Avatar Alie van Dijk Cornelissen

Alie van Dijk Cornelissen

Op bezoek bij vrienden in Saint Cybranet

Geplaatst op 13 juni 2018 om 10:44 uur

Maandag 11 Juni…23 graden   Bezoek aan Aly en Johan in Saint Cybranet.  Toen ik om half acht uit bed kwam en de gordijnen open deed, zag ik een loodgrijze lucht. Ik pakte mijn gehoorapparaten en toen ik ze in mijn oren schoof  hoorde ik de regen op het dak kletteren. Dit betekende voor vandaag niet veel goeds. De weersvoorspelling was een regendag en ze hadden gelijk. Henk lag nog lekker te slapen. Ik ben gaan lezen en later gaan schrijven. Tegen tien uur lag Henk nog steeds te slapen. Ik besloot hem toch maar te roepen. Hij schrok toen ik hem wakker maakte en zei dat het 10 uur was. Zo laat was hij nog nooit wakker gemaakt. Snel zijn bed uit en aan de gang. Uiteindelijk zaten we om half 12 aan ons late ontbijt of laten we zeggen vroege lunch.  In de loop van de ochtend was de regen minder geworden en kwam er een aarzelend zonnetje tussen het witte wolkendek tevoorschijn.  Rond half twee zijn we in de auto gestapt om op bezoek te gaan bij Aly en Johan. Zij zijn op vakantie in Saint Cybranet, in een huis van hun buren en ze hadden ons uitgenodigd om bij hen te komen eten.  Het was  een route van ongeveer 38 km.  We reden over mooie stille wegen met mooie uitzichten over sterk wisselende landschappen.  Bij een bocht waar een stopplaats was zijn we even uitgestapt om even van het prachtige uitzicht op het kasteel in Montfort te kunnen genieten.  We hebben natuurlijk een paar foto’s gemaakt. Op verschillende plekken zagen we de rivier de Dordogne mooi kronkelend zijn weg zoeken. Ruige rotsen langs de weg die steil boven alles uitsteken en mooie velden waar diverse granen op worden verbouwd. Prachtige oude huisjes en hier en daar een klein kerkje. Het liefs zou je overal uit willen stappen.  De lucht was adembenemend  mooi, heel veel grillige witte en grijze wolken in verschillende tinten gescheiden door grote vlekken hemelsblauw. De zon straalde tussen de wolken en gaf alles prachtige glanzende tinten. Het was GENIETEN met hoofd letters. Onze ‘truus’ bracht ons keurig naar St.Cybranet. We hadden een route beschrijving gekregen met daarin hoe verder. We sloegen in het dorp een weg af en reden omhoog een berg op. Steeds hoger, maar de opgegeven tips zagen we niet. Gebeld met Aly en Johan. We vertelde wat we gedaan hadden en het was goed, we moesten verder tot een rij met…..  nou ja om een lang verhaal kort te maken, we zagen niet wat we moesten zien. Henk probeerde zijn oude tomtom het werk te laten doen, maar daar ging ook iets niet goed. Weer gebeld met Aly en Johan . Terug naar het dorp St. Cybranet was het advies, Johan zou ons komen halen. Wij naar het dorp, geen Johan, weer gebeld en met Aly als gids kwamen we uiteindelijk bij Johan terecht. We hadden een verkeerde afslag genomen. Met Johan voorop zijn we naar hun vakantieadres gereden. Een prachtig huis met een grote tuin en een schitterend uitzicht. Op het terras hebben we een hele gezellige middag zitten genieten van de gesprekken en het uitzicht. Aly had een pan vol macaroni gemaakt en we hebben gezellig met elkaar gegeten. Hun dochter  was er ook en het was heel leuk om haar te leren kennen.  Na het eten en de koffie zijn we tegen 9 uur weer in de auto gestapt. De prachtige route omgekeerd terug. Nu omlijst door de ondergaande zon. Op de hele route zijn we maar één handvol auto’s tegen gekomen. Tegen tien uur reden we de camping weer op. Ons eerste uitstapje in de Lot/Dordogne was prachtig en wat een geluk de weersvoorspelling… de hele dag regen, kwam niet uit.