Avatar Peter van Bergeijk

Peter van Bergeijk

Kamperen

Geplaatst op 05 september 2019 om 21:56 uur



De week begon met children ministry. Met een andere student was ik uitgenodigd bij een school om studenten Duitse les te geven en wat mee te geven van cultuur. De andere student komt uit Duitsland dus ik gaf de cultuur les. De eerste keer geprobeerd om alle vragen te beantwoorden over Europa en Duitsland. De 2e keer heb ik wat verteld over een cultuurshock, wat dat is en hoe dat werkt. En ik heb verteld over de ervaring die ik had op dat moment we hadden de vorige dag een training georganiseerd voor de plaatselijke gemeente. Die begon om 14 uur maar de mensen kwamen ergens om 15.30 en daar kan ik echt niet tegen. Er zijn dan 2 reacties dat je kunt hebben en ik koos de verkeerde. Ik trok mezelf terug en zei niet zoveel meer en daar heb je je zelf alleen maar mee. De andere reactie is, praat er met elkaar over en leer er mee omgaan, je kan de cultuur niet veranderen.

Donderdag en vrijdag mochten we bij een andere gemeente iets delen. We kozen het onderwerp: New Christian Birth. 
Hoe word ik opnieuw geboren en een kind van God vanuit Johannes 3 het gesprek van Jezus en Nicodemus. 
Onderverdeeld in 4 punten: 
- Repentance of sins (berouw van zonden)
- Belief in Jesus Christ (geloof in Jezus Christus)
- Be baptized with water (doop met water)
- Receive Holy Spirit (ontvangen van de  Heilige Geest)

Ik mocht beginnen en begon met de schepping en de val van Adam en waarom Jezus hier op aarde moest komen. En de vraag van waarom heeft God deze wereld gemaakt. 
‘Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen.’
??Kolossenzen? ?1:16? ?
En dat Jezus kwam op deze aarde om de relatie tussen God en ons te herstellen en dat we nu een relatie met God de Vader en Jezus kunnen hebben. 
‘wat wij gezien en gehoord hebben, verkondigen wij u, opdat ook u gemeenschap met ons hebt; en deze gemeenschap van ons is er ook met de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus.’
??1 Johannes? ?1:3? ?
De andere studenten hebben de overige drie punten behandeld. 

Ondertussen was het maandag de verhuizing naar de volgende plek. Om 12 uur moesten we uit het gebouw zijn. Dus snel ingepakt de andere studenten hebben alles schoongemaakt en ik heb het eten gekookt. Om 14 uur werden we opgehaald, het zou 20 km verderop zijn. Maar dat was niet het was zo drie kwartier rijden op een zand weg. Met veel gaten en hobbels. We kwamen uit op een plek met 2 leem huizen en een kampvuur plek. Daar konden we dan kamperen de komende maand. 
Er wonen hier niet veel mensen, een vrouw uit Canada en een missionaris familie uit Zambia. En de buren op een half uur lopen. De volgende dag kregen we de planning wat we hier gaan doen. Extra lessen voor de school hier. Ondertussen waren er ook 3 studenten van de university FCE aangesloten bij de groep. Die zijn bezig met de teacher opleiding. Dus zij deden de extra lessen voor de kinderen. En ik keek een beetje af hoe ze les gaven, super leerzaam. Er stonden ook outreaches naar verschillende village's in de omgeving op de planning. En veel manual work. Ik kreeg de kapotte machines die ik moest repareren of het probleem moest uitleggen. Kettingzagen, grasmaaier, tafelzaag, generator en veel kleine dingen. 1 kettingzaag is gelukt om te fixen de andere lukte niet. Om onderdelen hier te krijgen is bijna onmogelijk.

De eerste outreach was een klein dorpje verderop waarbij we lang de huizen gingen om mensen te bemoedigen of het evangelie te brengen. En zo kwamen we bij een man terecht. Hij was alleen, verder was niemand thuis. We waren met z'n 4en, 2 studenten en 2 vertalers. Ik vroeg heb je een relatie met Jezus. En dat had hij zei hij. Hij ging zondags naar de kerk en ja hij wist wie Jezus was. Maar ik proefde in de antwoorden dat het voor hem een religie was ipv een relatie. Dus legde  ik het evangelie uit. Dat we een relatie kunnen hebben met Jezus hetzelfde als wat je hebt met andere mensen. We lazen 1 Joh. 1: ‘wat wij gezien en gehoord hebben, verkondigen wij u, opdat ook u gemeenschap met ons hebt; en deze gemeenschap van ons is er ook met de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus.’ ??Als je naar de kerk gaat betekent dat niet dat je een kind van God bent, volgens Joh. 1:12 moeten wij Jezus ontvangen in ons leven en als we in Hem geloven dan zijn we kinderen van God. En ik stelde de vraag opnieuw: heb je een relatie met Jezus? Zijn antwoord toen vond ik echt heel tof; hij wist het niet. Dus we mochten voor hem bidden en hij gaf zijn leven aan Jezus. Hij was al een hele tijd ziek dus we baden ook voor genezing.

Zo kijk ik terug op een mooie tijd in de bush. Het was een uitdaging om te koken op hout, te slapen op een mat op de harde grond. 's Nachts wakker worden omdat het zo koud was. Maar echt een hele goede ervaring rijker! Morgen vertrekken we naar Koti ni Eden, een andere training center van FCE.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie