (...)

Dag 6: bezoek aan een boeddhistische en hindoeïstische tempel

Bericht - 11 oktober 2019 om 12:02 uur

Op het programma van vandaag stond het bezoeken van tempels en een massage. Dit was allemaal in de stad Kandy en hier gingen we heen met de bus. De bus zat zo overvol dat we in het begin moesten staan, het deed me een beetje denken aan de ochtendspits in de trein naar Utrecht of buslijn 12 naar het Utrecht Science Park. In Kandy aangekomen gingen we eerst naar de boeddhistische Temple of the Sacred Tooth Relic. Dit is een prachtige tempel waarbij het gebruikelijk is om een geschenk te brengen zoals bloemen. Hiervoor heb een paar prachtige paarse (...)

Dag 5: visum verlengen

Bericht - 10 oktober 2019 om 14:59 uur

Vandaag kon ik helaas niet meedoen met het introweek programma, omdat ik mijn visum ging verlengen in Colombo, de hoofstad van Sri Lanka. Dit moest ik helaas deze week al doen, omdat ik deze week het dichtste bij Colombo ben. Colombo ligt ongeveer 95km van de accomodatie vandaan, maar aangezien de wegen en doorstroming van het verkeer in Sri Lanka niet al te best is, is het ongeveer 3.5-4uur rijden. Omdat het immigratie & emigratie kantoor van Sri Lanka om 8:30 al opengaat, waren ik en 3 andere vrijwilligers om 5:00 met de taxi vertrokken. Rond 9 uur aangekomen (...)

Dag 4: koken en mediteren

Bericht - 09 oktober 2019 om 16:30 uur

Vandaag zijn we de hele ochtend in de accomodatie gebleven, ondat we Sri Lankaans eten gingen koken en kennis gemaakt hebben met rijst, groente en fruit die hiervandaan komen. Mensen uit Sri Lanka houden van pittig eten en ik helaas niet heel erg, dus ik heb ook al meerdere keren eten gepakt bij de lunch of diner die achteraf pittig bleken te zijn. Ik ben toch niet zo'n fan van pittig eten. Gelukkig mochten we zelf overleggen hoeveel pittige kruiden we in ons eten gooide en het eindresultaat was wel echt lekker! In de middag gingen we naar een (...)