Avatar Hans en Jord Van Schaijck

Hans en Jord Van Schaijck

De buit is binnen!

Bericht - 06 augustus 2017 om 20:14 uur

We zijn er. De Aeolus ligt in Makkum, op 100 meter van de Ixora.
De laatste dag was prachtig. Blauwe hemel, af en toe een wit wolkje en een perfect windje. West 4 beaufort. Vanuit Volendam met 6 knopen over het Markermeer, vanaf de sluis bij Enkhuizen met 7 knopen over het Ijsselmeer . Geen schip dat ons nog voorbij kwam, maar dat komt vooral omdat de Aeolus hier gewoon erg groot is. In tegenstelling tot de mediterranee zie je hier niet veel schepen groter dan 41 voet.
Het onthaal in Makkum was mooi, Maarten en Arieke stonden op de pier (...)

Terug in Nederland

Bericht - 02 augustus 2017 om 22:51 uur

Via Eastbourne, Dover en Oostende België zijn we terug in Nederland ( Middelburg). Het stuk langs de Engelse Zuidkust is best lang maar met wind en stroom mee gaat het toch best snel. Ooit, met wind en ook stroom tegen (de andere kant op) leken we Beachy Head (een uitstekende krijtrots bij Eastbourne) nooit voorbij te komen. Nu flitste het voorbij.
Het stuk naar Eastbourne was de wind nog stevig. Daarna werd het een stuk rustiger en was het vooral een kwestie van doortuffen. Deze wateren zijn voor ons veel bekender en vanaf The Solent zie je ontzettend veel Nederlanders. (...)

Southampton, Brighton en Eastbourne

Bericht - 31 juli 2017 om 00:40 uur

Na Yarmouth zijn we verder de west-Solent en iets verder 'Southampton water' op gevaren. In Southampton is Anna aan boord gekomen, een heel fijn weerzien na bijna drie maanden. ''s Avonds heerlijk Mexicaans gegeten in een gebied waar je eigenlijk geen goed restaurant verwacht.
De volgende dat 'Southampton water' weer terug gevaren, richting de east-Solent. Waar meerdere zeilwedstrijden gevaren werden. Erg leuk om te zien, maar ook wel even opletten om netjes tussen de wedstrijdvelden door te zeilen. Het doel Portsmouth was binnen no time bereikt, dus maar door. Onderweg kwamen we erachter dat doel 2 eigenlijk nogal erg afhankelijk (...)

Yarmouth

Bericht - 27 juli 2017 om 22:38 uur

Gisteren van Guernsey naar Alderney. Rond 30 zm. Loodgrijs weer met motregen en een matige Westenwind. We passeerden het eiland aan de W-kant tussen rotspunten door. We werden met een stroom van 7 knopen tussen de rotsen en door enorme stroomrafelingen gesleurd. Aan de N-kant ligt de baai van Alderney met een groot aantal ankerboeien waarvan we er één genomen hebben. ''s middags op het eiland een stevige wandeling in de motregen gemaakt met tussenhalte en eindpunt in het café.
Vandaag de oversteek van Het Kanaal naar Yarmouth op Wight. Stroom mee en wind schuin achter; het ging als een (...)

Guersey

Bericht - 26 juli 2017 om 01:17 uur

Op doorreis naar Zuid Engeland doen we de Kanaaleilanden aan: Guernsey en morgen naar Alderney. Vanaf l'Aber Wrac'h Bretagne is Guernsey rond 100 zm. Als we dan eind ochtend vertrekken komen we in de vroege ochtend aan. Denken we. Prima aankomst met een hoogwater rond 8 uur in Guernsey. Dat heb je nodig om daar de haven met een drempel in te kunnen. Met het verval van 8 tot 10 meter blijft er door de drempel voldoende diepte in de haven met laagwater. Vóór de drempel zakt het water zo' n 9 meter.
Het is schitterend zeilweer: frisse wind half (...)

L'Aber Wrac'h

Bericht - 23 juli 2017 om 18:32 uur

In onze aanloophaven na de Golf van Biskaye, Camamet, is Rolf weer naar huis gegaan. Zeer vroeg (6.40) op de bus, ferry naar Brest en de TGV. Wij zijn die dag blijven hangen. Wat het meest opvalt is, dat je na de oversteek van Biskaye, in een totaal andere wereld terecht komt: klimaat, manieren, bouwwijze, eten. Alles is anders: al aardig zoals thuis. Geen haven formaliteiten maar gewoon afrekenen, regen als normaliteit , geen pulpa (inktvis) meer, weer 30-voets schepen. Hoewel wij in vakanties nog nooit zo ver zijn geweest, lijkt het of we al bijna thuis zijn. Vandaag (...)

Golf van Biskaje

Bericht - 21 juli 2017 om 07:34 uur

Dinsdag hebben we de rust, maar ook de feesten, van Muros achter ons gelaten. Muros is een echt inktvis/octopus-dorp, daar kunnen we echt van smullen, maar daar hadden we onze buik wel vol van. De supermarkt ging pas om half 10 open, en na het tanken voeren we om half 11 uit.
Het begin was mooi, prima windje en later nog goed avondeten te maken. Daarna werd de koers echt naar het noorden gezet. De wind trok aan, met meerdere wind-versterkende buien in de nacht. 8 knopen snelheid was het gevolg, met uitschieters naar 9 en 10 knopen. De hele (...)

Muros again

Bericht - 17 juli 2017 om 00:34 uur

Hoewel het hier in de haven wat betreft wind heel rustig is blijft het bericht voor Kaap Finisterra sterke wind tegen geven. En we zijn in het feest ter ere van de beschermheilige van de vissers terecht gekomen. Dit komt, naast eten en drinken, voornamelijk neer op veel lawaai maken. Het begon vrijdag al met zware vuurwerkknallen, herhaald op zaterdag en vandaag vroeg. Verder takke-feest-herrie tot 5 uur ''s morgens. Vanavond het toppunt bij de processie van het Carmen-beeld naar de haven en weer terug naar de kerk: sirenes, scheepshoorns, vuurwerkknalllen en alles wat lawaai kan maken. Vanavond nog (...)

Muros

Bericht - 14 juli 2017 om 00:05 uur

In Baiona werden we wakker in een grijze wereld, grauw en bewolkt. Het motiveerde niet om een lange tocht te maken. Toch iets na 9 uur vertrokken, het idee was om met 25 a 30 mijl genoegen te nemen. Zoals we al vaker hebben meegemaakt beginnen we onderweg toch weer te denken; nog een stukkie verder? Uiteindelijk toch weer 45 mijl gedaan, met baai uit en in effectief 40. Geëindigd in Muros. Een heel aangenaam dorpje met een leuk marina'tje, huiselijk sfeertje. Bij aankomst de weersvoorspellingen bekeken, dat was geen prettig vooruitzicht. Tot maandag lijkt het rond de noordwestkant (...)

Baiona

Bericht - 11 juli 2017 om 23:04 uur

Vanuit Leixões (Porto) vroeg (6.30) vertrokken om een fors traject af te leggen. Maar dat liep anders. Het begon al met zeemist en toen die wegwaaide, begon het echt te waaien (altijd uit Noord). Niet gevaarlijk maar vooral oncomfortabel en je schiet niets meer op. Daarom na ruim 10 zm toch maar besloten om een haven op te zoeken: Povoa de Varzim. Een echte aanrader voor als je in de buurt bent. Vriendelijke behulpzame mensen, hele goeie voorzieningen zoals een ruilbibliotheek en vingerafdruk- toegang, een leuk plaatsje, binnen het metro-net van Porto. En dat alles voor 19 Euro havengeld. (...)