Avatar Loeki  Hurkmans

Loeki Hurkmans

Diverse excursies in Costa Rica

Geplaatst op 14 september 2018 om 02:16 uur

Donderdag 13 september Costa Rica Pura Vida een kreet die je veel hoort. Het is een prachtig land met veel diversiteiten. De bevolking is aardig en behulpzaam. Jammer alleen dat overal afval ligt. Wat ziekelijk hier is, is het mobieltje dat is nog erger dan in Nederland. Ik ga sedert 2 maanden niet meer naar La Paz het huis van de chicas. De laatste tijd was er niets te doen, de chicas hebben het veel te druk meet therapieën en huiswerk. Ook voor de danslessen is er geen tijd meer jammer zij genoten er zo van. Ik ga nu elke dag naar de casa de alimentos daar is zat werk te doen. Om 11.00 uur hoef ik pas te beginnen. Er is daar van alles te doen groenten, fruit, kip, toetjes etc sorteren en over de kratten verdelen. Dagelijks komen er twee auto s de etenswaren brengen, zij halen dit op bij diverse supermarkten in San Jose. En gigantische zakken met brood en reposteria. Ik heb het daar naar mijn zijn. Aardige vrouwen en ik moet daar Spaans spreken want zij spreken geen Engels. Ik zie de chicas van La Paz nog wel.
Zaterdag 21 juli ben ik naar Playa Jaco geweest. Een leuk plaatsje wel erg toeristisch. De bus van 9.00 uur vanuit San Jose.
De rit duurt ca 2,5 uur dat valt mee. Er is op die route 1 rivier waar krokodillen zwemmen de bus stopt daar niet jammer geen foto' s kunnen maken. Ibiza de naam van het hotel was heel luxe zwembad erbij en een heerlijke douche. Het hotel stond in het centrum en 3 minuten lopen van het strand. Het strand is niet erg clean overal ligt wel rommel (afval). Alternatief het zwembad bij het hotel. Ik ben daar 1 nacht geweest maar heb meteen geboekt voor Vrijdag 3 augustus voor 2 nachten. Was een leuk weekend en lekker gegeten. Zondag 6 augustus weer naar huis bleek dat Oliva (host mamma ) was gevallen en haar been op drie plaatsen was gebroken in het gips dus. Zij kan nu nog steeds niet lopen. Wat ook bijzonder is zijn de vrijdagavonden begin van de sabbat, nu Oliva niet kan lopen komen een aantal familieleden hier in huis. Er wordt dan gezongen, een aantal gebeden uit de koran wordt er voorgelezen. Een ritueel is een kan water doet de ronde je moet dan over beide handen 3 scheutjes water gieten, er wordt brood gegeten en wijn gedronken. Heel speciaal.
Zaterdag 25 augustus naar de volcan Irazu geweest weer vroeg op de bus van 8.00 uur vanuit San Jose. De rit duurde 2 uur. Het was best een eind lopen naar de volcan een weg die steil omhoog ging best zwaar, maar het resultaat wel waard. Ik had geluk dat het helder weer was mooie foto's kunnen maken, wel erg koud daarboven.
Vrijdag 31 augustus vandaag weer vroeg op de bus van 8.00 uur vanuit San Jose naar Puerto Viejo. De rit duurde 5 uur, het was een heel leuk hotel Jacaranda met een regenwoud tuin. Het was warm, het strand stelde niet zoveel voor dus voor de zaterdag een excursie geboekt. Vrijdagavond een Caribische kookles gehad was leuk en lekker wij waren met 4 personen Caribische kip, rijst, salade en pataconis gemaakt. Zaterdag met een privé gids die goed Engels sprak naar het park National in Cahuita geweest. Het was zeer warm maar in het park goed uit houden wij hebben een tocht (lopend) van 8 km gemaakt. Aapjes, slangen en een baby luiaard gezien en natuurlijk mooie bloemen en bomen. Na afloop wat met hem en zijn vrouw gedronken. Zondag de bus van 13.00 uur weer terug naar huis.
Het hoogte punt voor mij was afgelopen week. Woensdag ben ik weer naar Puerto Viejo geweest om 11.30 uur kreeg ik een telefoontje dat er een mede reizigster voor mij was gevonden. Gauw hotel boeken tas pakken en weer de busrit van 5 uur.
Donderdag op naar de Bribri indianen. Johanna een Française was mijn medereizigster. Met de bus vanuit Puerto Viejo naar Bribri vandaar de bus naar Bambu. Daar aangekomen wachten een gids (indiaan) ons op. In een bamboe bootje waar je alleen in mocht een klein riviertje oversteken. Daarna in een iets groter bootje wel met motor een schitterende tocht gemaakt richting het reservaat. Daar werden we opgevangen door een vrouwelijke gids en een voluntaire uit Duitsland die beide dagen het Spaans vertaalden in het Engels. Er is daar geen elektrische tijd geen wifi geen internet, geen auto's en motoren. Het is er heel rustig en peacevol. s Ávonds wordt er gekookt bij kaarslicht op grote houtblokken heel speciaal. Je hebt daar wel een zaklantaarn nodig want het is stikdonker en die had ik niet meegenomen. Een zaklantaarn gehad evenals een paar laarzen want de grond is erg drabbig. Wij hebben daar chocolade gemaakt, gezwommen in een rivier, met een soort medicijnman een tocht gemaakt langs medicinale planten en bomen heel interessant. Een ronde over de community en art van de buitenkant van een vrucht iets gemaakt als aandenken weet geen naam hiervoor. Ook nog boogschieten geleerd en speer gooien, zij vangen op die manier vis en schieten vogels uit de lucht. Vrijdag na de lunch (het eten vond ik niet zo lekker) zij gebruiken voor het eten 50 % van wat daar groeit en bloeit. Met het bootje weer terug en op naar Puerto Viejo. Het was een ervaring die ik niet had willen missen. Nog 2 nachten in Puerto Viejo geweest zeer warm dus lekker op het strand liggen, zondag weer terug naar Heredia. Eind volgende week moet ik het land weer uit en ga dan 10 dagen naar Devon en Rosa in Curaçao.