Avatar Long Ngo

Long Ngo

Bagan 10 - 11 december

Geplaatst op 15 december 2017 om 20:19 uur

De volgende dag kon ik eindelijk uitslapen tot tien voor tien om net op tijd het uitstekende ontbijt te kunnen krijgen. De uitchecktijd was om 11 uur en dat haalde ik met gemak (sarcasme). Ik liep vervolgens een kilometer of 5 naar het paleis toe. Deze zit namelijk in het centrum tussen hoge muren, waar weer een grote gracht omheen ligt. Redelijk irritant dat alle scootertaxi’s mij niet met rust wilden laten. Tuurlijk willen zij geld verdienen. Maar als ik al 3x nee heb gezegd moet je je er ook maar bij neerleggen. Mijn tactiek om te zeggen dat ze gezellig mochten meelopen, hielp en waren ze ook zo weg. Het was een bijzonder gebeuren, bij het controleren stonden er mensen uit het leger met een flink geweer. Je mocht vanaf binnenkomst ook maar 1 pad volgen richting het paleis. De rest was verboden om toe te treden. Volgens mij wonen er allemaal militairen en gezinnen. Ik had het idee dat het meer intimiderend moest overkomen dat het was. Het bezoek aan het paleis leverde wat mooie plaatjes op en het was interessant om over de oude heersers te lezen. Alleen wist ik van tevoren al dat het paleis opnieuw was gebouwd door de verwoesting in 1990. Daarna liep ik weer terug naar mijn hostel om rustig te lunchen, voordat ik werd opgehaald met de bus. Op naar het mooie Bagan. Ik zat in de bus met een paar mensen uit Thailand. Een jongedame begon vrij spontaan te praten, dus had ik wel wat te doen tijdens de 6-urige rit. We aten bij een wegrestaurant waar overal soort van libellen rondvlogen en de wc zat er ook vol van. Ik heb nog nooit zo ongemakkelijk geplast. Eenmaal aan tafel kwam ik zowaar de eerste Vietnamezen tegen, een oude man met zijn kleindochter. Ik hoorde ze praten en was brutaal er tussendoor te komen. Maar ze vonden in de 30 seconden voordat ze weer door moesten dat mijn Vietnamees prima was voor iemand die in Nederland is opgegroeid. We kwamen na een paar uur in Bagan aan en ik had dus het kaartje van Gijs gekregen die nog tot de volgende dag geldig zou zijn. Er kwam een man de bus in en ik moest vol bluffen. Hij was aardig scherp en vertrouwde er niet direct op dat ik er eerder was geweest. Gelukkig was ik net wat slimmer en hield ik prima stand. Doordat ik nog mijn bandje van mijn hostel om had, die ook in Bagan een hostel hebben, kon ik hem zo overtuigen. Heerlijk om zo af en toe zulke spelletjes te spelen, ik heb ook geen onbeperkt. We werden met een kleine truck naar het hostel gebracht en het zag er top uit, het was ook pas een week geopend met een zwembad. Ik oriënteerde alvast wat mijn plan hierna zou zijn en keek de eerste helft van Ajax - PSV via een stream. Daarna ging ik naar bed om de volgende dag de zonsopgang mee te pakken.

Ik werd al rond half 5 wakker en maakte me klaar om te gaan. Ik huurde een e-bike en zocht een plek op die Gijs mij had aangeraden. Door het pikke donker over zandwegen, het was wel een avontuur. Bij de tempel aangekomen moest ik onder een hek doorkruipen en liep ik rond met mijn zaklamp alsof ik een archeoloog was. Ik liep naar boven en klom nog wat omhoog voor een mooi plekje. Alleen zag ik de bui al hangen en was er alleen maar bewolking. Uiteindelijk was het een mooi uitzicht, maar waren er geen ballonnen in de lucht wat voor een unieke ervaring zou zorgen. Ik ging terug en stopte bij wat tempels om mooie plaatjes te schieten. Na het ontbijt wilde ik naar een vissershaventje gaan en kwam ik dezelfde Fransman tegen als bij het ontbijt. Hij was die nacht aangekomen en was knalrood door de zon. Ik vroeg hem mee te gaan en dat leek hem wel wat. We reden richting het haventje, waar mensen zich klaarmaakten voor het binnenhalen van de netten of de was deden in de rivier. Het werd al snel kneiterwarm en liepen maar snel terug naar de scooter. We gingen op zoek naar wat te eten en kwamen in een prima tentje terecht. We praatten over van alles en nog wat onder het genot van een biertje. We wilden een goeie plek vinden voor zonsondergang en ik gebruikte er maps.me voor. Al gauw zagen we dat alle tempels waren voorzien van vele mensen en ook de plek waar wij heen gingen zat vol met mensen. Achja, deel je het toch leuk met iedereen. We gingen daarna weer terug op de scooter naar het hostel. We besloten maar aan de alcohol te gaan, waar ik wel rustig aan wilde doen met een 22 uur durende reis voor de boeg. En toch slaagde ik er weer niet in en ging ik iets te laat naar bed.