Avatar Jeffrey Staal

Jeffrey Staal

Bijlage visie Polsstok

Geplaatst op 01 maart 2020 om 22:00 uur



Integrale Vitaliteits Aanpak Polsstok  
‘dé spil van een gezonde, duurzame en sportactieve wijk’  

Door: -      Jeffrey Staal en Joost Koekenbier(Vakleerkrachten B.O.). -     
Samantha del Prado (Coördinator DE Brede School).
-     
Nicolette Schröder/BartJan Commissaris (Directie Polsstok).

Inhoud:

    1.  Inleiding
2.  School, een actieve inspiratie en ontwikkelplek
3.  Bewegen is ontwikkelen. Ontwikkelen is bewegen.
4.  Bewegingsdoelstellingen
5.  Beweegmomenten
6.  Beweegaanbod
7.  Extra beweegmoment/ beweegontwikkeling
8.  NSA en VSD
9.  Gezond spelen op het Groene Speelplein
10. Van Factor naar Actor
11. Gezond gedrag, waterschool en bewustwording
12. In beweging blijven (de Toekomst)
13. Impulsen                    

1. Inleiding

Polsstok heeft sinds 2001 de focus op een integrale ontwikkelingsaanpak. Deze aanpak (Integrale Vitaliteits Aanpak, IVA) kenmerkt zich door een duurzame en totaal benadering van het kind. Een kind is meer dan een hoofd. Een kind is het lichaam dat zich op alle leef- en talentgebieden wil ontwikkelen. Het kind wordt op Polsstok gezien als een geheel, waarbij zowel het hoofd (cognitieve), het hart (sociaal- emotionele en fysieke) en de handen (creatieve) in de totaalontwikkeling aan bod komen. Vanaf 2009 is de projectmatige benadering structureel verwerkt in een vast aanbod (doorgaande lijn) naar alle kinderen van de school. Deze structurele implementatie is eigenlijk de start van de Integrale Vitaliteits Aanpak (IVA) op Polsstok. Sedert 2010 is er aangesloten op de Amsterdamse aanpak Jump- in (initiatief van de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling en de GGD Amsterdam, meer bewegen en gezond eten), zij zijn een vaste partner van de school.   Optimale ontwikkeling vereist een gezonde geest in een gezond lichaam. Dit resulteert in een bewustwording en keuze voor gezond gedrag. En dit dan niet alleen in een “themaweek” of binnen een project.  Nee, door een uitdagende en geïntegreerde aanpak in de school- en leefwereld rondom het kind te creëren. Leerkrachten, ouders en andere volwassenen rondom het kind ondersteunen en stimuleren de gezonde houding niet alleen met woorden maar zij proberen ook een voorbeeld te zijn.      In deze notitie zullen we u een beeld geven hoe we op school en in de omgeving van het kind inhoud geven aan deze woorden.   Door de jaren heen hebben we door het gewoon te “doen” gemerkt dat de gewenste IVA-ontwikkeling niet altijd eenvoudig te realiseren is. We hebben ervaren dat in de huidige tijd een van de belangrijkste factoren die de duurzaamheid binnen het proces bemoeilijkt het ontbreken aan een “natuurlijke” verbinding over de traditionele hokjes heen is. (thuis-school-omgevingscultuur) (welzijn-onderwijs-verenigingscultuur). De IVA benadering heeft zich dan ook vooral gefocust op het vanzelfsprekend vinden van meer bewegen en gezond leven binnen alle traditionele velden.       Doordat we alle maatschappelijke en sociale partners met het bewegingsveld hebben kunnen verbinden aan dezelfde doelstelling, namelijk samen zorgdragen van de ontwikkeling van duurzaam gezond leven, is het kind verzekerd van een continue ondersteuning/ begeleiding van zijn/ haar ontwikkeling.   Ons motto: ‘het meervoud van samen = toekomst’, staat voor de (h)erkenning van de ander. De verbinding is de basis van een collectieve verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van een gezonde toekomst (lees: het kind).      

2. School, een actieve inspiratie en ontwikkelplek.

In mei 2007 is BS Polsstok verhuisd naar de huidige locatie. Waren we eerst een buurtschool op het maaiveld tussen de flats van de DE buurt. Op het moment dat de flats werden neergehaald (proces gestart vanaf 2002) heeft de school de plaats in willen nemen van “het kloppend hart van de wijk”. Naast de fysieke verandering van de wijk (laagbouw), is de wijk nog steeds in aanbouw en in beweging (sociaal).     Zo heeft de school bewust de plaats ingenomen van vindplaats en spil en is zij daarmee een zeer belangrijke verbindende factor in de wijk geworden. Mede door deze uitstraling is het mogelijk geweest om in en rondom de school meerdere ontwikkelplekken te creëren. Zo heeft de omgeving, vaak op initiatief van de school en in samenwerking met gemeente en wijkvertegenwoordigers, meerdere sportveldjes, ontwikkelplaatsen en speelplekken  gekregen.  

Het eerste fysieke wijksucces was de ‘Cruijffcourt Ajax Veld Bijlmer’.

  De laatste concrete gezonde fysieke ontwikkelplekken zijn uitbreidingen als de vernieuwde buurtmoestuinen, de fietscrossbaan (2014) en de in juni 2015 gereedkomende “groene speelplaats” van school en de wijk (in samenwerking met o.a. de gemeente Amsterdam, Jantje Beton en de GGD). Onze school heeft zijn initiërende plek (het kloppend hart) ingenomen en verkregen in deze vernieuwde buurt.   In 2010 is onze school Jump-in school geworden.. De samenwerking met Jump-in zorgt ervoor dat onze leerlingen meer aandacht krijgen. Zij worden  ondersteund in het meer kunnen bewegen en het bewust leren kiezen voor een gezond(er) eetpatroon.   Aan de hand van jaarlijks terugkerende projecten werken we aan onze gemeenschappelijke doelstelling. We (leerkrachten en ouders) werken bewust aan het ondersteunen van  voldoende bewegen en het naleven van een gezond eetpatroon voor alle leerlingen van de school. Niet alleen door elkaar er voortdurend op te wijzen maar veelal door elkaar te laten zien hoe het ook kan. Niet oordelen maar voorleven is daarbij een belangrijk uitgangspunt in de communicatie. We merken dat ouders (lees ook” culturen”) steeds enthousiaster worden en zelf initiatieven nemen. (meer met elkaar buitenspelen, toezicht houden op elkaars kinderen, de gezondste en leukste traktatie willen maken, opgeven als vrijwilliger voor sportdagen en sportevenementen).   Hiermee dient onder andere het overgewicht en de daaraan gekoppelde ziektes en ontwikkelstoornissen van onze leerlingen te worden gereduceerd en op lange termijn hopen we zelfs te worden voorkomen. In november 2012 heeft onze school het vignet ‘sportactieve school’ gekregen.   Meer informatie kunt u vinden op de site: http://www.kvlo.nl/sf.mcgi?2576

3. Beweging is ontwikkeling

De IVA aanpak houdt in dat Polsstok bewust kiest voor gezond leren, dit is ons inzien een van de voorwaarden om je optimaal te kunnen ontwikkelen.   Onze onderwijsvisie is verweven met de continue persoonsontwikkeling van onze leerlingen. Naast de overdracht van kennis en vaardigheden worden onze leerlingen bewust gemaakt van de kansen die ze hebben en van het aandeel dat ze dienen op te pakken binnen onze samenleving. Zr leren hun eigen talenten en verbeterpunten kennen en ontwikkelen. Ook worden ze bewust gemaakt van de voor hem/ haar meest geschikte leerstrategieën.   We zien en beleven dat leerlingen een natuurlijke behoefte hebben aan ontwikkeling en een wil hebben om met elkaar verbonden te zijn. Een belangrijke voorwaarde om met elkaar verbonden te kunnen zijn is elkaar  (h)erkennen. Dit gebeurt onder andere door het van elkaar willen leren, door open te staan voor elkaar en op die manier met elkaar te communiceren. Ons onderwijs heeft zich tot doel gesteld gebruik van te maken van de diversiteit en dit gieten we in de vorm van een gestructureerd, interactief en uitdagend ontwikkelingsgericht (onderwijs)aanbod voor alle leerlingen.   Bij het concretiseren van onze beschreven doelen (zie hieronder) is vrijwel continu een relationele visie gehanteerd waarbij bewegen wordt gezien als handelen. Ons uitgangspunt hierbij is dat de mens en zijn omgeving elkaar verder dienen te ontwikkelen, elkaar “zien” en betekenis geven. Het idee hierachter is dat wanneer de leerlingen het arrangement van een gymzaal of schoolplein kunnen ervaren (zien), ze direct worden uitgedaagd om tot gezond bewegen over te gaan. Om deze reden heeft onze school vanaf 2002 een vaste vakleerkracht binnen de formatie aangesteld. Deze vakdocent heeft als eerste taak de verschillende initiatieven rondom het kind ten aanzien van bewegen en gezond gedrag, zowel binnen als buiten schooltijd, te verbinden. Hij werkt samen met allerlei initiatiefnemers en uitvoerders. Denk aan coördinatoren Brede School, sportbegeleiders, actieve ouders/verzorgers, combinatiefunctionarissen (o.a. korfbal, beebal, turnen, basketbal, hockey en voetbal), buurt- en verenigingsvertegenwoordigers, fysiotherapeuten, welzijnsmedewerkers, stagiairs/stagiaires en andere lokale initiatiefnemers.   ‘Een dagelijkse uitdagende leeromgeving op Polsstok!’

4. Bewegingsdoelstellingen

Het structurele formatie budget is gericht op de maximale uitvoering en ondersteuning binnen onderwijstijd. Alle andere initiatieven die worden toegevoegd aan de onderwijstijd worden ondersteund door additionele gelden, denk aan Brede schoolgelden, sponsoring en projectgelden vanuit overheid en bedrijven. Door middel van bewegingsonderwijs en activiteiten op het gebied van bewegen en sport willen we de volgende doelstellingen bereiken:   Ø  Het bevorderen van intrinsieke motivatie ten opzichte van gezond leven en bewegen. Ø  Het bevorderen van meervoudige deelnamebekwaamheid. Ø  Het bevorderen van sociale omgang met anderen waarbij onderlinge verschillen worden gezien en gerespecteerd. Ø  Het bevorderen van intensief en veilig bewegen. Ø  Het stimuleren van eigen initiatief en zelfregulering.   Door deze doelstellingen dragen we niet alleen bij aan de ontwikkeling van onze leerlingen, maar geven we een brede impuls aan de leefomgeving. We streven ernaar om op natuurlijke wijze bewegen in de actieve leefstijl van onze leerlingen en ouders te integreren. Het gaat erom dat een ieder (zo ook onze leerlingen) op hun eigen niveau kunnen participeren zodat ze in hun eigen tempo en op hun eigen niveau nieuwe bewegingservaringen opdoen. Naast deze bewegingservaring die van groot belang is voor de ontwikkeling van onze leerlingen, creëert de beweging ook de innerlijke balans die de basis vormt van een gezonde zowel mentale als fysieke groei. Ook geven we hiermee (h)erkenning aan de wens van onze leerlingen om meer te kunnen en mogen bewegen.   Onze (vak)leerkrachten willen deze enthousiaste houding zo goed mogelijk benutten en ondersteunen. Wanneer we leerlingen stimuleren zich ook thuis te voelen in beweegsituaties, ondersteunt dit de mate waarin zij zich opgenomen (kunnen) voelen in belangrijke sociale verbanden.   Met andere woorden: het zich ook thuis voelen in beweegsituaties is stimulerend voor de sociale ontwikkeling en het maatschappelijk perspectief van leerlingen.   ‘Zoals de jaarlijkse sportdag(en)’   We ondersteunen de doelstellingen onder andere door tijdens de (gym)lessen de onderstaande uitgangspunten te hanteren:   Ø  Niets moet, alleen je best doen! Ø  Van proberen kun je leren! Ø  Help elkaar beter worden! Ø  Samen in beweging zijn is een groot feest!

5. Beweegmomenten

We streven ernaar en hanteren het uitgangspunt dat iedereen tenminste acht (8) structurele beweegmomenten per week heeft. De huidige beschikbare beweegmomenten voor de kinderen zijn:   1.   Twee 45 minuten gymlessen per week in de gymzaal of speelzaal. Groepen 3 en 4, vier 45 minuten gymlessen. (gerichte beweging, structureel) 2.   Vijf 15 minuten beweegmomenten per week op de speelplaats (vrije beweging, structureel) 3.   Vier 30 minuten beweegmomenten tussen de middag. Proces loopt om met ingang van 1 augustus 2015 een continurooster te hebben.   (vrije beweegmomenten, optioneel) (per 1/8/2015 structureel) 4.   Eén of twee keer per week een stuifactiviteit na schooltijd (vrije beweging, optioneel) (per 1/8/2015 structureel) 5.   Eén maal in de week deelname aan school-sportbuurtvereniging, vereniging/ basketbalschool. (vrije beweging, optioneel) (per 1/8/2015 structureel)   ‘Uitdaging in de lessen zijn van essentieel belang’   We maken onderscheid tussen ‘vrij bewegen’ en ‘gericht bewegen’. Bij ‘vrij bewegen’ mogen leerlingen zelf kiezen aan welke beweegactiviteit ze willen deelnemen. Bij ‘gericht bewegen’ bepaalt de (vak)leerkracht aan welke activiteit de leerling deelneemt. Het succes voor de leerling is afhankelijk of er sprake is van beleving bij de leerlingen.   Wij monitoren bij iedere leerling de volgende vier evaluatie aspecten:
  • loopt’t?       (organisatie),
  • lukt’t?         (differentiatie),
  • leeft’t?        (motivatie)
  • leert’t?        (ontwikkeling)
  We zien het schoolplein en de directe speelomgeving als kans om de beweegontwikkeling van onze leerlingen te vergroten.

6. Beweegaanbod

Tijdens de gymles hanteren we het principe dat alle leerlingen op eigen niveau moeten kunnen deelnemen en in hun eigen tempo nieuwe bewegingservaringen opdoen.   Vanaf 2012 kunnen kinderen vanaf twee en een half tot vier jaar met de ouders één maal per week deelnemen aan de peutergym die wordt aangeboden op de school. Op vierjarige leeftijd krijgen alle leerlingen wekelijks bewegingsonderwijs van de vakdocent. In de eerste twee jaren één maal per week door de vakdocent en de overige beweegmomenten in de week (zijnde tenminste 2) wordt het beweegmoment inhoudelijk verzorgd door de vakdocent maar door de eigen leerkracht/stagiairs/stagiaires uitgevoerd. Tijdens deze lessen worden de leerlingen nauwkeurig geobserveerd in verband met hun motorische ontwikkeling en groei. In groep 3 en 4 krijgen onze leerlingen zelfs 3 tot 4 maal per week bewegingsonderwijs. Alleen in gr. 4 is één schoolzwemmen beweegmoment.   Het bewegingsonderwijs wordt gegeven door de vakdocent. De leerlingen worden 2 maal per jaar intensief en persoonlijk getest op de ontwikkeling van motorische vaardigheden. Dit wordt vastgelegd in een Leerling Volg Systeem. Zie voor gedetailleerde informatie; http://mrt.jumpin.nl/. De groepen 5 tot en met 8 krijgen twee maal per week bewegingsonderwijs.   Door middel van observaties, monitoring, en registratie van de verschillende beweegmomenten van de leerling, denken we de ontwikkeling van de kinderen te kunnen volgen en in kaart te hebben om de leerling de juiste ondersteuning of interventie te kunnen bieden. We bouwen ons LVS op vanaf de kleuters en stellen ons ten doel om per 2016 alle kinderen gedetailleerd in kaart te hebben in één systeem, zodat we naast de groei ook de ontwikkeling kunnen meten. 

7. Extra beweegmoment/ beweegontwikkeling

In samenwerking met Jump-in is er op school een beweegclub ‘GYM+’ gerealiseerd. Dit extra beweegmoment is gecreëerd voor kinderen die moeite hebben met bewegen tijdens de gymuren of te weinig aan beweging (kunnen) doen. Deze club bevat tussen de 8 en 10 kinderen. Er is de mogelijkheid om voor ieder kind de tijd te nemen zodat op eigen niveau bewogen en gesport kan worden. Er worden verschillende sport- en spelactiviteiten aangeboden tijdens de ‘GYM+’ tijd. Een belangrijk element van de ‘GYM+’ is, het plezier ervaren/ krijgen in het (samen) bewegen. Leerlingen krijgen de kans hun eigen talent te ontdekken. Inschrijven via vakdocent of via de stuifinschrijving (Brede Naschoolse Activiteiten).   De school heeft naast de ‘GYM+” ook één uur per week MRT ondersteuning voor die kinderen die dit nodig hebben. Ook hier geldt dat we spreken over een deelname van 8 tot 10 kinderen. Deze kinderen worden door de vakdocent geselecteerd en de vakdocent benadert ook de ouders van betreffende leerlingen met het verzoek en de onderbouwing om de leerling deel te laten nemen aan de tijdelijke extra MRT ondersteuning. Naast de reguliere lessen bewegingsonderwijs, “GYM+” en de MRT,  besteedt de school structureel aandacht aan extra voor- , tussen- en naschoolse beweegmomenten en school- en buurtsport activiteiten.
 

8. NSA en VSD

Op Polsstok staat Brede talentontwikkeling centraal. Dit bieden we niet alleen tijdens maar ook aanvullend op de reguliere  lessen aan door middel van een naschools en verlengd aanbod. De activiteiten onder schooltijd de Verlengde School Dag acitiviteiten (VSD) en de Na Schoolse Activiteiten (NSA) na school geven de leerlingen structureel een breder aanbod aan ontwikkelingskansen. In het kader van de VSD/NSA worden er dagelijks tijdens of na schooltijd aangeboden. Voor de kinderen uit groep 1 t/m 8,worden er activiteiten ingepland op het gebied van 'Sport', 'Creativiteit', 'Kunst en Cultuur', 'Wetenschap en Natuur' en 'Media'.  Zo kunnen de kinderen op ontdekken wat zij leuk vinden en hun talent(en) hierin verder ontwikkelen. In het kader van de VSD-activiteiten wordt er jaarlijks aan elke leerling minimaal 10 uur extra “ontwikkeltijd” aangeboden. Dit gebeurt door verlenging van de reguliere lestijd. Sommige kinderen hebben zoveel talent en/of plezier in (een) bepaalde activiteit(en) dat zij eenvoudig de stap maken naar een vereniging of club in de buurt waar we nauw mee samen werken. De school is mede-initiatiefnemer en oprichter van de DE Brede School.   De school bedenkt samen de twee buurtscholen (IBS As-Soeffah en OBS Bijlmerhorst), een VSD en NSA programma, zij stellen ruimte en materialen beschikbaar om deze uit te voeren. De lessen worden gegeven door leerkrachten, vakspecialisten, verenigingsleden of combinatie functionarissen.  Op school is er dagelijks een interne coördinator aanwezig. Deze coördinator is aanspreekpunt voor ouders, kinderen, collega's en uitvoerders en bewaakt de kwaliteit en diversiteit van het aanbod. Het stadsdeel stelt hiervoor een budget beschikbaar om de activiteiten uit te kunnen voeren.   Zie bijlage stuifgids blok 2’.  
 

De  ‘school-sportbuurtclub’ (SBC)

In schooljaar 2012 – 2013 zijn we gestart met het opzetten van ‘school-sportbuurtclubs’ in de wijk. Dit is een lokaal samenwerkingsinitiatief. Polsstok heeft in samenwerking met het stadsdeel, STG. Toekomst en Talent, de buurtverenigingen en meerdere sportverenigingen een structureel en aanvullend aanbod in de wijk gecreëerd. We zijn met dit project gestart om leerlingen meer kansen te geven zich op een sportieve manier te bekwamen en onder andere (start)vaardigheden op verenigingsniveau te ontwikkelen.   We weten uit ervaring dat verschillende verenigingen die buiten de wijk gelegen zijn, voor onze kinderen soms moeilijk te bereiken zijn. Op deze manier komt de vereniging als het ware naar het kind toe en valt deze belemmering weg. Ook ondersteunen we met dit initiatief de breedte sport. Immers door verenigingen in de wijken te implementeren creëer je nieuwe mogelijkheden om in de eigen leefomgeving “met” en op gezonde manier “tegen” elkaar te spelen.   Op dit moment bestaat de SBC uit vier sporten, namelijk: hockey (VVV), honkbal/beebal (Marshalls), turnen (FDO) en BMX.     ‘Een paar sprekende voorbeelden’     Uitbreiding met cricket is een van de wensen. Judo is sinds vorig schooljaar reeds overgegaan van een School-sportbuurtclub naar een vereniging in de buurt. Dit concept willen we in de komende tijd verder uitbouwen in de buurt, indien er een vereniging is die dit aankan. We hebben een basketbalschool mogelijkheid op het schoolplein gecreëerd. Drie velden zijn gereed en we zijn gestart met de voorbereidingen om deze tak van sport in de wijk aan te bieden. Echter de niet vitale verenigingen in de wijk belemmeren op dit moment een snelle concretisering. Helaas hebben meerdere verenigingen in de buurt een minder vitale status. We willen met deze SBC benadering ook verenigingen ondersteunen om of te starten (bv Marschalls en BMX) of om naar vitaal uit te groeien. De school-sportbuurtclub benadering wordt door meerdere verenigingen als een welkome schakel ervaren. Het is als het ware een drie trapsraket. 1.   De vereniging komt in de school (beeld is de school is de vereniging) 2.   De vereniging werkt samen met de school (beeld is de school en vereniging zijn één) 3.   De vereniging staat in de wijk (beeld is er is een vereniging in de wijk)   De investeringen in het begin zijn voor de verenigingen in het begin zeer minimaal, zij kunnen als het ware leunen op de expertise van de school. Zij groeien mee en hebben ondersteuning van de school en de buurt. Zo creëren we de ruimte voor mogelijke toekomstige participatie van leerlingen als leden van een verenigingsleven.   We organiseren naast alle school-sportbuurtclubs ook in samenwerking met andere verenigingen evenementen in de wijk. Een voorbeeld is de atletiekvereniging AV Feniks. Hiermee organiseren we een jaarlijkse atletiek/ sportdag. Het is verder ontwikkeld door de vereniging en  door de gemeente  Amsterdam. Er komen in 2015 jaarlijkse Amsterdamse atletiekdagen en atletiekmomenten.   Voor meer info: http://www.sportbuurtclub-def.nl/
 

9. Gezond spelen op het Groene Speelplein

In het Schooljaar 2011/2012 zijn we van start gegaan met het project ‘Lekker spelen op het schoolplein’. We hebben samen met de leerlingen, docenten en ouders invulling gegeven aan het project ‘Lekker spelen op het schoolplein’. Ons plein dient voor een ieder meerdere mogelijkheden te bieden. Dus er dient plaats te zijn om te bewegen tijdens de pauzes, de lessen, de lessen bewegingsonderwijs, de naschoolse activiteiten, de naschoolse opvang, de school-sportbuurtclub en de buurtactiviteiten en het vrij spelen.       Op dit moment zijn we in de laatste fase om in samenwerking met de MR en de NSO/TSO organisatie een transitie om begeleid “tussentijds” spelen te  realiseren. We willen het tussentijds spelen met ingang van het nieuwe schooljaar zo ingericht hebben dat lekker spelen op het schoolplein de basis vormt van het verouderde “tussen de middag concept”.   Ouders en stagiairs/stagiaires gaan de “tussentijdse”begeleiding bieden op het plein. Dit onder supervisie van de vakdocent. Stagiairs/stagiaires en ouders/vrijwilligers worden d.m.v. een korte training voorbereid om de kinderen optimaal te kunnen ondersteunen in het spel op het plein. Hierdoor worden alle kinderen in de gelegenheid gesteld om veilig en vrij te bewegen met elkaar. Om een gedegen motorische ontwikkeling te stimuleren vinden wij het wenselijk dat alle 12 leerlijnen voor het vak bewegingsonderwijs op het schoolplein aan bod kunnen komen. Voor doel- en tikspellen zijn er meer mogelijkheden dan in een standaard zaal, maar b.v. ook voor balanceren, klimmen, mikken, jongleren en over de kop gaan zijn er mogelijkheden. We voegen extra elementen zoals leunbanken, zit-stap stenen, schaak- en damborden en twister toe.   Zie bijlage ‘Ontwerp speelplaats DE brede school Amsterdam Zuidoost ‘  

10.  Van Factor naar Actor

Om alle doelstellingen te kunnen behalen heb je betrokken mensen nodig. Het betreft hier niet alleen de groepen ouders en leerkrachten. De maatschappelijke partners en vrijwilligers leveren ook de nodige ondersteuning en verankeren en verbreden het structurele beeld in de wijk en maken de ondersteuning naar de kinderen mogelijk. Wij spelen een actieve rol in het begeleiden op opleiden van enthousiaste jongeren. Samen met opleidingen bedenken we sluitende en vooruitstrevende concepten ter ondersteuning van de talenten en competenties.  

CLINICS

De school heeft het initiatief genomen om in samenwerking met de Stichting Toekomst en talent en de AJAX foundation clinics te ontwikkelen. De Clinics, LIFE SKILLS, zijn voor alle leerlingen (jongens en meisjes)van de groepen 6,7 en 8. Een ieder krijgt van de club AJAX drie trainingen in de buurt aangeboden. Polsstok en Stichting Toekomst en Talent hebben in nauwe samenwerking met de AJAX Foundation een concept ontwikkeld dat op dit moment stadsbreed wordt uitgerold. Een initiatief dat in 2013 is gestart als pilot gaat op dit moment over in een structureel aanbod aan alle scholen van Amsterdam. Zie ook bijlage; AJAX Clinics en http://www.ajax.nl/Sitewide-Tabs/Foundation/Projecten/Life-skills-clinics.htm

Platform DE

De school heeft in 2014 een buurtplatform opgericht. Insteek is de benadering van Factor naar Actor. Het platform DE, aangestuurd door de school, de TSO/NSO (Blokkenhut) en de welzijnsorganisatie (SWAZOOM) bestaat mede uit vertegenwoordigers uit sport-, bewoners- en andere buurtorganisaties. Zij heeft voor 2015 een Integrale wijkaanpak geschreven (Van de buurt, Voor de buurt). Hierin vormen de thema’s gezondheid, hygiëne, veiligheid, in beweging komen, empowerment en leren van elkaar de basis.      Onderwerpen die onder andere opgenomen zijn in de Integrale aanpak zijn, Zaalvoetbal, buurtstraatsporttoernooi, Wandeltocht/wandelclub DE, De United Kids Run, peutergym, Natuurkamp- en activiteiten, Vakantieschool, Sport en spelmiddag, Yoga (voor Volwassenen), Focus op natuur en gezond gedrag, Peutergym, ouders en ouderengym, Moestuin, Kooklessen voor kinderen en ouderen, ouder en kind gym/training, Battle van Zosterk, brede activiteiten gezondheid/voeding kinderen. Kooklessen buiten vakantie (niet jongeren), World of food, gezonde voedingslessen,   Ook heeft de school extra aandacht voor de vitaliteit bij de ouders en de leerkrachten. Tijdens alle studiedagen wordt er voor het personeel van de school tijd gereserveerd om met elkaar te bewegen. Immers je moet geen verhaal vertellen je moet het voorleven. Dit gegeven ervaren de leerkrachten als een prettige afwisseling en leerzame aanvulling op hun vaak cognitieve vaardigheden en competenties. Alle leerkrachten kunnen en doen op hun eigen niveau mee. Daarnaast is er de mogelijkheid voor de leerkrachten om wekelijks op de maandagmiddag deel te nemen aan circuittrainingen. Ten slotte begeleiden de leerkrachten tijdens de korte schoolpauzes de leerlingen bij de buitenspeel activiteiten.   Sinds 2012 kunnen ouders van jonge nog niet schoolgaande kinderen wekelijks deelnemen aan de ‘peutergym’ momenten. Ouders uit de hele wijk zijn welkom. De school biedt de plek en de Integrale wijkaanpak levert de docent.   Op dit moment zijn de voorbereidingen binnen Platform DE (waar ook de vakdocent impulsen aan geeft en meepraat) voor een duurzaam aanbod in volle gang. Kalenderjaar 2016 zal de uitvoering starten van de beweegmomenten in en om de school voor meerdere doelgroepen uit de wijk.  
 

11. Gezond gedrag, waterschool en bewustwording

Polsstok ziet in het aanleren van gezond gedrag als basis van de kind-ontwikkeling. We zetten daarom naast beweegontwikkeling en sport ook in op gezonde voeding en leefritme voor alle leerlingen. We willen ouders en kinderen bewust maken, laten beseffen en aanleren dat indien je jezelf optimaal wilt ontwikkelen je moet zorgen voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Je dient om die reden niet alleen gezond voor jezelf, maar ook voor je omgeving (en de ander) te zorgen. Dit aspect wordt op meerdere manieren binnen ons schoolbeleid vorm gegeven. Denk aan oudertrainingen, buurtmoestuinen, traktaties etc. Vanaf de groepen 1/ 2 krijgen de leerlingen periodiek op school dagelijks vers fruit. Dit werd gerealiseerd door het project Schoolgruiten (fruit op school). Echter zij konden door de landelijke groei van deelnemende scholen niet meer alle scholen voorzien van fruit. Nu de school niet meer zeker is van deze aanleveringen zijn wij druk op zoek naar nieuwe (structurele) middelen.   Ook hier is een link met de Integrale Wijkaanpak. We willen dit structureel aanbieden in de hele school. We hopen dit binnen dit kalenderjaar gerealiseerd te hebben. Samen met de medewerkers van Jump-in zoeken we niet alleen naar een oplossing voor onze school maar ook voor de andere basisscholen in Amsterdam Zuidoost. Verder dienen onze leerlingen minder zoetigheid te drinken. Sinds 2014 zijn we een ‘waterschool’. De kinderen kunnen in de school water tappen bij het tappunt bij het entree van de school. We ondersteunen zeer actief het water drinken. Ouders en leerkrachten hebben samen met de kinderen afspraken gemaakt.   Door de focus te leggen op gezond drinken, willen we bereiken dat onze leerlingen anders gaan kijken naar drinken en dat leerlingen het normaal gaan vinden om in plaats van frisdrank meer water te gaan drinken.   Ook persoonlijk hygiëne krijgt bij ons op school de aandacht. We hebben de regel dat leerlingen na de gymlessen douchen. Naast dit beleid en regels worden er iedere maand ook verschillende ouderworkshops en informatieochtenden gegeven om het gezond leven en ontwikkelen te ondersteunen. Deze vinden veelal plaats in onze ouderkamer. Denk aan workshops: gezonde traktaties maken, de maaltijd uit de schijf van 5, Wat dient een kind te eten, op tijd naar bed, positief opvoeden  etc. etc.  

12. In beweging blijven (de toekomst)

Voor de toekomst zijn er nog genoeg doelen die we met elkaar willen bereiken. Zo gaan we april 2015 starten met de realisatie van het beweegplein, bouwen we de integrale wijkaanpak uit en wordt het “tussen de middag moment” een feit.       Ook organiseren wij op 23 en 24 april 2015 in het Bijlmersportpark, samen met de gemeente en andere sportpartners, een extra beweegmoment voor 2500 leerlingen van basisscholen uit Amsterdam zuidoost in het kader van gezond leren.   Tijdens deze dagen zijn er ook clinics voor ouders in het kader van gezond gedrag en ondersteunen we de ontwikkeling van de ouders met workshops in het kader van sportbegeleiding. De verenigingen die op het sportpark gevestigd zijn willen we op deze dagen een kans geven zich extra te verbinden dit door middel van leuke activiteiten voor ouder en kind. Meerdere bedrijven (NUON, ING en ABN) leveren vrijwilligers om de dag optimaal te laten verlopen.      Het schoolplein wordt ingericht als gezond groen schoolspeelplein. Er komen meer verschillende speelmaterialen voor de leerlingen en het plein wordt groen ingericht zodat ander spel wordt uitgelokt. Als deze fase is afgerond willen we het plein in de toekomst indelen in verschillende zones die in relatie staan met de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Daarnaast verwachten we in 2015/2016 de  realisatie van de keuken in DE brede school te hebben voltooid. Deze keuken is ook weer een plek waar leerlingen, ouders, docenten en buurt elkaar kunnen ontmoeten in het kader van gezond eten en leven. Het kook ”leer” lokaal is de volgende stap in het aanleren van gezond eetgedrag.   Een keuken, waar we naast lekkere en verantwoorde maaltijden bereiden, ook elkaar kunnen informeren welke gezonde ingrediënten elke cultuur gebruikt. Alle mogelijkheden voor zowel leerlingen, ouders, leerkrachten als geïnteresseerden. Zoals reeds aangegeven zullen we z.s.m. een oplossing vinden voor het structureel eten van fruit op school. Met andere woorden we ontwikkelen samen met kinderen, ouders en buurtbewoners een gezond beweeg- en voedingsbeleid. Als laatste willen we vermelden dat we met onze school ons oriënteren op het zogenaamde bioritme. Volgens ons een gezonde impuls ter  ondersteuning van de leerlingenontwikkeling.   Meer info:(http://nl.wikipedia.org/wiki/Bio-ritme_(theorie)

13. Impulsen

Enkele Polsstok extra beweegimpulsen:   2007  
Planvorming integrale spel-en speelgelegenheid van de buurt
gerealiseerd in het kader van wijkgerichte visie 2010   Jump-in school 2011   Realisatie Cruijffcourt DE 2012   Certificaat Sportactieve School 2012   Certificaat Gezonde School 2013   Pilotschool Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht (AAGG) 2013   Gezonde school (o.a. waterschool) 2013   Sportiefste school van Amsterdam (13-14) 2013   Realisatie Buurtclinics Life Skils (i.s.m. AJAX) 2013   Stage en opleidingsschool ROC, ALO en CIOS. 2014   Oprichting professionele leergemeenschap vakdocenten B.O. Zuidoost 2014   Realisatie Basketbalvelden op schoolplein voor de wijk 2014   Vitaliteitondersteuning leerkrachten 2014   Start realisatie groen actief beweegplein 2014   Integrale sportdag DE brede scholen 2015   Realisatie gezonde keuken  DE brede school (school en wijk) 2015   Realisatie structureel beweegmoment “Tussenschools spelen” 2015   Sportiefste school van Amsterdam (15-16) 2015   Integrale bewegingsdagen STG Bijzonderwijs (voor leerlingen, leerkrachten, ouders en vrijwilligers)




Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie