Avatar Daniëlle  Enting

Daniëlle Enting

Dag 14, 15 en 16 - Gunung Bromo en Kawah Ijen

Geplaatst op 14 augustus 2017 om 13:12 uur

En dat waren dag 14, 15 en 16 alweer. Dagen waarin wij veel gereisd hebben maar ook dagen met 2, letterlijke en figuurlijke, hoogtepunten van onze vakantie.

Op dag 14 zijn wij in ruim 10 uur van Yogyakarta naar ons hostel dichtbij Gunung Bromo gereden. Na een, voor mij persoonlijk, beroerde nacht slapen (door lawaai, slecht bed etc.) vertrokken wij om 3 uur in de nacht met een jeep naar het view point op de Gunung Bromo vulkaan. Een ruige rit over kronkelende stijle wegen en door een woestijn achtige omgeving. Rond 4 uur werd onze jeep (tussen de honderden andere jeeps) aan de weg geparkeerd. Vervolgens liepen wij in bijna een uur tijd stijl de berg op om (samen met honderden andere toeristen) van de zonsopkomst bij Gunung Bromo te genieten. Een plek vinden van waar je ook maar iets te zien krijgt is een enorme uitdaging, maar die is aan mij wel besteedt haha. Wij wisten een plekje vooraan het hek te bemachtigen en hadden een prachtig uitzicht! Maar niet voor lang... om 6 uur moesten wij terug zijn bij de jeep, wat natuurlijk onmogelijk is gezien het eind lopen én alle jeeps, scooters en mensen die de weg versperren. Rond 20 over 6 kwamen wij aan bij de jeep en reden wij zo ver mogelijk richting de Gunung Bromo vulkaan toe. Vervolgens liepen wij in ruim 40 minuten de vulkaan op en ook hier was het uitzicht fantastisch! Heel bijzonder is het, om over de rand van een actieve vulkaan te lopen.

Op dag 15 vertrokken wij na 5 uurtjes slaap om 1 uur in de nacht richting Kawah Ijen. Een enorm kratermeer. Hier reden wij in ongeveer een uur heen. Na de inmiddels vele tochten, bergen en vulkanen op dachten wij dat wij nu toch echt wel alles gezien hadden. Maar niks was minder waar. Deze vulkaan was stijl. Enorm stijl. Het was een klim van 1,5 uur omhoog vrijwel zonder ook maar iéts vlakkere stukken. Mijn hartslag? Ik weet het niet en wil het ook niet weten. Na een fysieke en mentale strijd was daar dan eindelijk de top! En toen... in 50 minuten liepen wij over stenen/rotsen, groot en klein, naar beneden richting de krater. Ook dit was een hele uitdaging. Enorm zwaar is het fysiek niet, maar zet (met je enorm vermoeide benen) Ã©Ã©n stap verkeerd en je rolt naar beneden. Een goede concentratie was dus wel vereist. Inmiddels bijna 2,5 uur later waren we dan eindelijk op onze plek van bestemming: "the blue fire"! Lava dat blauw oplicht in het donker. Heel bijzonder!! Helaas hadden wij wel de pech dat het hard waaide, waardoor er enorm veel rook ontstond. Niet alleen belemmerde dit het zicht op "the blue fire" maar ook de stank was niet te harden! Het gasmasker dat wij van onze gids kregen hielp nog steeds niet voldoende haha. Na zo'n 30 minuten in de krater gekeken te hebben klauterde wij hetzelfde stenen/rotsen pad weer omhoog om boven de zonsopkomst bij het kratermeer te bekijken. Ik weet het, ik val in herhaling, maar ook dit was weer prachtig! Tja, en als je naar boven bent geklommen dan zul je toch ook weer naar beneden moeten. Waren het dit keer niet het uithoudingsvermogen en de spierkracht, dan waren het de verzuurde benen en zere spieren wel. Maar, ook dit hebben we overleefd!

Rond 8 uur vanmorgen reden wij naar het uiterste puntje van Java om met de boot naar Bali te varen. Vervolgens reden wij van het uiterste puntje van Bali naar Ubud waar wij nu neergestreken zijn in een 4 sterren hotel: voor een prikkie (voor wat je krijgt) gescoord op booking.com met een last minute korting + genius korting. Want ja ja, inmiddels zijn wij genius leden op booking.com door de vele boekingen! Haha. Wat wij morgen doen? Genieten van de enorme luxe en het heerlijke zwembad met uitzicht op rijstvelden. Uitrusten en na morgen al het moois op Balie gaan ontdekken!