Avatar Bram van den Boogaard

Bram van den Boogaard

Wat is dolfijntherapie precies?

Geplaatst op 01 januari 2019 om 13:12 uur



Het therapiecentrum

Het dolfijnondersteunende therapiecentrum is in 2004 opgericht en gevestigd in Curaçao. Het betrokken team bestaat uit bevoegde en speciaal getrainde professionals zoals psychologen, fysiotherapeuten, logopedisten en ergotherapeuten. En uiteraard: vijf tuimelaardolfijnen die exclusief ingezet worden voor het therapeutische programma.

Van over de hele wereld komen er jaarlijks circa 4.000 patiënten met hun gezin naar Curaçao. Ze behandelen mensen van 3 jaar en ouder met handicaps als autisme, aspergersyndroom of downsyndroom en psychologische aandoeningen als depressie, posttraumatische stressstoornis en burn-out.

Contact leggen en omgaan met dolfijnen stimuleert en beloont patiënten om vooruitgang te boeken. Een dolfijn kan je aandacht vasthouden, je op je gemak stellen en je op unieke manieren motiveren. Na een programma van twee weken vertonen de patiënten significante verbeteringen die thuis nog onmogelijk leken.

Kinderen met een beperking verbeteren hun fysieke, verbale en sociale vaardigheden en winnen aan zelfvertrouwen. Traumapatiënten herstellen en mensen met een burn-out worden rustiger en beter georganiseerd. Dit is geen wonder, maar het resultaat van een behandeling op maat, verzorgd door een professioneel en multidisciplinair team van therapeuten en speciaal geselecteerde dolfijnen in een natuurlijke omgeving.

Het programma

Het programma is in handen van bevoegde en toegewijde therapeuten. Het completeert en ondersteunt de traditionele therapie die patiënten thuis krijgen. Indien de patiënt een kind is worden de ouders en broertjes/zusjes nauw betrokken bij de behandeling.

Er is een hoge mate van succes. De patiënten vertonen opvallende vooruitgang in:
* Fijne en grove motorische vaardigheden.
* Spraak- en taalbeheersing.
* Cognitieve ontwikkeling.
* Sociale en functionele vaardigheden.

Dit kan concreet leiden tot fysieke ontwikkeling, betere communicatie, meer zelfvertrouwen en meer ontspanning. Een enorm verschil in het leven van patiënten en hun gezinnen.

Dolfijnen spelen een centrale rol in het programma. Zo ondersteunen zij onder meer instrumenteel leren, wat betekent dat de interactie met de dolfijn ook als een beloning werkt. Bijvoorbeeld: een therapeut vraagt een kind met motorische problemen om zijn arm omhoog te brengen. Zodra het hierin slaagt reageert de dolfijn, die het kind zo kan motiveren om de oefening nogmaals uit te voeren. Zo krijgt het kind snel en makkelijk grip op een nieuwe situatie en kweekt het zelfvertrouwen.

Dolfijnen zijn intelligent en hebben een zeer sociaal karakter. Onderzoek wijst uit dat interactie met dolfijnen de aandacht van een patiënt tot vier keer langer vast kan houden. Dolfijnen hebben bovendien een uniek vermogen om een band met mensen te scheppen en ze op hun gemak te stellen. De dolfijn accepteert mensen met een handicap onvoorwaardelijk. Sommige patiënten komen tot het besef dat de dolfijn, in al zijn indrukwekkende sierlijkheid, niet kan praten en lopen. "De dolfijn is net als ik!". Dit maakt de dolfijn een herkenbaar therapiemaatje waar patiënten harder voor willen werken.

Het programma is als volgt opgebouwd:
* Een twee weken durend programma op maat.
* Twee blokken van vijf dagen met één therapiesessie per dag.
* Tussentijds een vrij weekend.
* De patiënt heeft gedurende het hele programma dezelfde therapeut.

Iedere therapiesessie duurt in totaal twee uur, verdeeld in vier segmenten:
* Een half uur conventionele therapie in een speciale behandelkamer.
* Een uur door de dolfijn ondersteunende therapie op het platform en in het water.
* Een half uur alledaagse vaardigheden oefenen als douchen, omkleden en organiseren.
* Evaluatie.

Tijdens de voorbereiding doet de patiënt oefeningen gericht op het behalen van de afgesproken doelstellingen. Terwijl de therapeut de patiënt behandelt, ondersteunt en coacht, schrijft een stagiaire het sessierapport. De patiënt kleedt zich om en trekt een wetsuit aan.
Op het platform en in het water voegen een dolfijntrainer en een dolfijn zich bij het team.
De oefeningen worden uitgebreid en geïntensiveerd en bij wijze van overdracht toegespitst op interactie met de dolfijn. De ouders en broertjes en zusjes kijken van een afstand toe. 
Tijdens het laatste half uur van de behandeling traint de patiënt alledaagse vaardigheden en neemt een douche, waarna de sessie wordt geëvalueerd met de patiënt en de ouders. Hoe ging het? Wat is de volgende stap?

De doelen van Bram

Wij hebben bij het therapiecentrum aangegeven dat wij met Bram aan de volgende doelen willen werken:
* Taal- spraakontwikkeling.
* Motoriek.
* Concentratie.
* Zelfredzaamheid.

Bram heeft op school 2 x per week logopedie. De woordenschat die Bram gebruikt is vergelijkbaar met een kind van 1,9-2,6 jaar (100 tot 600 woorden). Verder gebruikt Bram veel ondersteunende gebaren.
Bram heeft veel moeite met snel mondmotorisch schakelen. De logopediste geeft aan dat dit een kenmerk is van dyspraxie (dyspraxie is een motorische ontwikkelingsstoornis die leidt tot problemen bij het plannen en coördineren van motorische handelingen. Het is een stoornis bij het correct verwerken van informatie door de hersenen. Vaak gaat dyspraxie samen met problemen met de spraak, taal, waarnemen, denken en gevoelige tastzin).
De taal-spraakontwikkeling is dus ons hoofddoel!

Ook krijgt Bram wekelijks fysiotherapie op school met als algemeen doel: stimuleren van de basis motorische vaardigheden zoals rennen, springen, klimmen en traplopen. Hierbij speelt het verbeteren van lichaamsgevoel, spierkracht en (romp)balans een grote rol. De fysiotherapeut geeft aan dat Bram een motorische achterstand heeft. Hij scoort op zowel de grove als fijne motoriek onvoldoende vergeleken met zijn ontwikkelingsleeftijd.
Ook hier willen we dus aan gaan werken tijdens de therapie!

Verder hebben we vanuit school als doel meegekregen de concentratie. Bram kan onder begeleiding prima werken in de klas maar zodra hij zelfstandig moet werken wordt het moeilijk.

En als laatste de zelfredzaamheid. We willen vooral gaan werken aan het zelfstandig aan- en uitkleden.

Genoeg doelen dus om aan te werken! Wij hebben in ieder geval veel zin in dit avontuur. Op Curaçao zullen we iedere dag een verslag plaatsen zodat jullie ons kunnen volgen.



Reacties

Susan
Geplaatst op 13 januari 2019 om 13:54 uur
Heel veel succes en plezier????????

Plaats een reactie