Avatar Jildau de Man

Jildau de Man

Gevarieerde week in Barcelona

Geplaatst op 18 februari 2019 om 21:48 uur

Er is alweer een week en een dag voorbij gevlogen! De hele week stond in het teken van cafes, lunches en Barcelona verder verkennen, en natuurlijk niet te vergeten school want misschien klinkt het niet altijd zo ik ga nog steeds 5 dagen per week naar school.
Vorige week heb ik doordeweeks verscheidene cafes opgezocht samen met anderen van school en/of alleen om huiswerk te maken of om gewoon lekker te genieten van thee/verse zumo de naranja en iets lekkers om te eten. Woensdag ben ik gezond gaan lunchen. We hadden een leuke cafe, waar het lijkt alsof je een museum ingaat maar als je doorloopt toch echt een cafe binnen komt en als je nog verder loopt in een lief klein tuintje uitkomt. In het cafe kan je je eigen salade samenstellen en mocht je een versgemaakte sap kiezen. Heel gezond, maar ook super lekker! Na de lunch heb ik nog wat vitamines D opgepikt op het strand waar ik heerlijk op de rotsen mijn huiswerk heb gemaakt en mijn notities wat heb geordend. Een heerlijke plek om met de zee op de achtergrond aan schoolwerk te zitten! Nu vergeet ik bijna maandag te vertellen, want op maandag heb ik samen met een andere student ook een cafe bezocht, maar dan met een ander doel. We hadden als 'huiswerk' gekregen om iets typisch Spaans uit te proberen wat veel kinderen na schooltijd eten in een cafe: ensaimada. Het ziet er in eerste instantie heel droog uit en ik zou het daarom niet uit mezelf kiezen. Maar... het tegendeel was waar, er zat in de ene jam en in de andere chocolade. Het is een echte aanrader, want het was echt heel lekker! Verder hebben we maandag de buurt van Las Ramblas verder verkend en hebben we Mercat de la Boqueria bezocht.

Vrijdag hadden we in de klas als opdracht gekregen om een presentatie voor te bereiden over iets waar je helemaal gek van bent: 'Soy una friki de...'. We hadden 1 les om het voor te bereiden en de andere les om het te presenteren. Mijn onderwerp was Wie is de mol. Het was best nog een uitdaging om in het Spaans een presentatie voor te bereiden en alle woorden goed uit te spreken, maar volgens mij heb ik wel begrijpelijk uit kunnen leggen wat het programma globaal is. Sommigen hadden het nog onthouden en vroegen er vandaag op school weer naar!
Vrijdagavond was er een afscheidsfeest van EF, want veel langstudeerders die in september waren gekomen vertrokken afgelopen weekend. Velen van school gingen in de avond daarom naar de bar om een drankje te doen. Ik heb mij daar ook gezellig bij aangesloten. Toen het wat later werd besloten we om niet netjes om 2 uur netjes de laatste metro van de avond te pakken, maar naar een club te gaan. Iets later dan gepland nam ik de volgende ochtend de eerste metro in de ochtend terug naar huis. Het was een gezellig afscheidsfeest geworden!

Zaterdag was ik verbazingwekkend productief. Nadat ik toch wel een beetje was uitgelachen door mijn hostoma dat ik uit was gegaan, heb ik aan mijn schoolwerk gezeten. Vrijdag kregen we te horen dat we maandag een examen hadden van de 3 laatst behandelde hoofdstukken: studeren dus! In de middag ben ik met 2 anderen naar Parc del Laberint d'Horta gegaan. Dit was een groot park (dicht bij mijn huis, wat ik niet wist!) met een labyrinth. Dit was dan ook het eerste waar we in waren gegaan. Het was even zoeken maar uiteindelijk hebben we de juiste weg gevonden! Daarna hebben we nog door de rest van het park gelopen en aan het einde van de middag genoten van een ijsje. In de avond was mijn energie toch wel een beetje op en heb ik het lekker rustig aan gedaan.

Zondagochtend heb ik een nieuw filmpje gemaakt, dit keer van het bezoek van Castillo de Montjuic. https://youtu.be/nlaf5Ube4Po
In de middag heb ik met 3 anderen gestudeerd (tenminste dat was het doel, maar heel veel is er uiteindelijk niet geleerd...) onder het genot van een kop thee. Daarna zijn we naar Llum Bcn Poblenou gegaan waar een lichtfestival was. We wisten niet precies wat we konden verwachten, maar het was het bezoeken waard. Verschillende gebouwen hadden verschillende lichteffecten. Op een gebouw zag je 'klimmende mensen', Torre Agbar werd verlicht met steeds veranderende kleuren, er was een fontein waar licht in werd geprojecteerd met muziek erbij, in een museum werd op een groot scherm een indrukwekkende lichtshow gegeven en er was nog veel meer buiten de ontdekken. We hebben bij lange aan niet alles kunnen bekijken, want om 8 uur was het tijd om terug naar huis te gaan. Om half 9 zou namelijk het avondeten klaarstaan.

Vandaag ben ik weer met anderen op pad gegaan in de middag. We zijn eerst naar Palau de la Generalitat gegaan om het gebouw van de buitenkant te bewonderen. Daarna zijn we in een klein restaurant spaghetti gaan eten (met een brownie als toetje!). Nadat we uitgegeten waren zijn we nog even naar het strand gegaan. Daarna was het tijd om weer terug naar huis te fietsen. Ik heb een nieuwe weg gevonden dat makkelijker te fietsen is om vanaf het strand naar huis te gaan.

Een leuke, volle week waar ik weer veel nieuwe dingen in Barcelona heb ontdekt!

Ik heb ook weer een paar dingen die mij zijn opgevallen aan Spanjaarden (of eigenlijk Spanjaarden in Barcelona):
-als kinderen uit school komen gaan ze naar een cafe met hun ouders of eten een koek als ze naar huis lopen
-auto's, bussen en taxi's houden ervan op veel te claxoneren en boos naar je te kijken als je iets te langzaam fietst op de weg
-Spanjaarden niet van lange zinnen houden, veel zinnen zijn veel korter vergeleken met het Nederland en Engels
-sommigen in cafes zo gewend zijn aan toeristen dat ze altijd Engels tegen je spreken, zelfs als je de hele tijd probeert Engels terug te praten.

Dit was ongeveer mijn week, op naar een volgende week!