Avatar Liset Brooshooft

Liset Brooshooft

6 augustus

Geplaatst op 13 augustus 2016 om 16:22 uur

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om in de ochtend de trein te pakken naar Hiroshima. Kyoto was niet helemaal onze stad. Vanaf Kyoto was het ongeveer 3uur om naar het volgende appartement te komen. We gingen met de sneltrein...altijd een hele ervaring. Het lijkt altijd net een vliegtuig. Ze hebben ook altijd iemand die met een karretje komt waar je eten kan bestellen. Ze hebben ook hele mooie toiletten. De Shinkansen is erg bijzonder om in te zitten. We irriteerde ons nog aan Nederlanders die tegen ons gingen praten. Na de reis van een paar uur waren we op Hiroshima station aangekomen. Het was zo druk dat het niet echt leuk meer was. Iedereen was een beetje geïrriteerd. We gingen opzoek naar de bus die ons zou brengen naar het appartement. Bussen systeem is daar best raar....we moesten met lijn 2. Maar lijn 2 heeft nog subcategorieën die allemaal een andere kant op gaan. We kwamen er achter dat we bus 2.7 moesten hebben. Na wat vragen op het station zijn we naar de juiste bushalte gelopen. Het was 10min lopen. We hebben daar nog even gestaan. Eenmaal in de bus waren we wel wat verward. We snapte het principe niet in de bus. Het was dus de bedoeling dat je een kaartje trekt bij het instappen. Er staan een nummer op dat kaartje en als je uitstapt kijk je bij het nummer op een digitaal bord. Het bedrag stond op dat bord. Na wat zoeken hebben we het appartement gevonden. We konden om 11uur al inchecken. Een lief vrouwtje kwam ons begroeten en liet ons het appartement zien. Na een rondleiding vroegen we om de sleutel maar die kon ze niet vinden. Ze heeft de sleutel uiteindelijk wel gevonden. We hadden maar 2 nachten in Hiroshima. Het was een schattige studio met een klein keukentje en een badkamer. We sliepen in 1 kamer op de grond. Het appartement was veel ruimer dan we hadden gedacht. We hadden een schattig balkonnetje en een ruime zithoek. Na even te hebben uitgerust en alles op te hebben geborgen zijn we lopend bij een sushi to go tentje sushi gaan halen. Jammie wat was dat lekker. Super goede tonijn en heerlijke rijst. Na de lekkere rijst zijn we met de bus naar Hiroshima station gegaan. Op Hiroshima station zijn we in de gratis sightseeing bus gestapt opweg naar Hiroshima castle. Na 10 minuutjes zijn we aangekomen bij het kasteel. We moesten nog een stukje lopen door een parkje. We zagen war ruïnes van wat gebouwen. Omdat het precies die dag 51 geleden was dat de atoombon was gevallen, hadden ze een kleine tentoonstelling. De gebouwen waren vroeger de basis van de samurai en werden later gebruikt als basis voor militairen. Na de atoombom was er niet zo veel meer van over. Eenmaal aangekomen bij het kasteel hebben we betaald om naar binnen te mogen omdat we het zo'n mooi kasteel vonden. Dit was een goede beslissing want er was een hele tentoonstelling over de geschiedenis van het kasteel. Het was wel een nagebouwd kasteel want de echte Is verwoest door de bom. Het was een heel interessant verhaal over de bijzondere architectuur van het kasteel. Er waren grachten gegraven om het kasteel en de muur van het kasteel was door kuilen goed beschermd tegen het water. Ze gebruikte de brede grachten om het kasteel om zich te beschermen en ook om de bouw materialen aan te voeren. Een invloedrijke familie had het laten bouwen. Ze hadden boeren gestrikt om het te bouwen in ruil voor bescherming. Na de bouw werden samurai aangesteld om het kasteel te verdedigen. Er was ook een speciaal gedeelte van de tentoonstelling voor de uitrusting van de samurai. Er lagen grote zwaarden en harnassen. Ook lieten ze zien hoe samurai leefden. Marc heeft Eliška en mij nog uitgelegd hoe de messen werden gesmeden (het was te zien achter glas maar de tekst was in het Japans). Er was ook nog een gedeelte met foto's gedurende de tijd dat het kasteel er stond. Het was wel erg gaaf. De hoogste etage was een uitkijk toren waar je Hiroshima kon bekijken. Het was echt een super uitzicht. Daarna zijn we weer naar beneden gegaan. We hebben nog even door het parkje gewandeld en zijn daarna met de sightseeing bus verder gegaan naar het Hiroshima peace park. Toen we daar aankwamen was het super indrukwekkend. Er waren allemaal kinderen bezig met lampionnetjes maken voor de ceremonie die later die avond zou plaats vinden. Het monument Is echt heel erg mooi. Er waren ook een paar artiesten die stonden te zingen er hier en daar lagen er bloemen. Na een rondje om het monument en het weg slikken van tranen heeft laura nog een tekening gemaakt op een lampion. Ondertussen zijn Marc en ik ergens op een rustig plekje gaan zitten om even bij te komen. Ergens lagen ook nog briefjes met een link erop. Die link leidde je naar een blog van een van de nabestaanden van de slachtoffers van de bom. Heel indrukwekkend verhaal. Wat veel mensen niet weten Is dat ook zorgverleners dood zijn gegaan door blootstelling aan straling. Ook heeft Amerika nooit excuses gemaakt. De meeste Amerikanen keuren die gebeurtenis goed. Wat ik persoonlijk heel dubbel vind want er zijn veel mensen overleden. Na het rondje lopen om het monument waren we nog even ergens gaan zitten om wat te gaan drinken. Tegenover het monument was een bar met lekkere taartjes en koffie. Daar hebben we koffie gedronken en een gebakje gegeten. Ook hadden ze super lekkere zelfgemaakte chips, daar hadden we een aantal bakjes van genomen. Ze hadden in dat restaurant ook een beetje een aparte wc met gekke knopjes en je moest zoeken naar de flush knop. Na het gekke wc bezoek zijn we weer terug gegaan naar het memorial park waar ze al bezig waren met het uitzetten van de lampionnen. We hebben daar toen aan de rand gezeten van de afgrond naar de rivier. We hebben daar even gekeken naar het uitzetten tot zonsondergang. Na zonsondergang (die is al om half 7) zijn we gaan zoeken naar een eet tentje. Het was een hele uitdaging aangezien de hele stad daar op die avond was. Na een tijdje zoeken hebben we een leuk restaurant gevonden. Het was het zelfde concept als Matsumoto. Je kon op een tablet bestellen en de mensen kwamen het dan brengen. Ik had heel veel Gyoza gegeten. De vis was daar ook super lekker. Marc had octopus en de rest had veel tonijn. Alle vis was super lekker. Marc en ik hebben nog een drankje genomen, wat achteraf gezien net te veel was. Na het leuke restaurantje zijn we weer naar het park gegaan (het was inmiddels donker) om te kijken naar de lampionnetjes. De stroom van lampionnetjes is fascinerend om naar te kijken. Ik denk dat we daar een paar uur hebben gezeten. Na heel veel foto's te hebben gemaakt zijn we met z'n allen naar huis gegaan. Dat was een hele challenge want we waren met de toeristen bus heen gegaan. We zijn eerst met de tram gegaan een klein stukje. We kwamen er alleen iets te laat achter dat we er uit moesten waardoor we een klein stukje moesten lopen. We zijn daarna met de bus gegaan. Daar was een grappige buschauffeur die een grappige stem had. Na de busrit hebben we nog even gelopen naar huis. Na een bezoek aan 7 eleven zijn we naar huis gegaan. Thuis hebben we een ijsje gegeten en zijn we gaan slapen.