De
laatste concrete gezonde fysieke ontwikkelplekken zijn uitbreidingen als de
vernieuwde buurtmoestuinen, de fietscrossbaan (2014) en de in juni 2015
gereedkomende “groene speelplaats” van school en de wijk (in samenwerking met o.a. de gemeente Amsterdam, Jantje
Beton en de GGD). Onze school heeft zijn initiërende plek (het kloppend hart) ingenomen
en verkregen in deze vernieuwde buurt.
In
2010 is onze school Jump-in school geworden.. De
samenwerking met
Jump-in
zorgt ervoor dat onze leerlingen meer aandacht krijgen. Zij worden ondersteund in het meer kunnen bewegen en het bewust
leren kiezen voor een gezond(er) eetpatroon.
Aan
de hand van jaarlijks terugkerende projecten werken we aan onze
gemeenschappelijke doelstelling.
We
(leerkrachten en ouders) werken bewust aan het ondersteunen van voldoende bewegen en het naleven van een
gezond eetpatroon voor alle leerlingen van de school. Niet alleen door elkaar
er voortdurend op te wijzen maar veelal door elkaar te laten zien hoe het ook
kan. Niet oordelen maar voorleven is daarbij een belangrijk uitgangspunt in de
communicatie.
We
merken dat ouders (lees ook” culturen”) steeds enthousiaster worden en zelf
initiatieven nemen. (meer met elkaar buitenspelen, toezicht houden op elkaars
kinderen, de gezondste en leukste traktatie willen maken, opgeven als
vrijwilliger voor sportdagen en sportevenementen).
Hiermee
dient onder andere het overgewicht en de daaraan gekoppelde ziektes en
ontwikkelstoornissen van onze leerlingen te worden gereduceerd en op lange
termijn hopen we zelfs te worden voorkomen.
In
november 2012 heeft onze school het vignet ‘sportactieve school’ gekregen.
Meer
informatie kunt u vinden op de site: http://www.kvlo.nl/sf.mcgi?2576
3.
Beweging is ontwikkeling
De IVA aanpak houdt in dat Polsstok bewust kiest
voor gezond leren, dit is ons inzien een van de voorwaarden om je optimaal te
kunnen ontwikkelen.
Onze onderwijsvisie is verweven met de continue persoonsontwikkeling
van onze leerlingen. Naast de overdracht van kennis en vaardigheden worden onze
leerlingen bewust gemaakt van de kansen die ze hebben en van het aandeel dat ze
dienen op te pakken binnen onze samenleving. Zr leren hun eigen talenten en
verbeterpunten kennen en ontwikkelen. Ook worden ze bewust gemaakt van de voor
hem/ haar meest geschikte leerstrategieën.
We zien en beleven dat leerlingen een natuurlijke
behoefte hebben aan ontwikkeling en een wil hebben om met elkaar verbonden te
zijn.
Een belangrijke voorwaarde om met elkaar verbonden
te kunnen zijn is elkaar (h)erkennen.
Dit gebeurt onder andere door het van elkaar willen leren, door open te staan
voor elkaar en op die manier met elkaar te communiceren.
Ons onderwijs heeft zich tot doel gesteld gebruik
van te maken van de diversiteit en dit gieten we in de vorm van een
gestructureerd, interactief en uitdagend ontwikkelingsgericht (onderwijs)aanbod
voor alle leerlingen.
Bij het concretiseren van onze beschreven doelen (zie
hieronder) is vrijwel continu een relationele visie gehanteerd waarbij bewegen
wordt gezien als handelen.
Ons uitgangspunt hierbij is dat de mens en zijn omgeving
elkaar verder dienen te ontwikkelen, elkaar “zien” en betekenis geven.
Het idee hierachter is dat wanneer de leerlingen
het arrangement van een gymzaal of schoolplein kunnen ervaren (zien), ze direct
worden uitgedaagd om tot gezond bewegen over te gaan. Om deze reden
heeft onze school vanaf 2002 een vaste vakleerkracht binnen de formatie aangesteld.
Deze vakdocent heeft als eerste taak de verschillende initiatieven rondom het
kind ten aanzien van bewegen en gezond gedrag, zowel binnen als buiten
schooltijd, te verbinden.
Hij werkt samen met allerlei initiatiefnemers en
uitvoerders. Denk aan coördinatoren Brede School, sportbegeleiders, actieve
ouders/verzorgers, combinatiefunctionarissen (o.a. korfbal, beebal, turnen,
basketbal, hockey en voetbal), buurt- en verenigingsvertegenwoordigers,
fysiotherapeuten, welzijnsmedewerkers, stagiairs/stagiaires en andere lokale
initiatiefnemers.
‘Een dagelijkse uitdagende leeromgeving op Polsstok!’
4.
Bewegingsdoelstellingen
Het structurele formatie budget is gericht op de maximale
uitvoering en ondersteuning binnen onderwijstijd.
Alle andere initiatieven die worden toegevoegd aan
de onderwijstijd worden ondersteund door additionele gelden, denk aan Brede
schoolgelden, sponsoring en projectgelden vanuit overheid en bedrijven.
Door middel van bewegingsonderwijs en activiteiten
op het gebied van bewegen en sport willen we de volgende doelstellingen
bereiken:
Ø
Het bevorderen van intrinsieke motivatie ten
opzichte van gezond leven en bewegen.
Ø
Het bevorderen van meervoudige deelnamebekwaamheid.
Ø
Het bevorderen van sociale omgang met anderen
waarbij onderlinge verschillen worden gezien en gerespecteerd.
Ø
Het bevorderen van intensief en veilig bewegen.
Ø
Het stimuleren van eigen initiatief en
zelfregulering.
Door deze doelstellingen dragen we niet alleen bij
aan de ontwikkeling van onze leerlingen, maar geven we een brede impuls aan de
leefomgeving.
We streven ernaar om op natuurlijke wijze bewegen
in de actieve leefstijl van onze leerlingen en ouders te integreren. Het gaat
erom dat een ieder (zo ook onze leerlingen) op hun eigen niveau kunnen
participeren zodat ze in hun eigen tempo en op hun eigen niveau nieuwe bewegingservaringen
opdoen.
Naast deze bewegingservaring die van groot belang
is voor de ontwikkeling van onze leerlingen, creëert de beweging ook de
innerlijke balans die de basis vormt van een gezonde zowel mentale als fysieke
groei.
Ook geven we hiermee (h)erkenning aan de wens van
onze leerlingen om meer te kunnen en mogen bewegen.
Onze (vak)leerkrachten willen deze enthousiaste
houding zo goed mogelijk benutten en ondersteunen. Wanneer we leerlingen
stimuleren zich ook thuis te voelen in beweegsituaties, ondersteunt dit de mate
waarin zij zich opgenomen (kunnen) voelen in belangrijke sociale verbanden.
Met andere woorden:
het zich ook thuis voelen in beweegsituaties is stimulerend voor de
sociale ontwikkeling en het maatschappelijk perspectief van leerlingen.
‘Zoals de jaarlijkse sportdag(en)’
We ondersteunen de doelstellingen onder andere door
tijdens de (gym)lessen de onderstaande uitgangspunten te hanteren:
Ø
Niets moet, alleen je best doen!
Ø
Van proberen kun je leren!
Ø
Help elkaar beter worden!
Ø
Samen in beweging zijn is een groot feest!
5.
Beweegmomenten
We streven ernaar en hanteren het uitgangspunt dat
iedereen tenminste acht (8) structurele beweegmomenten per week heeft. De
huidige beschikbare beweegmomenten voor de kinderen zijn:
1.
Twee 45 minuten gymlessen per week in de gymzaal of
speelzaal. Groepen 3 en 4, vier 45 minuten gymlessen.
(gerichte beweging, structureel)
2.
Vijf 15 minuten beweegmomenten per week op de speelplaats
(vrije beweging, structureel)
3.
Vier 30 minuten beweegmomenten tussen de middag. Proces
loopt om met ingang van 1 augustus 2015 een continurooster te hebben.
(vrije beweegmomenten, optioneel) (per 1/8/2015
structureel)
4.
Eén of twee keer per week een stuifactiviteit na
schooltijd
(vrije beweging, optioneel) (per 1/8/2015
structureel)
5.
Eén maal in de week deelname aan school-sportbuurtvereniging,
vereniging/ basketbalschool.
(vrije beweging, optioneel) (per 1/8/2015 structureel)
‘Uitdaging in de lessen zijn van essentieel belang’
We maken onderscheid tussen ‘vrij bewegen’ en
‘gericht bewegen’.
Bij ‘vrij bewegen’ mogen leerlingen zelf kiezen aan
welke beweegactiviteit ze willen deelnemen.
Bij ‘gericht bewegen’ bepaalt de (vak)leerkracht aan
welke activiteit de leerling deelneemt.
Het succes voor de leerling is afhankelijk of er
sprake is van beleving bij de leerlingen.
Wij monitoren bij iedere leerling de volgende vier
evaluatie aspecten:
- loopt’t? (organisatie),
- lukt’t? (differentiatie),
- leeft’t? (motivatie)
- leert’t? (ontwikkeling)
We zien het schoolplein en de directe speelomgeving
als kans om de beweegontwikkeling van onze leerlingen te vergroten.
6.
Beweegaanbod
Tijdens de gymles hanteren we het principe dat alle
leerlingen op eigen niveau moeten kunnen deelnemen en in hun eigen tempo nieuwe
bewegingservaringen opdoen.
Vanaf 2012 kunnen kinderen vanaf twee en een half
tot vier jaar met de ouders één maal per week deelnemen aan de peutergym die
wordt aangeboden op de school. Op vierjarige leeftijd krijgen alle leerlingen
wekelijks bewegingsonderwijs van de vakdocent. In de eerste twee jaren één maal
per week door de vakdocent en de overige beweegmomenten in de week (zijnde
tenminste 2) wordt het beweegmoment inhoudelijk verzorgd door de vakdocent maar
door de eigen leerkracht/stagiairs/stagiaires uitgevoerd.
Tijdens deze lessen worden de leerlingen nauwkeurig
geobserveerd in verband met hun motorische ontwikkeling en groei.
In groep 3 en 4 krijgen onze leerlingen zelfs 3 tot
4 maal per week bewegingsonderwijs. Alleen in gr. 4 is één schoolzwemmen
beweegmoment.
Het bewegingsonderwijs wordt gegeven door de
vakdocent. De leerlingen worden 2 maal per jaar intensief en persoonlijk getest
op de ontwikkeling van motorische vaardigheden. Dit wordt vastgelegd in een
Leerling Volg Systeem.
Zie voor gedetailleerde informatie; http://mrt.jumpin.nl/.
De groepen 5 tot en met 8 krijgen twee maal per
week bewegingsonderwijs.
Door middel van observaties, monitoring, en
registratie van de verschillende beweegmomenten van de leerling, denken we de
ontwikkeling van de kinderen te kunnen volgen en in kaart te hebben om de
leerling de juiste ondersteuning of interventie te kunnen bieden.
We bouwen ons LVS op vanaf de kleuters en stellen
ons ten doel om per 2016 alle kinderen gedetailleerd in kaart te hebben in één
systeem, zodat we naast de groei ook de ontwikkeling kunnen meten.
7.
Extra beweegmoment/ beweegontwikkeling
In samenwerking met Jump-in is er op school een
beweegclub ‘GYM+’ gerealiseerd. Dit extra beweegmoment is gecreëerd voor
kinderen die moeite hebben met bewegen tijdens de gymuren of te weinig aan
beweging (kunnen) doen.
Deze club bevat tussen de 8 en 10 kinderen. Er is de
mogelijkheid om voor ieder kind de tijd te nemen zodat op eigen niveau bewogen
en gesport kan worden.
Er worden verschillende sport- en spelactiviteiten
aangeboden tijdens de ‘GYM+’ tijd. Een belangrijk element van de ‘GYM+’ is, het
plezier ervaren/ krijgen in het (samen) bewegen. Leerlingen krijgen de kans hun
eigen talent te ontdekken. Inschrijven via vakdocent of via de
stuifinschrijving (Brede Naschoolse Activiteiten).
De school heeft naast de ‘GYM+” ook één uur per
week MRT ondersteuning voor die kinderen die dit nodig hebben. Ook hier geldt
dat we spreken over een deelname van 8 tot 10 kinderen. Deze kinderen worden
door de vakdocent geselecteerd en de vakdocent benadert ook de ouders van
betreffende leerlingen met het verzoek en de onderbouwing om de leerling deel
te laten nemen aan de tijdelijke extra MRT ondersteuning.
Naast de reguliere lessen bewegingsonderwijs,
“GYM+” en de MRT, besteedt de school
structureel aandacht aan extra voor- , tussen- en naschoolse beweegmomenten en school-
en buurtsport activiteiten.
8.
NSA en VSD
Op
Polsstok staat Brede talentontwikkeling centraal. Dit bieden we niet alleen
tijdens maar ook aanvullend op de reguliere
lessen aan door middel van een naschools en verlengd aanbod. De activiteiten
onder schooltijd de Verlengde School Dag acitiviteiten (VSD) en de Na Schoolse
Activiteiten (NSA) na school geven de leerlingen structureel een breder aanbod
aan ontwikkelingskansen.
In
het kader van de VSD/NSA worden er dagelijks tijdens of na schooltijd
aangeboden. Voor de kinderen uit groep 1 t/m 8,worden er activiteiten ingepland
op het gebied van 'Sport', 'Creativiteit', 'Kunst en Cultuur', 'Wetenschap en
Natuur' en 'Media'. Zo kunnen de
kinderen op ontdekken wat zij leuk vinden en hun talent(en) hierin verder ontwikkelen.
In
het kader van de VSD-activiteiten wordt er jaarlijks aan elke leerling minimaal 10 uur extra “ontwikkeltijd” aangeboden.
Dit gebeurt door verlenging van de reguliere lestijd. Sommige kinderen hebben
zoveel talent en/of plezier in (een) bepaalde activiteit(en) dat zij eenvoudig
de stap maken naar een vereniging of club in de buurt waar we nauw mee samen
werken. De school is mede-initiatiefnemer en oprichter van de DE Brede School.
De
school bedenkt samen de twee buurtscholen (IBS As-Soeffah en OBS Bijlmerhorst),
een VSD en NSA programma, zij stellen ruimte en materialen beschikbaar om deze
uit te voeren.
De
lessen worden gegeven door leerkrachten, vakspecialisten, verenigingsleden of
combinatie functionarissen.
Op
school is er dagelijks een interne coördinator aanwezig. Deze coördinator is
aanspreekpunt voor ouders, kinderen, collega's en uitvoerders en
bewaakt de kwaliteit en diversiteit van het aanbod. Het stadsdeel stelt
hiervoor een budget beschikbaar om de activiteiten uit te kunnen
voeren.
Zie bijlage stuifgids blok 2’.
De
‘school-sportbuurtclub’ (SBC)
In schooljaar 2012 – 2013 zijn we gestart met het
opzetten van ‘school-sportbuurtclubs’
in de wijk. Dit is een lokaal samenwerkingsinitiatief.
Polsstok heeft in samenwerking met het stadsdeel, STG.
Toekomst en Talent, de buurtverenigingen en meerdere sportverenigingen een
structureel en aanvullend aanbod in de wijk gecreëerd.
We zijn met dit project gestart om leerlingen meer
kansen te geven zich op een sportieve manier te bekwamen en onder andere (start)vaardigheden
op verenigingsniveau te ontwikkelen.
We weten uit ervaring dat verschillende
verenigingen die buiten de wijk gelegen zijn, voor onze kinderen soms moeilijk
te bereiken zijn. Op deze manier komt de vereniging als het ware naar het kind toe
en valt deze belemmering weg.
Ook ondersteunen we met dit initiatief de breedte
sport. Immers door verenigingen in de wijken te implementeren creëer je nieuwe
mogelijkheden om in de eigen leefomgeving “met” en op gezonde manier “tegen”
elkaar te spelen.
Op dit moment bestaat de SBC uit vier sporten,
namelijk: hockey (VVV), honkbal/beebal (Marshalls), turnen (FDO) en BMX.
‘Een paar sprekende voorbeelden’
Uitbreiding met cricket is een van de wensen. Judo
is sinds vorig schooljaar reeds overgegaan van een School-sportbuurtclub naar een
vereniging in de buurt.
Dit concept willen we in de komende tijd verder uitbouwen
in de buurt, indien er een vereniging is die dit aankan.
We hebben een basketbalschool mogelijkheid op het
schoolplein gecreëerd. Drie velden zijn gereed en we zijn gestart met de
voorbereidingen om deze tak van sport in de wijk aan te bieden. Echter de niet
vitale verenigingen in de wijk belemmeren op dit moment een snelle
concretisering.
Helaas hebben meerdere verenigingen in de buurt een
minder vitale status.
We willen met deze SBC benadering ook verenigingen
ondersteunen om of te starten (bv Marschalls en BMX) of om naar vitaal uit te
groeien.
De school-sportbuurtclub benadering wordt door
meerdere verenigingen als een welkome schakel ervaren.
Het is als het ware een drie trapsraket.
1. De vereniging komt in de school (beeld is de school is de vereniging)
2. De vereniging werkt samen met de school (beeld is de school en
vereniging zijn één)
3. De vereniging staat in de wijk (beeld is er is een vereniging in de
wijk)
De investeringen in het begin zijn voor de
verenigingen in het begin zeer minimaal, zij kunnen als het ware leunen op de
expertise van de school. Zij groeien mee en hebben ondersteuning van de school
en de buurt.
Zo creëren we de ruimte voor mogelijke toekomstige participatie
van leerlingen als leden van een verenigingsleven.
We organiseren naast alle school-sportbuurtclubs
ook in samenwerking met andere verenigingen evenementen in de wijk. Een
voorbeeld is de atletiekvereniging AV Feniks. Hiermee organiseren we een jaarlijkse
atletiek/ sportdag. Het is verder ontwikkeld door de vereniging en door de gemeente Amsterdam. Er komen in 2015 jaarlijkse
Amsterdamse atletiekdagen en atletiekmomenten.
Voor meer info: http://www.sportbuurtclub-def.nl/
9.
Gezond spelen op het Groene Speelplein
In het Schooljaar 2011/2012 zijn we van start
gegaan met het project
‘Lekker spelen op het schoolplein’.
We hebben samen met de leerlingen, docenten en
ouders invulling gegeven aan het project ‘Lekker spelen op het schoolplein’.
Ons plein dient voor een ieder meerdere
mogelijkheden te bieden. Dus er dient plaats te zijn om te bewegen tijdens de pauzes,
de lessen, de lessen bewegingsonderwijs, de naschoolse activiteiten, de naschoolse
opvang, de school-sportbuurtclub en de buurtactiviteiten en het vrij spelen.
Op dit moment zijn we in de laatste fase om in
samenwerking met de MR en de NSO/TSO organisatie een transitie om begeleid “tussentijds”
spelen te realiseren. We willen het
tussentijds spelen met ingang van het nieuwe schooljaar zo ingericht hebben dat
lekker spelen op het schoolplein de basis vormt van het verouderde “tussen de
middag concept”.
Ouders en stagiairs/stagiaires gaan de
“tussentijdse”begeleiding bieden op het plein. Dit onder supervisie van de vakdocent.
Stagiairs/stagiaires en ouders/vrijwilligers worden
d.m.v. een korte training voorbereid om de kinderen optimaal te kunnen ondersteunen
in het spel op het plein. Hierdoor worden alle kinderen in de gelegenheid
gesteld om veilig en vrij te bewegen met elkaar.
Om een gedegen motorische ontwikkeling te
stimuleren vinden wij het wenselijk dat alle 12 leerlijnen voor het vak
bewegingsonderwijs op het schoolplein aan bod kunnen komen.
Voor doel- en tikspellen zijn er meer mogelijkheden
dan in een standaard zaal, maar b.v. ook voor balanceren, klimmen, mikken,
jongleren en over de kop gaan zijn er mogelijkheden. We voegen extra elementen
zoals leunbanken, zit-stap stenen, schaak- en damborden en twister toe.
Zie bijlage ‘Ontwerp speelplaats DE brede school Amsterdam
Zuidoost ‘
10.
Van Factor naar Actor
Om alle doelstellingen te kunnen behalen heb je
betrokken mensen nodig. Het betreft hier niet alleen de groepen ouders en
leerkrachten. De maatschappelijke partners en vrijwilligers leveren ook de
nodige ondersteuning en verankeren en verbreden het structurele beeld in de
wijk en maken de ondersteuning naar de kinderen mogelijk.
Wij spelen een actieve rol in het begeleiden op
opleiden van enthousiaste jongeren. Samen met opleidingen bedenken we sluitende
en vooruitstrevende concepten ter ondersteuning van de talenten en
competenties.
CLINICS
De school heeft het initiatief genomen om in
samenwerking met de Stichting Toekomst en talent en de AJAX foundation clinics
te ontwikkelen.
De Clinics, LIFE SKILLS, zijn voor alle leerlingen
(jongens en meisjes)van de groepen 6,7 en 8. Een ieder krijgt van de club AJAX
drie trainingen in de buurt aangeboden.
Polsstok en Stichting Toekomst en Talent hebben in
nauwe samenwerking met de AJAX Foundation een concept ontwikkeld dat op dit moment stadsbreed wordt uitgerold.
Een initiatief dat in 2013 is gestart als pilot
gaat op dit moment over in een structureel aanbod aan alle scholen van
Amsterdam.
Zie ook bijlage; AJAX Clinics en
http://www.ajax.nl/Sitewide-Tabs/Foundation/Projecten/Life-skills-clinics.htm
Platform
DE
De school heeft in 2014 een buurtplatform
opgericht. Insteek is de benadering van Factor naar Actor.
Het platform DE, aangestuurd door de school, de
TSO/NSO (Blokkenhut) en de welzijnsorganisatie (SWAZOOM) bestaat mede uit
vertegenwoordigers uit sport-, bewoners- en andere buurtorganisaties. Zij heeft
voor 2015 een Integrale wijkaanpak geschreven (Van de buurt, Voor de buurt).
Hierin vormen de thema’s gezondheid, hygiëne, veiligheid, in beweging komen, empowerment
en leren van elkaar de basis.
Onderwerpen die onder andere opgenomen zijn in de
Integrale aanpak zijn, Zaalvoetbal, buurtstraatsporttoernooi, Wandeltocht/wandelclub
DE, De United Kids Run, peutergym, Natuurkamp- en activiteiten, Vakantieschool,
Sport en spelmiddag, Yoga (voor Volwassenen), Focus op natuur en gezond gedrag,
Peutergym, ouders en ouderengym, Moestuin, Kooklessen voor kinderen en ouderen,
ouder en kind gym/training, Battle van Zosterk, brede activiteiten
gezondheid/voeding kinderen.
Kooklessen buiten vakantie (niet jongeren), World
of food, gezonde voedingslessen,
Ook heeft de school extra aandacht voor de vitaliteit bij de ouders en de leerkrachten.
Tijdens alle studiedagen wordt er voor het personeel van de school tijd
gereserveerd om met elkaar te bewegen. Immers je moet geen verhaal vertellen je
moet het voorleven. Dit gegeven ervaren de leerkrachten als een prettige
afwisseling en leerzame aanvulling op hun vaak cognitieve vaardigheden en competenties.
Alle leerkrachten kunnen en doen op hun eigen niveau mee.
Daarnaast is er de mogelijkheid voor de leerkrachten
om wekelijks op de maandagmiddag deel
te nemen aan circuittrainingen.
Ten slotte begeleiden de leerkrachten tijdens de korte
schoolpauzes de leerlingen bij de buitenspeel activiteiten.
Sinds 2012 kunnen ouders van jonge nog niet
schoolgaande kinderen wekelijks deelnemen aan de ‘peutergym’ momenten. Ouders
uit de hele wijk zijn welkom. De school biedt de plek en de Integrale
wijkaanpak levert de docent.
Op dit moment zijn de voorbereidingen binnen
Platform DE (waar ook de vakdocent impulsen aan geeft en meepraat) voor een
duurzaam aanbod in volle gang. Kalenderjaar 2016 zal de uitvoering starten van
de beweegmomenten in en om de school voor meerdere doelgroepen uit de wijk.
11.
Gezond gedrag, waterschool en bewustwording
Polsstok
ziet in het aanleren van gezond gedrag als basis van de kind-ontwikkeling. We
zetten daarom naast beweegontwikkeling en sport ook in op gezonde voeding en leefritme
voor alle leerlingen.
We
willen ouders en kinderen bewust maken, laten beseffen en aanleren dat indien
je jezelf optimaal wilt ontwikkelen je moet zorgen voor een gezond lichaam en een
gezonde geest.
Je
dient om die reden niet alleen gezond voor jezelf, maar ook voor je omgeving (en
de ander) te zorgen. Dit aspect wordt op meerdere manieren binnen ons schoolbeleid
vorm gegeven. Denk aan oudertrainingen, buurtmoestuinen, traktaties etc.
Vanaf
de groepen 1/ 2 krijgen de leerlingen periodiek op school dagelijks vers fruit.
Dit werd gerealiseerd door het project Schoolgruiten (fruit op school). Echter
zij konden door de landelijke groei van deelnemende scholen niet meer alle
scholen voorzien van fruit. Nu de school niet meer zeker is van deze
aanleveringen zijn wij druk op zoek naar nieuwe (structurele) middelen.
Ook
hier is een link met de Integrale Wijkaanpak. We willen dit structureel
aanbieden in de hele school. We hopen dit binnen dit kalenderjaar gerealiseerd
te hebben. Samen met de medewerkers van Jump-in zoeken we niet alleen naar een
oplossing voor onze school maar ook voor de andere basisscholen in Amsterdam
Zuidoost.
Verder
dienen onze leerlingen minder zoetigheid te drinken. Sinds 2014 zijn we een
‘waterschool’. De kinderen kunnen in de school water tappen bij het tappunt bij
het entree van de school. We ondersteunen zeer actief het water drinken. Ouders
en leerkrachten hebben samen met de kinderen afspraken gemaakt.
Door
de focus te leggen op gezond drinken, willen we bereiken dat onze leerlingen anders
gaan kijken naar drinken en dat leerlingen het normaal gaan vinden om in plaats
van frisdrank meer water te gaan drinken.
Ook
persoonlijk hygiëne krijgt bij ons op school de aandacht. We hebben de regel
dat leerlingen na de gymlessen douchen.
Naast
dit beleid en regels worden er iedere maand ook verschillende ouderworkshops en
informatieochtenden gegeven om het gezond leven en ontwikkelen te ondersteunen.
Deze vinden veelal plaats in onze ouderkamer. Denk aan workshops: gezonde
traktaties maken, de maaltijd uit de schijf van 5, Wat dient een kind te eten,
op tijd naar bed, positief opvoeden etc.
etc.
12.
In beweging blijven (de toekomst)
Voor
de toekomst zijn er nog genoeg doelen die we met elkaar willen bereiken.
Zo
gaan we april 2015 starten met de realisatie van het
beweegplein, bouwen we de integrale wijkaanpak uit en wordt het “tussen de
middag moment” een feit.
Ook organiseren wij op 23 en 24 april 2015 in het
Bijlmersportpark, samen met de gemeente en andere sportpartners, een extra
beweegmoment voor 2500 leerlingen van basisscholen uit Amsterdam zuidoost in het kader van gezond leren.
Tijdens deze dagen zijn er ook clinics voor ouders
in het kader van gezond gedrag en ondersteunen we de ontwikkeling van de ouders
met workshops in het kader van sportbegeleiding.
De verenigingen die op het sportpark gevestigd zijn
willen we op deze dagen een kans geven zich extra te verbinden dit door middel
van leuke activiteiten voor ouder en kind. Meerdere bedrijven (NUON, ING en ABN)
leveren vrijwilligers om de dag optimaal te laten verlopen.
Het
schoolplein wordt ingericht als gezond groen schoolspeelplein. Er komen meer
verschillende speelmaterialen voor de leerlingen en het plein wordt groen
ingericht zodat ander spel wordt uitgelokt. Als deze fase is afgerond willen we
het plein in de toekomst indelen in verschillende zones die in relatie staan
met de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Daarnaast verwachten
we in 2015/2016 de realisatie van de
keuken in DE brede school te hebben voltooid. Deze keuken is ook weer een plek
waar leerlingen, ouders, docenten en buurt elkaar kunnen ontmoeten in het kader
van gezond eten en leven. Het kook ”leer” lokaal is de volgende stap in het
aanleren van gezond eetgedrag.
Een
keuken, waar we naast lekkere en verantwoorde maaltijden bereiden, ook elkaar
kunnen informeren welke gezonde ingrediënten elke cultuur gebruikt. Alle
mogelijkheden voor zowel leerlingen, ouders, leerkrachten als geïnteresseerden.
Zoals
reeds aangegeven zullen we z.s.m. een oplossing vinden voor het structureel
eten van fruit op school. Met andere woorden we ontwikkelen samen met kinderen,
ouders en buurtbewoners een gezond beweeg- en voedingsbeleid.
Als
laatste willen we vermelden dat we met onze school ons oriënteren op het
zogenaamde bioritme. Volgens ons een gezonde impuls ter ondersteuning van de leerlingenontwikkeling.
Meer
info:(http://nl.wikipedia.org/wiki/Bio-ritme_(theorie)
13.
Impulsen
Enkele Polsstok extra beweegimpulsen:
2007
Planvorming
integrale spel-en speelgelegenheid van de buurt gerealiseerd in het kader van wijkgerichte
visie
2010 Jump-in
school
2011 Realisatie
Cruijffcourt DE
2012 Certificaat
Sportactieve School
2012 Certificaat
Gezonde School
2013 Pilotschool
Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht (AAGG)
2013 Gezonde
school (o.a. waterschool)
2013 Sportiefste
school van Amsterdam (13-14)
2013 Realisatie
Buurtclinics Life Skils (i.s.m. AJAX)
2013 Stage
en opleidingsschool ROC, ALO en CIOS.
2014 Oprichting
professionele leergemeenschap vakdocenten B.O. Zuidoost
2014 Realisatie
Basketbalvelden op schoolplein voor de wijk
2014 Vitaliteitondersteuning
leerkrachten
2014 Start
realisatie groen actief beweegplein
2014 Integrale
sportdag DE brede scholen
2015 Realisatie
gezonde keuken DE brede school (school
en wijk)
2015 Realisatie
structureel beweegmoment “Tussenschools spelen”
2015 Sportiefste
school van Amsterdam (15-16)
2015 Integrale
bewegingsdagen STG Bijzonderwijs (voor leerlingen,
leerkrachten,
ouders en vrijwilligers)