Avatar Ellenate Op reis

Ellenate Op reis

Vang vieng, vientiane, thakekloop

Geplaatst op 12 februari 2019 om 06:45 uur

Die zelfde dag aan de blue lagoon bezochten we ook een grot daar. De klim naar boven was weer heel stijl. Klauteren over rotsen, maar deze keer hadden ze toch een leuning gefabriceerd met bamboo. Haha alle geluk. Daar kon ik me af en toe eens aan op trekken. Aangekomen aan de grot moesten we ons hoofdlampje dat we gehuurd hadden voor 1 euro aanzetten en konden we zo naar binnen wandelen. Eerst was er nog veel zonlicht dat de grot binnen kwam, er waren enkele toeristen in de grot foto’s aan het maken. Je kon dan door de grot een wandeling maken van 500 meter. De weg stond met pijlen aangegeven. Maar soms was het onduidelijk, je vond de pijlen niet of ze wezen naar verschillende richtingen. Ik was al enorm blij dat we niet door mega smalle weggetjes moesten wandelen. De grot was ruim genoeg. Het was de klim naar boven waard geweest. We zochten naar spinnen of vleermuizen maar zagen er geen. Stiekem was ik daar blij voor haha.
Nate iets minder, hij wou ze graag zien.

De volgende ochtend vertrokken we normaal gezien om 9 uur met de minivan naar vientiane, de hoofdstad van laos. Na anderhalf uur wachten werden we dan eindelijk met een tuk tuk opgehaald bij vv guesthouse in vang vieng.

Ik vond dat al heel raar, normaal zou de minivan ons gewoon oppikken. We wisten dat er om tien uur ook een bus zou vertrekken naar vientiane. Wij hadden die speciaal niet geboekt omdat dat drukker is, en de bus doet er langer over...

Natuurlijk bracht de tuk tuk ons naar de bus. Wanneer Nate dan van zijn oren maakte bij de organisator hadden ze er geen aandacht voor. Blijkbaar was die bus de minivan. Ja goei grap! Maak dat een ander wijs hè, achterlijk zijn we niet. En iedereen kan zien dat dat duidelijk een bus was. We stonden daar alle geluk nog met twee anderen die ook de minivan boekte.
Of dat dacht ik toch, ik dacht als we samen aan het langste eind trekken dan vergoeden ze onze busrit misschien of krijgen we toch een minivan. Maar dat was niet waar, de andere twee legde hun er bij neer en stapte in de bus.

Pff ja oké dan zullen wij ook maar volgen hè. Ingestapt in de bus was er enkel vanachter op de achterste rij nog plek. Gezellig gaan plakken tegen elkaar, tegen vreemde opgepropt zitten gedurende een aantal uur. 5,6,7 uur, ik weet al niet meer hoelang het was. In ieder geval veel te lang!

Wanneer we aankwamen in vientiane namen we direct een tuk tuk naar het hotel. We hadden een mooi hotel geboekt met zwembad om even te kunnen relaxen.

Aangekomen in het hotel wilde Nate betalen en zag hij dat de prijs echt veel te duur was. We hadden vooraf gemaild met het hotel en wij hadden verstaan dat we in totaal 56$ moesten betalen voor twee nachten. Blijkbaar was dit per nacht... afrippers.... het hotel wilde de fout niet bij hen leggen. Wij waren echt duidelijk in ons recht via de mails maarja!
Dan toch maar snel het hotel via agoda geboekt waar we dan voor twee nachten iets van 63 $ kwijt waren in plaats van 115$!!!!! Wat een verschil!!!!

Onze kamer was zeer mooi, we logeerde trouwens in het S park design hotel in vientiane. Voor diegene die interesse hebben. Haha.
Die dag legde we ons direct neer aan het zwembad, dat was al veel te lang geleden dat we daar nog van hadden kunnen genieten.

Ons hotel lag een half uur wandelen van het centrum. De eerste avond zochten we dan maar een restaurant in de buurt van het hotel. We vonden iets waar een live bandje was, en de voetbal werd uitgezonden.

Die avond belde Nate met Lawrence. We zagen ook Luc en Anja nog eens. Heel tof om die mensen nog eens te zien.

De volgende dag gingen we pas op ontdekking in het centrum. Man in vientiane was geen hol te zien! Haha
Enkel een Arc de Triumph. We wandelde wat rond en zochten het hard rock cafe omdat we graag een T-shirt wilde voor onze collectie uit te breiden.
Mijn T-shirt was in solden voor maar 12 euro!!! Jeeeeej!

We zochten ook nog een bureautje waar we de bus konden regelen naar takhek. Want de volgende dag zouden we alweer gaan reizen.
Via een hostel konden we de bus boeken. Deze keer was er enkel een bus, geen minivan.

Die avond gingen we eten in een restaurant van een Belgische eigenaar. We aten zwaar overprijste kaaskroketten, maar bon ze waren te doen qua smaak en toch beter dan verwacht. Mijn stoofvlees vond ik veel te zoet, Nate vond zijn balletjes in tomatensaus oké, maar die van zijn mama vind hij duizend keer beter! Veva, je weet wat u te wachten staat als we terug zijn hè hahaha. Maar mama, ik vind die van u nog altijd de beste hè ???? hahaha!
Dus ik wil die van u.. of van de beide mama’s is ook goed voor mij... hahaha

De dag nadien vertrok de bus rond de middag naar takhek. We hadden sochtends enkel een broodje gegeten en voor de rest niets. Met als gevolg dat ik rond een uur of zes me zo ziek als iets voelde. Ik had het gevoel dat ik zou gaan flauwvallen, dat mijn suikergehalte in mijn bloed veel te laag stond. Mijn vingers begonnen helemaal te tintelen en ik had het gevoel alsof ik zou kunnen

Overgeven, alle geluk werd het na enkele minuten iets beter en duurde de rit nog maar 20 minuten. Wanneer we aankwamen bij het busstation kocht mijn allerliefste Nate’tje direct een blikje cola en zoute chips voor mij. Ik was meteen beter!
We bleven nog even zitten en zochten dan een tuk tuk chauffeur naar het hotel. Deze keer sliepen we in het mekong river hotel. Pfff zo brak en lelijk als iets. Het was een oud hotel en ik denk al het lelijkste waar we gelogeerd hebben gedurende onze reis.
Achja we legde ons er maar bij neer, ikke met wat meer gezaag dan Nate. Sorry schat! Ik weet dat je nog al wat moet kunnen doorstaan.

Die avond gingen we op restaurant, ik bestelde een pizza margharitta, daar kan je toch niets mee fout doen. Of dat dacht ik dan toch.... pff wat was dat, brengen ze mij daar een pizza met groene bladeren op. Geen idee welke kruiden het waren maar het leek wel munt. Mijne pizza trok dus echt op niets. Maar aangezien ik zoveel honger had, at ik hem toch helemaal op.

De nacht in het hotel was klote! Eerst en vooral was ik bang dat er salamanders in de kamer zouden zitten, er was veel lawaai en om drie uur snachts begonnen monikken op trommels te slaan waardoor we klaar wakker waren. Pas na drie uur ben ik in diepe slaap gevallen tot een uur of negen.

Want dan was het tijd om te vertrekken naar het kantoortje waar we dag voordien een scooter huurde. We moesten onze scooter gaan ophalen en onze backpack daar achter laten. We vertrokken met een klein rugzakje, en begonnen aan de takhek loop. Een tour van ongeveer 450 km door enorm mooie natuur hier in laos. Die loop is zeer bekend onder de backpackers.

De eerste dag moesten we iets van een 65km rijden. Het was een mooie tocht, maar vooraleer we gestart waren... man man man... zoekt hier maar eens zonnecrème! Wat een moeilijke klus. Een supermarkt kennen ze hier niet, er zijn dan tien apothekers die we allemaal hebben bezocht. En uiteindelijk de laatste die we deden had zonnecrème... wauw wat waren we blij want de onze was echt bijna op. En we wilde niet tijdens die loop ontzettend hard verbranden.

Nadat we dat dan gevonden hadden moesten we nog een eettentje vinden waar we konden ontbijten. Aangezien we al een heel stuk van het centrum van takhek verwijderd waren vonden we natuurlijk geen plek meer om te eten. Na een aantal kilometer kwamen we een tentje tegen of zeg maar eerder een houten brakke hut haha waar we dan enkel noodelsoep kon krijgen. Ja dan maar noodelsoep hè! Voor dat ik nog eens van mijne sus ga draaien haha.
Allebei nog een frisdrank er bij en klaar om te vertrekken richting tha lang. Daar bevond onze hostel zich, deze noemde sabaidee guesthouse. Deze werd aangeraden door heel veel mensen.

Er was ook maar keuze uit twee of drie plekken om te logeren dus veel luxe moesten we niet verwachten. Maar we hadden gevraagd voor een nieuw hutje en bij aankomst zag dat er echt wel goed uit. Ik was tevreden, ik zag geen gaten waar salamanders binnen zouden kunnen... dan ben ik al gerust.

Ahja, we passeerde onderweg naar het hostel een waterval waar Nate nog van een rots sprong in het water.

Bij de hostel wandelde we wat rond, we deden nog ergens een terrasje en savonds was het tijd om te gaan eten. Het hostel organiseerde een BBQ voor 5$ per persoon. Nate en ik besloten om gewoon een maaltijd te bestellen omdat dat goedkoper was. Maar achteraf had ik wel echt spijt. Bij het buffet mocht je meerdere keren gaan en het bord dat wij kregen was niet zoveel. Er was ook een kampvuur gemaakt in de tuin en iedereen zat gezellig buiten. Het was een fijne avond. We geraakte aan de babbel met een meisje uit Frankrijk  dat al 2,5 jaar aan het reizen was. Wauw wat was ik jaloers.
We bleven niet al te lang hangen in de tuin, we gingen op tijd naar ons hutje en keken nog een film. Dan was het tijd om te gaan slapen. Want het was uiteindelijk al half twaalf ofzo denk ik. Plots werd ik om twee uur wakker van het geluid van een salamander.
Omg schat er zit een salamander in onze kamer denk ik. Nate zei schijn dan is met u gsm. We zagen er geen. Maar omg ik zag een beest naast mij in bed kruipen. En ja, we hadden prijs bed bugs! Verdomme da kan niet waar zijn hè... matras en kussens gecheckt deze middag en nu kruipen er ineens meerdere in dat bed. We kregen allebei jeuk over heel ons lichaam bij het gedacht dat die beesten daar zaten.

Ja wat doe je dan om twee uur snachts, receptie was toe. Daar zaten we dan hè! Wachten maar op een stoeltje. Nate probeerde nog te slapen op de vloer van de badkamer. Maar het lukte hem niet. We waren maar aan het denken hoe we dat gingen aanpakken. Alles in plastieken zakken, goed dicht knopen en nadien laten wassen zeker op 60 graden. Maarja dan bestaat de kans dat alles zwaar gekrompen is.

Om zes uur besloten we dan maar om het licht aan te doen aan de receptie en daar te gaan wachten tot er iemand kwam. Tegen kwart na zes was de eigenaar daar, we moesten onze kamer niet betalen. Het eten en drinken wel. Onze motor tour konden we verder vergeten. We moesten wel terug draaien naar takhek omdat we geen bed bugs vrije kleren meer hadden.. alee alles van die kamer was natuurlijk potentieel besmet. Niet dat we zoveel beesten zagen hè hahah!

Pff die gebeurtenis was echt wel even heel rot. Op dat moment wilde we allebei naar huis. Maarja dat gaat niet, we gaan verder en lossen dit wel op.

Om half zeven vertrokken we terug naar takhek. Het was ijs koud op de brommer. Alle geluk had ik mijn fleece trui mee en een lange broek en Nate ook. Maar toch was dat niet genoeg hoor. We hadden het mooiste hotel in takhek geboekt omdat we nu zeker moesten zijn dat we ergens gingen slapen dat bed bugs vrij was en waar ze ons konden verder helpen met onze kleren wassen.

We logeerde in boutique d’or hotel. Het wassen van de kleren was duur rond de 8 euro maarja! Wat waren we blij dat niet onze ganse backpack gewassen moest worden. We sliepen smiddags even op de kamer want onze nacht was veel te kort geweest. Ik was op de moto onderweg al bijna in slaap aan het vallen.

In het dorp takhek was jammer genoeg echt niets te beleven. En daar moesten we dan twee dagen blijven vooraleer we weer verder konden reizen naar pakse. We wisten eerst echt niet naar waar we zouden reizen. We wilde naar Cambodja naar Siem raep maar hoe we daar zouden geraken was een grote vraag.

We namen uiteindelijk de slaapbus (nacht) naar pakse. Dat was ook weer een heel nieuw avontuur... om 1 uur snachts werden we opgepikt bij het hotel. We hadden nog een nacht bijgeboekt om toch nog even te kunnen rusten op de kamer.

De chauffeur bracht ons naar het busstation. Hij dropte ons daar en reed weg. Daar stonden we dan, in het donker, de enigste toeristen, er liepen wel wat Aziaten rond en er lag een zwerver achter ons te slapen.

Omg schat seffens worden we hier overvallen was mijn eerste reactie. Na een tien minuten kwam de bus er eindelijk aan. We stapten in en haha weer de enigste toeristen aan boord. Lol! Moesten we daar met ons twee in één bed gaan kruipen waar net een aziaat uit kroop. Jep in vieze lakens waar al iemand in geslapen had mochten wij dan lekker gaan slapen voor een aantal uurtjes. Bah bah bah!!! Maar we konden niet anders, de bus zat vol en wat moet je anders doen.

We legde een deken dat nog opgevouwen was om onder ons te leggen en wilde eigenlijk geen deken over ons leggen. Maar de airco was te koud waardoor we de fleece toch tot over onze benen legde.

We moesten ongeveer 4a5u op de slaapbus. Opeens rond 6uur werden we wakker gemaakt door een vrouw die vroeg naar waar we gingen. Haha man da was echt ni tof. Ik lag best goed te slapen. Of wat je goed kan noemen. Met een vleugje luide Aziatische muziek op de achtergrond als schommelend dicht tegen Nate aan gepropt haha.

Ja we waren dus in pakse en moesten uit stappen. De tuk tuk bracht ons naar het hotel. We wisten dat we nog lang gingen moeten rond zwerven omdat we pas smiddags op de kamer gingen kunnen.
Maar toen werd onze dag goed gemaakt! We konden tijd terwijl op een kamer met twee aparte bedden gaan slapen! Zalig!!!! We sliepen nog een uur of vier.

We kregen rond de middag telefoon dat onze kamer met dubbel bed proper was en konden verhuizen.

Nadien gingen we naar het centrum van pakse op zoek naar eten... pff zo weinig te vinden. Maar jes we zagen een grote supermarkt daar zullen we wel iets vinden. Maar dat sloeg tegen. Uiteindelijk namen we op straat een pannenkoek met Nutella en Nate een pannenkoek met een soort van pizza ingrediënten heel raar maar hij vond het oké.

Nadien wilden we over de markt wandelen ma mannekes toch! Zo ranzig vies vuil en vettig. Mega onhygiënisch! Vissen met honderden vliegen op, niet gekoeld in die hitte. Jakkes! We waren snel weg hahah

We wilde gaan zwemmen in het hotel en deze keer hebben we lang in het zwembad gezeten. Er was een Engels koppel waar we toch lang mee babbelde in het zwembad. Het was gezellig! Maar ik had het gevoel dat ik zwaar aan het verbanden was. Uiteindelijk totaal niet verbrand haha. Zoveelste beter zegt!

Die avond deden we niets speciaals.
We hadden in de dag een vlucht geboekt naar Siem reap in Cambodja omdat we echt geen zin hadden om weer op een bus te gaan zitten voor tien uur of zelfs langer.

En hier zitten we dan, ondertussen zit ik op de vlucht gigantisch veel te bloggen! We moeten maar een uurtje vliegen maar ik ben uiteindelijk weer bij met het bloggen dus ben blij.

We hebben in Cambodja een hotelletje met zwembad geboekt dus ik denk dat we straks weer een plonsje gaan nemen.

Ohja het vliegtuig waar we in zitten is echt het kleinste waar ik ooit al mee gevlogen heb. Je zit maar met twee stoeltjes naast elkaar. Hihi

Seffens weer gaan aanschuiven voor onze visa, das wel heel lastig aan het reizen. Je wilt altijd gewoon zo snel mogelijk naar je hotel maar moet daar meestal nog een uur wachten. Achja dat zijn maar luxe problemen hè! I know...

Binnen een drie weken zijn we al terug.. wat is de tijd ontzettend snel gegaan. We zijn elkaar nog altijd niet moe dus das goed hè!