Avatar Hans en Jord Van Schaijck

Hans en Jord Van Schaijck

Torremolinos

Bericht - 26 juni 2017 om 00:57 uur

Na Alicante was Cartagena de volgende haven. Mooie, niet door toerisme aangetaste stad. Fantastisch tapas in het centrum van de stad tot laat in de avond. Toch het amfitheater uit de Romijnse tijd nog bekeken (zie foto). De volgende dag op pad voor een 50-mijl-traject, maar we kwamen in een wedstrijdje met een Frans jacht terecht. De achterstand was vrij snel ingelopen maar we kwamen hem niet voorbij: steeds kwamen we in de vuile winden vielen we weer terug. Eigenlijk opgegeven, maar ineens een lekkere windvlaag en toen waren we door de barrière en was de wedstrijd gelopen. Nog (...)

6 reacties • Plaats een reactie

Alicante

Bericht - 21 juni 2017 om 23:50 uur

Rustige overtocht van 20 uur gehad naar Alicante.Het wordt al aardig routine, dit soort oversteken. Eerst even op een ankerplaats gelegen om een beetje bij te slapen en daarna naar de Marina. Die was naar zeggen vol, maar na enig beraad konden we aan de meldsteiger blijven liggen. Ook prima.
Het was zo heet dat het zaak was om onder de bimini  (zonnekap) te blijven en (behalve het vocht naar de mond brengen) weinig te bewegen. Tegen de avond werd het draaglijk genoeg voor een walverkenning. Daar bleek mijn wens om meer oorspronkelijk Spanje te zien direct ingewilligd: de Figueres (...)

Formentera

Bericht - 19 juni 2017 om 19:02 uur

Gisteren is Mark aan boord gekomen op Ibiza. Van Mallorca zijn we eerst naar een prima baai aan de Noordkant van Ibiza gevaren: mooi ankerboeitje en nog 1 andere passant. Alleen een paar vreselijke toeristenhotels aan deze verder prachtige baai. De dag erop naar een baai naast Ibiza-stad. En gisteren dus naar de Marina in de stad. Tussen de grote motorjachten. Prima als je het niet voortdurend doet: havengeld 115 E. En het was de goedkoopste. Maar wel leuk; de historie van hippie-eiland is nog wel herkenbaar, maar het is gekaapt door de jetset.
Vandaag  een rustig tochtje naar Formentera: (...)

Mallorca 2

Bericht - 16 juni 2017 om 08:00 uur

Mallorca heeft inderdaad een mooie kustlijn, vele cala's ( baaien) afgewisseld met rotspartijen en strandjes. Het is echter ook een heel erg toeristisch eiland (goh), wat de echte charme wat wegneemt. Havens zijn hier bijna onbetaalbaar of anders bomvol. We hebben drie nachten voor anker gelegen, maar dat is voor ons zeker geen straf! Natuurlijk zijn we ook aan land geweest, het ene plaatsje was niet veel soeps, het andere weer heel leuk. En de beste paella tot nu toe! Wisselende ervaringen dus.
Nu zijn we net een dik uur onderweg, naar Ibiza. Windje in de rug, opkomend zonnetje en (...)

Mallorca

Bericht - 13 juni 2017 om 17:37 uur

Ondanks dat Marianne zondag iets verlaat aan boord is gekomen zijn we in de middag toch nog vertrokken uit Badalona. Een tochtje van ruim 20 mijl naar Sitges. Een leuk haventje met het echte dorp op een stukje lopen. In het dorpje was de jaarlijkse Gay Pride Parade aan de gang. Veel harde muziek tot in de laatste uurtjes, al hadden we er in de haven niet heel veel last van.
Maandag zijn we na de boodschappen vertrokken voor een oversteekje naar Mallorca, 100 mijl. Weer een nachtje doorvaren dus. In de middag een welkomst van de de dolfijnen voor (...)

8 reacties • Plaats een reactie

Blanes

Bericht - 10 juni 2017 om 23:30 uur

Begin vanuit Toulon was supermooi zeilen. Halve wind, mooie sterkte. Als er wat beter kon was het de nachttemperatuur. Bepaald fris voor de Mediterranee. Eind middag nog een goede show van de Franse marine: een vliegdekcarrier met 4 heli''s die steeds opsteken en na een rondje weer landden. En 5 Mirages die in formatie overvlogen. Frankrijk is op alles voorbereid.
Voor ons een probleemloze overtocht van de Golfe du Lion. In de ochtend, in het zicht van de Spaanse kust viel de wind wat weg. Dus motor bij. Na 33 uur waren we in Blanes, Lloret de Mar voorbij. Echte (...)

Vertrek Toulon

Bericht - 08 juni 2017 om 01:19 uur

Na ons laatste bericht heeft het twee dagen heel hard gewaaid en was een vertrek eigenlijk geen optie. Maar Toulon was geen verkeerde plaats om even stil te liggen. Geen hele grote stad (160.000 inwoners), maar naar ons idee wel een echt authentieke Franse havenplaats. Levendig, goed eten en voor ons ook wel eens belangrijk: een mogelijkheid om de was te doen. We kunnen weer even vooruit!
Morgen staat een oversteekje op het programma naar noord-oost Spanje. Direct 145 mijl (30 uur) naar de eerste havenplaats, als het mee zit meer en direct naar Barcelona waar Marianne zondagochtend arriveert. Voor (...)

Toulon

Bericht - 05 juni 2017 om 07:31 uur

Vroeg in de ochtend  (0700) hebben we de baai van Antibes weer verlaten, het doel voor de dag was Ile de Porquerolles. Een tocht van ruim 55 mijl. Na wat motoren en een stukkie mooi zeilen werden we begin van de middag verrast door een hele harde tegenwind rondom een cap  (kaap). Na enkele minuten besloten om terug te gaan naar de dichtstbijzijnde ankerbaai. Waar we weer in aanraking kwamen met de Franse jetset. 2,3 en 4-dekse motorjachten en de daarbij behorende attributen als jetski''s en vliegende mensen op waterspuiten. Leuk om even te zien. Maar dit was niet (...)

Antibes

Bericht - 03 juni 2017 om 22:13 uur

Vanmorgen zijn Maarten en Arieke vanuit Monaco vertrokken naar huis, na een champagneontbijt om een superfijne week af te sluiten. De fles was eigenlijk bedoeld voor gisteravond, maar toen was de lamp uit. Het paste wel weer bij Monaco, zo''n champagneontbijt: appartementje van een paar miljoen, ten minste een Porche voor de deur en je jacht in de haven.
Maar laat ons eerst de reisdraad oppakken. Vanuit Porteferraio Elba in de middag vertrokken voor de oversteek naar de (Frans/Italiaanse) Rivièra, na eerst nog wat probleempjes opgelost te hebben zoals een verstopte sceptic tank en een in het water gevallen tankdop (...)

3 reacties • Plaats een reactie

Elba

Bericht - 31 mei 2017 om 23:05 uur

Gisteren van Corsica naar Isola d' Elba gevaren. Stevige wind en half, dus dat liep snel; boven de 7 knopen. Later zakte de wind wat weg, maar we konden blijven zeilen. We kwamen terecht in een baai aan de zuidkant van het eiland. Als enig schip, tegen het strand aan. Met de zuidenwind gaf de baai weinig beschutting maar de wind zou niet sterk worden. Het bleek toch een behoorlijke schommeling op te leveren, maar echt onconfortabel werd het niet. Lekker gegeten in een restaurantje aan het strand, maar helemaal droog hielden we het niet in de rubberboot terug.