Avatar Alie van Dijk Cornelissen

Alie van Dijk Cornelissen

Maandag 28 Mei Regendag !!! Dinsdag 29 Mei uitstapje naar Roque sur Ceze en Cascade de Saudatet.

Geplaatst op 30 mei 2018 om 21:55 uur

Maandag 28 mei 20 graden

10 uur s'morgens: Ik lees dat in Nederland het tropisch warm is, volop zomer en hier…is het fris (16 graden)  en komt de regen  al de hele morgen met bakken naar beneden. Dus een dag om binnen te blijven. De weersvoorspelling van deze komende 2 weken in de Ardèche /Gard is voor de komende dagen is wel goed.

Half acht ’s avonds, we hebben de hele dag in de caravan gezeten. De regen bleef regelmatig  in bakken vol water naar beneden storten. Tegen vier uur leek het droog te worden, de zon probeerde de wolken te verdringen. Schoenen en jassen aan en even naar buiten. De camping ligt in een bosrijk gebied met heel veel wandelpaden. Recht tegenover de camping ligt zo’n wandelpad en daar hebben een wandelingetje gemaakt door het bos. Het rook heerlijk. De vele regen lag alles te glinsteren. Even de benen in beweging en  genieten. Na een kwartiertje zagen de lucht weer donker, er dreigde  weer regen. Dus omkeren en terug naar de caravan. Halverwege begon het te regenen, eerst zachtjes en later harder, loodrecht naar beneden. Eenmaal op de grond vormde het water kleine beekjes die hun weg zochten.  Tijdens die heftige buien stroomt het water over de paden, maar even droog is alles zo weer weg. Dat was goed te zien op het pad voor onze camping.
Nu is het heerlijk buiten.  Alles opgefrist en heel voorzichtig probeer de zon zich weer te laten zien.  Nu maar hopen dat we morgen buiten kunnen zitten.

Dinsdag 29 Mei
De dag begon grijs, maar al snel zagen we tot onze verrassing de zon doorbreken. Dit hadden we niet verwacht omdat het weervoorspellingen ons een frisse bewolkte dag beloofden. Na de koffie zijn we in de auto gestapt om naar La Roque-sur -Ceze te gaan. Dit oude middeleeuws stadje is gebouwd op een grote rots aan de rivier Cèze vlakbij de indrukwekkende watervallen van Sautadet. De rit (24 km) ernaar toe was prachtig, we reden langs steile rotsen en zagen hele afwisselend prachtige vergezichten.  Het hooggelegen dorp La Roque-sur-Cèze staat bekend als één van de mooiste dorpen van Frankrijk. Het is een mooie bouwkundige eenheid. De getuige daarvan zijn de overblijfselen van zijn kasteel, de romaanse kapel, de middeleeuwse brug die de Cèze overspant en pittoreske, geplaveide en hellende steegjes afgeboord met mooie stenen huizen. We hebben met enige inspanning de steile stenen straatjes met de smalle trapjes naar de huizen, de bloemen en de planten en tussen de huizen de mooie uitzichten beklommen. Allebei merken we dat dat minder makkelijk gaat dan eerdere jaren dat we dit soort straatje beklommen. Maar we laten ons niet kisten… we klimmen door om op de top te kunnen genieten van de schitterende  vergezichten. We genoten van de zon en van de prachtige lucht die steeds blauwer werd.  Op verschillende plekken hebben we uit zitten blazen van het klimmen en later van het dalen, want ook dat valt niet mee. Een leuning  of een hand die je vast houdt maakt het wel makkelijker. Na de wandeling in het dorp konden we even bijkomen om daarna richting de Cascades Le Saudatet te gaan. Jaren geleden zijn we ook een keer in deze streek geweest en toen zijn we ook bij die cascades geweest, erg indrukwekkend.
We zijn in de auto gestapt en hebben de weg vervolgd.  Na een paar km kwamen we er achter dat we verkeerd reden en moesten keren. Henk reed door tot een plek waar keren mogelijk zou zijn en… tot onze verbazing zagen we het bord Camping La Vallee Verte, een camping waar we 17 of 18 jaar geleden met de caravan een aantal dagen zijn geweest. Toen net geopend en nog in aanbouw, nu een prachtige camping met mooie caravans en veel mooie plekken. Het uitzicht op die camping is fantastisch. De rivier du Ceze stroomt breed en snel langs de camping. Leuk om weer te zien. Nog steeds net als toen een camping met een Nederlandse eigenaar. We vroegen daar naar de Cascades  en wat bleek, we hadden onze auto gewoon daar op de betaalde plek bij La Roque-sur-Cèze moeten laten staan, vandaar vandaag kan je dan naar de Cascades wandelen. Het werd ons duidelijk er is ook hier het één en ander veranderd. Kon je jaren terug nog je auto gewoon langs de weg zetten, nu kan dat alleen nog maar op een betaalde parkeerplek.

Cascades du Sautadet
Ligt aan de voet van de heuvel, waarop La Roque sur Cèze is gebouwd. De kolkende spectaculaire watervallen en stroomversnellingen van de “Cascades du Sautadet” zijn erg indrukwekkend. Al van verre hoor je het lawaai en als je vlakbij komt is het geluid oorverdovend.  De Cascades du Sautadet zijn gevormd door de  werking van de rivier op een rotsachtige kalksteen massa van ongeveer 500 meter breed. Overal heeft het water in de loop van eeuwen diepe geulen en gaten in de rots geslepen. Sommige gaten in de rots zijn wel 10 meter diep. Aan het eind van de rotsmassa stort het water zich via een waterval naar beneden en stroomt de rivier weer rustig verder.  De bijnaam van de watervallen is "de sprong van de duivel" wat verwijst naar de vele slachtoffers van de cascades. De naam van de cascades, Sautadet, komt waarschijnlijk van de Griekse god van de dood. Dit verwijst naar de vele onzichtbare ondergrondse grotten die door de erosie zijn gevormd. Tijdens hoog water kan de snelheid in de draaikolken oplopen tot een waterverplaatsing van 1000 kubieke meter per seconde.

Ook hier merkten we dat we ouder worden. Konden en durfde we jaren gelede nog over de rotsen heen te wandelen en klimmen, nu merkten we al snel dat  we het te gevaarlijk voor ons vonden. Ik moet er niet aan denken als je daar op die puntige rotsen valt. Dus we besloten om niet verder te gaan. Al met al hebben we vandaag een prachtige route gereden en genoten van al het  prachtige  dat we gezien hebben.