Avatar Yvonne van de Schelpenroute

Yvonne van de Schelpenroute

Dag 27, Najera - San Juan de Ortega, 99 km

Geplaatst op 16 augustus 2016 om 22:14 uur

Met de luxe van een eigen slaapkamer had ik gehoopt heerlijk te slapen. Maar die wandelaars staan echt al midden in de nacht op om te douchen en zich klaar te maken voor hun tocht. Voor mijn gevoel begon dat al om een uur of 4, maar het zal vast ergens rond 5 uur of half zes geweest zijn. Het voordeel was dat ik wel lekker vroeg op de fiets zat.
Mijn tocht ging als eerste richting Santo Domingo. Aldaar heb ik een bezoek gebracht aan de kathedraal. Dit is de kathedraal waar een kip en een haan leven. Wat de exacte vertelling hierbij is, is mij niet helemaal duidelijk. Aardig bouwwerk met ook wat overdadige barok elementen en een mooi triptiek met anunciatie van Van Cleeve.
Na een lunchpauze weer door gefietst in het glooiende landschap. De echte bergtoppen zoals de Pyreneeën zijn er niet meer. Maar dat neemt niet weg dat er nog een hoop klimwerk is. Zo is er veel valsplat en zo nu en dan een korte klim van enkele km's met tot soms wel 7%.
Onderweg een andere fietspelgrim tegen gekomen, David. Samen zijn we doorgefietst naar San Juan de Ortega alwaar we in een albergue zitten. Dit is in het voormalig klooster. Het is een heel charmante plek met een kleine patio. In tegenstelling tot gister slaap ik nu op een grote zaal. Dus straks gaan de oordoppen in, want ik vermoed dat er weer wandelaars onder ons zijn die weer vroeg uit de veren gaan!
Van Tim kreeg ik nog een berichtje dat hij net voorbij Burgos (hij rijdt iets voor mij uit) geen albergue kon vinden waar nog plek was. Ik hoorde dat Burgos ook een drukke plek is waar of veel mensen hun toch beginnen of juist hun tocht eindigen. Het kan zijn dat dit de drukte verklaart. Hoewel ik ook denk dat de route nu elke dag drukker gaat worden, vooral met wandelaars. Fietsers kom ik weinig tegen, slechts wat mountainbikers die het voetpad nemen om te fietsen.

Ietsie
Geplaatst op 18 augustus 2016 om 00:21 uur
Het verhaal van de kippen in de kerk komt door het volgende wonder dat in dat plaatsje gebeurde. Er kwam een Duits echtpaar met hun zoon op pelgrimstocht naar Santiago logeren in een herberg alwaar de dochter van de herbergier verliefd op hem werd. Die jongen moest er echter niets van hebben, en de meid besloot hem een hak te zetten. Ze stopte een waardevol voorwerp in zijn tas, en hij werd beschuldigd van diefstal en opgehangen. De ouders baden tot de heilige Santo Domingo, maar tevergeefs... Gek van verdriet, besloten hun weg te vervolgen, maar toen bleek hun zoon die daar hing nog te leven. Ze gingen naar de rechter om te vragen hem daarom vrij te laten. Die rechter zat op dat moment net twee gebraden kippetjes te eten. Hij zei "Jullie zoon is net zo levend als deze kip en haan"... Hij was nog niet uitgesproken, of de kippetjes vlogen weg van zijn bord... Een wonder! En dus werd de jongen verlost van zijn strop en mocht hij verder reizen met zijn ouders . Ter ere van dit wonder zitten er een witte kip en haan in een kooi in de kathedraal van Santo Domingo de la Calzada.

Ijk
Geplaatst op 17 augustus 2016 om 02:13 uur
Heb je ooit eerder op een grote slaapzaal de nacht doorgebracht? Ik zie al die mensen al voor me. Ieder achter een gordijntje... !!!. Hoeveel zijn 't er eigenlijk. Ook weer leuk om mee te maken. Gezellig dat er weer een fietsmaatje is. Misschien samen een paar dagen optrekken en dat Tim iets van zich heeft laten horen is ook leuk. Heb je ook nog contact met de tank? Ik ga nu even met Clau in conclaaf want we gaan donderdag met elkaar een dagje uit. We horen weer van elkaar. Hou je goed en maak er weer iets moois van. Hasta la proxima vez.