Avatar Aria Den Hartog

Aria Den Hartog

Nieuw Zeeland

Geplaatst op 14 maart 2019 om 09:56 uur

Ruimte, Rust en Relaxed. Dat is wel de conclusie waar in op uitkom zo aan het einde van mijn reis door Nieuw Zeeland. Niet zo gek als ik er even wat getallen op na sla: dit land is ruim 6 keer groter dan Nederland en heeft net iets meer dan 4 miljoen inwoners. Wat neer komt op 14 mensen per vierkante kilometer tegenover 452 op dezelfde oppervlakte in Nederland. Ja dan begrijp ik het wel. Leven en laten leven is hier niet echt een uitdaging.

Nieuw Zeeland heeft een ongekende natuur. Hoge bergen en stijlen kusten. Prachtige kleine baaien die soms alleen per boot te bereiken zijn en waar ik me in een soort niemandsland bevind. Deuren op slot? Sommige huizen hebben ze niet eens. Voor de natuurliefhebber is dit een waar paradijs. Van noord naar zuid loopt er een enorm berggebied als een dikke ruggengraat over het eiland. Dat maakt dat er tussen de oost- en westkust behoorlijke weersverschillen kunnen zijn. Er zijn palmen en enorme varens maar ook gletsjers. Het weer kan in één dag meerdere seizoenen laten zien. Daarbij ligt Nieuw Zeeland op een lijn waar regelmatig aardbevingen voorkomen. De laatste was in 2016 een heeft veel verwoest. Nog steeds is het in verschillende plaatsen zichtbaar. Ook langs de kusten zijn soms hele stukken landschap in het water verdwenen. Wat ook weer bijzondere beelden oplevert. Ondanks dat blijft de bevolking relaxed en open. Een lach krijg ik zo en een gesprek is altijd welkom. Nieuwsgierig naar elkaars cultuur en gebruiken.

Eco vriendelijke staat hier hoog in het vaandel. Recycling is de normaalste zaak van de wereld en iedereen neemt zijn rommel mee naar huis. Er zijn daardoor weinig openbare vuilnisbakken. Een ander interessant gegeven zijn de openbare toiletten die, net als in Tasmanië en Australië, ruim vertegenwoordigd zijn. Ze zijn nooit ver weg en worden goed schoon gehouden. Geen wildplassers hier! Ondanks dat water soms schaars is door de droogte zijn er op veel plaatsen in dit deel van de wereld openbare drinkwatervoorzieningen. Even je dorst lessen of je waterfles vullen. Dat scheelt weer plastic. Ook in de restaurants hoef je niet zonder water te zitten. Zodra je binnenkomt wordt er een fles water met glazen op tafel gezet. Andere consumpties zijn zelfs niet verplicht.

Ik kan wel begrijpen dat jonge mensen naar deze hoek van de wereld vertrekken. Soms voor een jaar maar vaak blijven ze hangen. In de gesprekken die ik met ze had kwamen: ruimte, veiligheid en relaxte mensen steeds weer naar voren. Werk is er meestal voldoende, zeker in het hotelwezen en de horeca. Wat ze doen is vaak van ondergeschikt belang. Als ze maar hier kunnen zijn. De hippie cultuur is hier net als in Australië nog in volle gang. Ik waan me regelmatig in de 70er jaren en misschien telt die nostalgie ook mee. Daarnaast maakt het niemand uit hoe je erbij loopt. Mode? volgens mij is dat hier bijzaak. Als het maar gemakkelijk zit, zo te zien.

Mijn avontuur loopt ten einde. De afgelopen maanden heb ik volop genoten van prachtige landen, interessante mensen en bijzondere dieren. Mijn wens om zoveel mogelijk met de trein te reizen is in vervulling gegaan. Urenlang heb ik, aan het raam gekluisterd, van de meest uiteenlopende landschappen kunnen genieten.

Auckland is mijn laatste stop. Het is met ruim 1,6 miljoen inwoners de grootste stad van Nieuw Zeeland. Met haar moderne gebouwen en drukke haven brengt ze me terug in de realiteit van mijn eigen stad, Rotterdam. Het is tijd om afscheid te nemen. Volgende week ben ik weer thuis. De nomade in mij is goed aan haar trekken gekomen, echter het reisvuur is ook flink aangewakkerd. Reizen is voor mij beweging, leren en groeien. Ik ben er nog lang niet klaar mee.

Van deze reis is dit het laatste verslag. Ik wil iedereen bedanken voor de hartverwarmende reacties. Het was een genoegen om mijn verhalen met jullie te delen. Zo waren we toch een beetje samen op reis. Dank jullie wel.

Cock
Geplaatst op 15 maart 2019 om 23:01 uur
Wat een mooie leerzame reis heb jij gemaakt.Leuk om te volgen.Een hele goede reis terug en dan gaan we elkaar snel zien. Liefs Cock

Debora
Geplaatst op 15 maart 2019 om 08:10 uur
Het was heerlijk allemaal te lezen en mee te wandelen op dit avontuur van jou... goeie reis terug en tot in Nederland veell liefs

Leonie
Geplaatst op 14 maart 2019 om 22:48 uur
Tjee Aartje dat is ook omgevlogen! Volgende week al weer thuis! Geniet er nog maar extra van in je laatste stuk in Auckland! Liefs en een knuffel en kom veilig thuis.

Dorine Veelders
Geplaatst op 14 maart 2019 om 21:54 uur
Lieve Aria is je avontuur nu alweer afgelopen?!! Het lijkt wel gisteren in plaats van vorig jaar dat we samen op de vakantiebeurs in Amsterdam waren. Zo vliegt de tijd en dus ook jouw reis. Ik heb al je verhalen met veel plezier gelezen, dank je wel daarvoor. Ik wens je vanuit Nederland een hele goede reis terug naar huis. Tijd en afstand bestaan niet en zo via je verhalen werd dat maar weer eens bewezen (lang leve internet :)). Tot snel, dikke zoen, Dorine

Nienke
Geplaatst op 14 maart 2019 om 20:26 uur
Aria, wat mooi. Ik heb tranen in mijn ogen. Wat een SUPER reis. Dank dat je ons hebt laten meegenieten met jouw prachtige verhalen. GENIET nog maar even nog meer van de laatste week. Wat is het voorbijgevlogen. We denken aan je! Dikke knuf van ons

Thea
Geplaatst op 14 maart 2019 om 19:28 uur
Wat..... is je vakantie nu al voorbij.... ik dacht dat er nog heel wat zou komen. Welkom thuis Aria en bedankt voor je bijzonder mooie avontuurlijke verhalen. Groet Thea

Bert
Geplaatst op 14 maart 2019 om 16:54 uur
Schitterend verhaal, amiga en wat fijn dat je zo genoten hebt. Goede en veilige reis terug. Lieve groet, amigo.

Flora
Geplaatst op 14 maart 2019 om 13:52 uur
Ar, bedankt voor je mooie verhalen. Ik heb ervan genoten, net als van je foto's. Een goeie reis terug. Hier trotseren we nu constant regen en harde wind maar we hebben het voorjaarszonnetje vanaf komende maandag voor je besteld. Kus, Flora

C.
Geplaatst op 14 maart 2019 om 11:29 uur
Het was fantastisch om op deze manier met je mee te reizen Aria! De prachtige foto's en de leuke en mooie verhalen maakte het helemaal compleet! Een hele goede reis terug naar Rotterdam. Tot ziens in Rotjeknor

Bertine Taat -
Geplaatst op 14 maart 2019 om 10:15 uur
Op naar je volgende reizen maar eerst een tijdje in Nederland, hoop ik. Het was geweldig met je mee te reizen lieve zus. Tot heel snel en een hele goede terugreis xxx

G.fennis
Geplaatst op 14 maart 2019 om 10:14 uur
Aria, dank voor je heerlijke verhalen. Het was een feestje je te "volgen" op je reis. Lieve groet en have a safe trip home!