Avatar Lotte Smeets

Lotte Smeets

Reisblog #2 Time flies when you’re having fun

Geplaatst op 16 oktober 2016 om 16:56 uur

Ik ben ondertussen al 6 weken in Taipei en wat zijn de afgelopen weken snel voorbij gegaan!

Na de eerste twee typhoons, kwam typhoon numero 3 “Megi” ons ook even verrassen en zij besloot Taipei wél te raken. Vanuit mijn kamer zag ik omgevallen bomen, het water over straat stromen en een paar diehards die met een kapotte paraplu zich probeerden te beschermen tegen de regen en wind. Het water werd afgesloten en er werd ons opnieuw aangeraden binnen te blijven, wat een feest! En eigenlijk ben ik niet eens sarcastisch. Het was letterlijk feest want alle colleges werden gecanceld dus in de gezamenlijke ruimte werden kaartspelletjes gespeeld, instant noodles gegeten en drankjes gedronken. De loeiende wind op de achtergrond maakte het eigenlijk wel een knusse bedoeling.

Maar je weet het: na regen komt zonneschijn! Het was hoog tijd om Taiwan beter te leren kennen, dus gingen we een dagje naar de natuurlijke hotsprings (warm water bronnen) in Wulai. Daar aangekomen, werden we als koninginnen ontvangen door de lokale bevolking, die onze handdoeken droog legde en ons vertelde welke baden warm en koud waren. Er waren 2 dingen die me meteen opvielen: wat hébben Taiwanezen een strakke huid na hun 50e en wat zijn die pijnlijk ogende rode striemen? Coincidence?! Dat bleek van niet, toen ik zag dat de meerderheid van de Taiwanezen in de hotsprings zichzelf slaat met een spatel om de bloedcirculatie te stimuleren. Hoe mooi je huid er ook van wordt, ik heb toch maar besloten het niet uit te proberen…

Ook de dag erna was het lekker weer (wat een luxe) en gingen we naar Jiufen, op slechts 1,5 uur van Taipei vandaan.  De Golden Waterfall zou het hoogtepunt van de dag worden, maar na 5 minuten kijken en een paar kiekjes nemen bij deze historische plek, besloten we toch dat het uitzicht op zee iets aantrekkelijker was. (Lees: besloten we 2 uur lang bij een eigen ontdekt viewpoint te chillen in het zonnetje, heerlijk!)

Na een weekje vrij door de typhoons, was het toch echt weer maandag en dat betekent: om 8.50 verzamelen bij de 7-eleven voor koffie en een broodje - ik heb inmiddels een redelijk normaal bruin pittenbroodje ontdekt :D. Met een grote groep lopen we dan naar de collegezaal, wat ontzettend handig is aangezien er altijd wel iemand is die de weg weet (never me). Na het eerste college, is het van 12.30 tot 14.20 lunch time, waarin ik vaak een uurtje naar de gym ga met een paar andere meisjes -> -> goede voornemens! De voornemens goede cijfers halen houd ik tot nu toe ook nog vol, al is het niet heel moeilijk om achtens en negens te scoren hier. Mijn vak “Chinese for beginners” had ik echter wat onderschat, aangezien de eerste lessen startten met memory- en kaartspelletjes met Chinese klanken, super leuk dus, kleuterklas voor studenten. Nu, na een paar weken wordt het toch wat serieuzer en merk ik dat ik een beetje ben blijven hangen op het niveau van de tweede week, hehe. Nieuw voornemen: Chinees bijhouden en karakters oefenen (to be continued…).

Na 3 dagen universiteit was het de planning naar Taroko National Park te gaan, maar helaas moesten we dit uitstellen vanwege het slechte weer. Met een groep van 10 zijn we met de HiSpeed Rail vertrokken naar het zuiden van het land, Tainan en Kaoshiung, waar we 4 dagen verbleven. In Tainan was de keuze van een tempeltocht maken niet helemaal de beste, aangezien het een wandeling van 8 tempels was en ze naar mijn mening niet heel veel voorstelden. De regen hield aan en daarom gingen we maar een middagje lachen gieren brullen bij Bridget Jones . Ja, ze draaien hier ook Westerse films in de bioscoop alleen dan met Chinese ondertiteling, wat eigenlijk wel grappig is. In Kaoshiung scheen het zonnetje gelukkig weer en daar hebben we op een scooter rondgereden richting Cijin Island. Op de heenweg hebben we er ongeveer 1,5 uur over gedaan om door het industrieterrein, via de brug op het kleine eiland te komen. Nadat we een leuk marktje en het zwarte strand hadden bewonderd, gingen we met onze scooters op het veerpont terug (dit kon blijkbaar ook, oeps).

De week erna was het tijd voor sushi, tempels, billboards, geisha’s en nog meer sushi, JAPAN here we come! We vlogen vanuit Taipei naar Osaka om de volgende dagen te spenderen in Osaka, Kyoto, Nara en Kobe. En wat bleek: we verlieten Taiwan net op het goede moment en verruilden de regen tegen een heerlijk zonnetje en 26 graden (stiekem een beetje koud voor wat we gewend waren). Dit prachtige land overtrof al mijn verwachtingen. De ontzettend lieve mensen, die zorgen voor een relaxte sfeer zelfs in het meest hectische gedeelte van Osaka. De grote tempels en mooie natuur, die we met onze fancy gehuurde fiets bezocht hebben. De extravagante en modebewuste outfits van de lokale bevolking. En natuurlijk niet te vergeten: specialiteiten als sushi, ramen (een speciale noedelsoep) en okonomiyaki (Japanese pancakes). Dit laatste gerecht hebben we gegeten bij het nummer één restaurant van Osaka. Nu verwacht je natuurlijk een groot en duur restaurant met veel personeel, maar dit was alles behalve dat. Op een plek van 4 bij 4 meter met slechts 11 zitplaatsen, werden we verrast door een man van ±75 jaar die voor onze neus stond te koken. Om te bedanken, kregen we een gratis matcha koekje, té lief!

Na Japan was het ook weer fijn “thuiskomen” in Taipei! Er zijn ontzettend veel verjaardagen gevierd de afgelopen weken en dat betekent heel veel cake eten en karaoke zingen. Lekker een eigen karaokekamer huren met een groep zodat niemand verder last heeft van je valse geblèr, helemaal leuk!! (AA wat mis ik jullie op karaokeavonden ;))

Super leuk dat je mijn verslag weer hebt willen lezen! Mijn tijd hier is nog steeds top zoals je ziet en wat heb ik leuke mensen om me heen! Zoals beloofd heb ik beter mijn best gedaan op mooie foto’s en dit zal waarschijnlijk klinken als een smoes, maar deze website laat de beste niet toe vanwege de grootte. Toch heb ik een paar nieuwe kiekjes kunnen toevoegen en deze staan in het tweede album.