Avatar Yvonne van de Schelpenroute

Yvonne van de Schelpenroute

Dag 33, Molinaseca - Triacastela, 91 km

Geplaatst op 22 augustus 2016 om 00:15 uur

Vandaag waren de benen een stuk beter dan gister! Of de wind ging vandaag niet zo tekeer, dat zou ook goed mogelijk geweest kunnen zijn. Vanuit de albergue vertrokken vandaag een hoop fietsers. Normaal zijn het voornamelijk wandelaars in de albergue, maar nu zaten er ook iets van 7 andere fietsers. De meesten ben ik in de afgelopen dagen al eerder tegengekomen onderweg. Eenmaal onderweg waren er nog aardig wat andere fietsers ook.
Na een milde klim van enkele km's was de eerste bezienswaardigheid van de dag: oud kasteel van de tempeliers te Ponferrada. Tot aan Villafranca del Bierzo waren er wat kleine dorpjes met kerkjes, kapelletjes etc. Daarna begon gestaag een lange klim naar Cebreiro. In totaal was de klim een goede 30km en daarmee vergelijkbaar met de voorgaande Roelantspas. Deze klim begon een stijgingspercentage van 3-5%. Het tweede gedeelte werd het steiler met tot wel 9%. Het routeboekje adviseert om goed uitgerust aan deze klim te beginnen. Nou dat had ik dus niet gedaan. Nog met de klim en het geploeter in de benen van gister, was ik natuurlijk helemaal niet echt uitgerust. Toch ging het fietsen vandaag lekker en waren de klimpartijen prima te doen. Waarschijnlijk was gister de wind de spelbreker.
Op het hoogste punt in Cebreiro heb ik een bezoek gebracht aan een van de oudste kerkjes op de route. Na een korte daling, kwam er nog één klimmetje naar de tweede piek. Al daar even wat gedronken en gegeten voordat ik aan de afdaling begon. Deze 12km lange afdaling was ook weer een stuk beter te doen dan die van gister. Het wegdek was een stuk beter, nauwelijks erg extreme scherpe bochten. Hoewel ik regelmatig geremd heb, kon ik toch lekker naar beneden zoeven met soms wel 50+ op de km-teller!
Met het vertrek van vanmorgen heb ik ook het droge, gele, dorre landschap verlaten. Inmiddels is het hier alweer ontzettend groen. Ook in de bergen was heel veel groen. Vooral in de klim heb ik veel mooie uitzichten gehad. Omdat het niet echt verstandig is om even langs de kant stil te staan om een foto te nemen, heb ik van de mooiste uitzichten geen foto kunnen maken. Op zulke momenten had ik wel een google-glass willen hebben!
Vannacht heb ik de luxe van een eigen kamertje. De albergue waar ik om een bed vroeg zat vol, maar een vrouwtje had verderop nog een huisje met kamertjes. Daar ben ik maar op ingegaan, hoewel ik later zag dat er meerdere albergues zijn hier. Maar af en toe mag je jezelf ook een keer verwennen. Dus ik ga een nacht in zonder snurkers en morgen om 5uur half zes geen wandelaars die al opstaan en hun tassen inpakken!

Eline
Geplaatst op 22 augustus 2016 om 22:26 uur
Hi Yvon! Je mag jezelf vaker verwennen hoor dan af en toe! ☺️ Dat verdien je en zeker met zo'n prestatie!! Super knap van je! Hopelijk heb je een heerlijk nachtrust.. En morgen er weer fris tegen aan!! Succes met de laatste loodjes, (of lootjes) 😂 Truste! Liefs Eline 😘

hilda witmond
Geplaatst op 22 augustus 2016 om 16:34 uur
ik zie dat je nog ongeveer 120 kilometer te gaan hebt...en dan .....ben je er....!! meid wat doe je dat goed!

ijk
Geplaatst op 22 augustus 2016 om 02:57 uur
Meestal zijn de laatste loodjes ( of lootjes) het zwaarst, maar die vielen voor jou vandaag gelukkig mee. Mooi dat je steeds in wisselende landschappen vertoeft. De wereld is mooi. Heerlijk dat je vanavond een eigen kamer hebt. Geen overlast van andere pelgrimgangers. Ik wens je weer veel succes morgen. Lieve groet.👍👍

Ruud
Geplaatst op 22 augustus 2016 om 00:57 uur
Nou weer een pittige dag! De foto's op FB zijn inderdaad schitterend. Ik hoop dat mijn gebeden (FaceBook) gehoord worden ... haha. Wel weer wat anders een Tempeliers Kasteel. Lekker dat je weer in de groene wereld bent. Denk er serieus over om het VW busje eens te testen in Spanje. Kijken of ik ook met een boog om Asturias kan ;). Nou ik wens je een goede nacht en morgen nog even lekker er tegenaan. je bent er BIJNA! ♪ We zijn er bijna ♪ we zijn er bijna ♫ maar nog niet helemaal... ♪♫♪♫ GR Ruud ☺