Avatar Dianne van Bohemen

Dianne van Bohemen

Week 2

Geplaatst op 26 februari 2018 om 21:25 uur

Mijn tweede week in het St. Lukes Hospital ging van start om de Female Ward. Samen met Lisa (één van de co’s) heb ik hier de hele week gestaan. Ik heb veel casussen gezien en weer een hoop geleerd! Zo hebben we eerst bij elkaar geoefend met een venflon prikken en al gauw mocht ik het bij de eerste patiënt doen. Met behulp van de hoofdverpleegkundige ‘Liphius’ ging dit in één keer goed. Liphius heeft mij de hele week geholpen met van alles en nog wat. Hij begeleidde hij mij erg goed door alles uit te leggen en in de praktijk te laten zien. Zo heb ik geleerd hoe de ‘Artesunate’ moet worden klaargemaakt en toegediend (Malariamedicatie), verblijfskatheter worden ingebracht en zo nog veel meer. Eerst laat hij alles één of twee keer zien om het mij vervolgens te laten doen onder zijn toezicht. Op de afdeling waren velen casussen te zien waarbij vrouwen een onvolledige miskraam hebben gehad en dus nog naar OK moesten voor een volledige abortus. Ik heb mee mogen kijken bij twee OK’s deze week waarbij deze operatie werd uitgevoerd. Ik vind het er erg wreed uit zien, maar gelukkig zijn de vrouwen onder volledige narcose en hebben ze hier de middelen niet om de operatie op een andere manier uit te voeren. De vrouwen worden na de OK teruggebracht naar de afdelingen en er wordt elk uur streng gecontroleerd op het meten van de vitale functies.

Verder heb ik, wanneer er niet zoveel te doen was op de Female Ward, een beetje rondgekeken op andere afdelingen. Zo heb ik ook een middagje doorgebracht op de OPD. Een soort huisartsenpost waar je allerlei verschillende soorten casussen tegen kan komen. Er kwam een vrouw van 40 jaar oud langs met klachten aan haar handen en voeten. Met controles bleek echter dat zij een veel te hoge bloeddruk had van 230/140 (normaal is ongeveer 120/80). Eerst dacht ik dat het apparaat wat ik gebruikte niet goed werkte, maar na meerdere controles ook met andere apparaten, bleek dat het eerste apparaat gewoon goed werkte. Deze vrouw is dan ook snel opgenomen op de Female Ward, maar helaas ook snel weer vertrokken naar huis i.v.m. geld problemen. Ook heb ik een paar uurtjes doorgebracht op het lab.

Helaas was ik al iets aan de late kant waardoor het al behoorlijk rustig was voor het bloedprikken, maar gelukkig niet voor de MRDT (malariatest). Hier heb ik goed mee kunnen oefenen, want de patiënten kwamen aan de lopende band binnen. Het lijkt een beetje op bloedsuiker meten. Alleen dan zuig je door middel van een pipetje, nadat je de eerste druppel hebt weggehaald, de volgende druppel bloed op en doe je dit op een soort staafje wat op een zwangerschapstest lijkt. Hier doe je nog een paar druppels van een bepaalde vloeistof bij en dan verschijnt er na ongeveer 25 minuten één streepje = negatief, of twee streepjes = positief. Volgende keer ga ik op maandagochtend oefenen.
Degene die werkt bij het lab bood zich vrijwillig aan als proefpersoon voor bloedprikken, omdat hier verder geen patiënten meer voor langs kwamen. Gelukkig ging alles goed op het feit na dat er een druppel bloed op mijn broek terecht kwam. Nu maar hopen dat onze Andrew dit eruit krijgt.

En ja hoor... Andrew kwam vrijdagochtend onze was ophalen en diezelfde middag, gestreken en al, weer terugbrengen. Er zat geen vlekje meer in! Beter dan dit had ik het zelf niet kunnen doen. Vanaf nu komt hij elke vrijdag onze was doen voor 1500 Kwacha. Geen geld dus!

Op dinsdag waren we weer naar het Paka restaurant met de Nederlandse eigenaren geweest. Met de minibus vol boodschappen moesten we over een erg hobbelig pad om er te komen. Ik was zelfs even bang dat we zouden omkieperen. Gelukkig gebeurde dit niet, maar door al dat gehobbel was wel Mare van haar stoel af gehobbeld en lag ze samen met de boodschappen op de grond van het busje. Wat hebben wij gelachen! Na twee weken geen vlees te hebben gegeten, omdat wij dat hier niet aandurfden met het vlees wat je wordt aangeboden, heb ik een overheerlijke Paka burger gegeten.

Met het koken hadden we wel weer een beetje pech, want de stekker van ons verlengsnoer waar de kookplaat aan zit verbonden is doorgebrand. Nu moeten we dus, hopelijk maar tijdelijk, koken in onze woonkamer/slaapkamer/eetkamer. Ach je went er wel aan.. We hebben wel sinds deze week een waterfilter, van 16L, die Dokter Chris voor ons heeft gehaald toen hij bij de grote supermarkt in Blantyre was. Super fijn, want nu hoeven we niet zo zuinig te doen met ons water en niet meer met 5L flessen het stuk te lopen van de markt naar huis.

Op zaterdag werden we om half 11 opgehaald door de taxi. We gingen naar het Zomba Plateau. Eenmaal aangekomen vonden we gelijk een gids, Chiko, die met ons mee wilde voor 4000 Kwacha per persoon. Je kon kiezen tussen en wandeling van 4, of 6 uur. Wij zijn als beginnende hikers zijn maar voor de 4 uur gegaan. Als eerst liepen we naar de waterval. Wat was dit gaaf zeg. Sowieso was de natuur daar erg mooi en hebben we erg genoten. We zijn ook even door het water gegaan bij de waterval waarbij je goed moest oppassen dat je niet door de stroming en de gladde stenen op je plaat ging. Gelukkig is dit allemaal goed afgelopen. Na de waterval vervolgden we onze tocht naar het uitzichtpunt. Een behoorlijke klim naar boven, maar gelukkig was het niet al te warm en heeft het zelfs behoorlijk geregend. Chiko wist veel te vertellen over de berg en haar omgeving. Het uitzicht wat we hadden eenmaal boven bij de Queens view was adembenemend en zeker deze klim waard! We hebben hier even ons lunchpakketje opgegeten en vervolgens zijn we weer teruggelopen. Op de plek waar onze taxi ons weer zou ophalen waren een hoop souvenirkraampjes met veel mooie en leuke dingen. Ik heb hier dan ook behoorlijk ingeslagen. Toen de taxi er eenmaal was bleek onze chauffeur de beruchte Austin te zijn waar wij al die tijd contact mee hadden gehad via de app over het vervoer. Erg leuk hem eindelijk te ontmoeten en ook een erg vriendelijke man die goed Engels kan spreken. We hebben voordat we naar huis reden even wat gegeten bij ‘Tasty Bites’. Hier hebben we een heerlijke, maar wel erg vette, Margarita pizza naar binnen gewerkt. Want honger hadden we zeker! Kortom we hebben weer een geslaagde week gehad in dit geweldige land!