Avatar Ilse Bongers

Ilse Bongers

In het water gevallen snorkeltrip en niet te vergeten; een vulkaan die op uitbarsten staat

Geplaatst op 28 september 2017 om 10:27 uur

Een week geleden vertrokken wij, ik en mijn medestagiaires naar een van de prachtige Gili-eilanden. Dit leek ons een heerlijk tripje en aangezien wij vorige week donderdag vrij waren door het Islamitische nieuwjaar hadden we een mooi lang weekend. Dit lange weekend werd uiteindelijk een nog langer weekend.

De Gili-eilanden waren indrukwekkend en helemaal wat wij verwacht hadden. Witte stranden, gave boten en leuke tentjes (om te chillen maar ook zeker om te feesten). Na 2 dagen besloten we dan ook een snorkeltrip te maken zodat wij niet alleen Gili Trawangan konden zien maar ook de andere eilanden en natuurlijk ook om het snorkelen. Dit liep dan ook allemaal iets anders dan wij gedacht hadden. Ten eerste was het water veel heftiger dan normaal en waren de golven erg hoog. Toen we de eerste stop maakten en in het water gingen om te snorkelen werd je steeds meegesleurd door de golven. De gids was dit gewend en ging dan ook snel zwemmen. Hier moesten wij dan ook maar even achteraan zien te komen. Al met al, het zwemmen en snorkelen was dan ook een bijzondere opgave. Toen we weer op de boot zaten en verder gingen naar de volgende stop kwam de regen met bakken uit de hemel. Het scheelde dat we toch al nat waren van het zwemmen dus dat maakte het wel wat oke. We gingen een stop maken op Gili Air om een drankje te doen. Hier gingen we nog eventjes dichtbij het strand snorkelen en zagen we hele grote zee-egels. Op het moment dat we weer weg zouden moesten we een stuk lopen naar de boot. En ja je raadt het al, ze lieten ons door het stuk met de zee-egels lopen. Daar hadden we allemaal natuurlijk niet heel erg veel zin in maar zij vonden dat het wel kon en dat er niet zoveel gevaar was. Last but not least, we hebben ook nog even met de boot gesurft op de golven op de terugweg omdat de zee zo heftig was. Hele bijzondere ervaring dus maar weer.

De reden dat ons lange weekend nog langer was geworden was om de prachtige vulkaan Agung op Bali. Jullie zullen het allemaal vast wel gelezen hebben, die staat op uitbarsten. Ze zeggen al een week lang dat deze ieder moment kan uitbarsten waardoor wij een beetje van slag raakten. Wanneer is "ieder moment"? Ja dat weet niemand. We dachten dat we wat veiliger zouden zitten op de Gili-eilanden als deze uitbarst aangezien onze homestay dichtbij Ubud is en dus ook nog wel relatief dichtbij de vulkaan. Na veel contact te hebben gehad met locals, familie, vrienden, andere backpackers besloten we ons verblijf iets te verlengen. Uiteindelijk kregen wij te horen van ons stagebureau dat dit toch niet echt de veiligste keuze was omdat er ook nog een tsunami gevaar is als de vulkaan uitbarst en ja dan is een klein eiland niet de beste plek. Ook om de voorzieningen (ziekenhuizen, vliegvelden, supermarkten) was Bali een veiligere plek. Het is maar wat je veilig noemt he. We hebben wel netjes geluisterd en zijn nu dan ook terug op Bali. Inmiddels hebben wij mondkapjes en eten/drinken voor 4 a 5 dagen ingeslagen aangezien we een paar dagen opgesloten kunnen zitten als de vulkaan uitbarst. En ja we zitten nu lekker af te wachten tot we wat lava de lucht in zien spuwen..

Verder vermaak ik mij prima hier hoor.

Griet
Geplaatst op 29 september 2017 om 11:35 uur
Hoi hoi, wat een spannende reis. Prachtig hoe je schrijft😊 Blijf je volgen, veel plezier😘

Marjan
Geplaatst op 29 september 2017 om 07:39 uur
Wat een belevenis! Gelukkig zijn jullie nu weer in veiliger gebied en hebben jullie voorzorgsmaatregelen getroffen. Behouden reis en geniet van dit avontuur.

Joyce
Geplaatst op 28 september 2017 om 14:37 uur
Ik ontdek net pas deze blogs; wat leuk! Pas goed op jezelf en hopelijk kan je ondertussen nog voldoende genieten. Dikke kus voor jou!

Geplaatst op 28 september 2017 om 14:36 uur

Jelske Kingma
Geplaatst op 28 september 2017 om 11:51 uur
Zo wat een spanning en sensatie. Ook wij houden de berichtgeving over de uitbarsting nauwlettend in de gaten, wat een toestand he?! Leuk verhaal weer en we hopen dat het uiteindelijk allemaal mee gaat vallen met Agung en dat jullie met veel plezier je stage kunt voortzetten. Xxxxx Martijn en Jelske

Geplaatst op 28 september 2017 om 11:50 uur

Tiny
Geplaatst op 28 september 2017 om 10:51 uur
💣💤 blijft spannend....hopelijk niet 4 maanden lang....maar dan hebben we weer gewenning😜....dikke kus van ons!

Opa en oma
Geplaatst op 28 september 2017 om 10:45 uur
Lieve Ilse, wat een mooi verhaal. Maar ook wel spannend wat Agung betreft. We hopen dat zij/hij zich wat rustig houdt. Gelukkig ben jij nu weer op Bali. Heel veel liefs van ons. 8