Avatar Janneke  Gerritsen

Nieuw Zeeland; Woensdag t/m vrijdag

Geplaatst op 26 april 2017 om 02:53 uur

De reis naar Christchurch

Woensdag 19 april was het dan zover, de stagereis naar Christchurch, Nieuw Zeeland. Om 4 uur 's middags zouden we vertrekken, dus de ochtend werd nog gebruikt om de laatste dingen in de koffer en handbagage te stoppen. Na alles nog een keer gecheckt te hebben konden we op weg naar Düsseldorf Airport. Daar op zoek naar Tessa en een plek om te eten. Nadat we iets hadden gegeten was het tijd om de koffers in te leveren en nog een kopje koffie te drinken. om 8 uur besloten Tessa en ik door de douane te gaan, wat betekende gedag zeggen tegen de familie. Na een aantal tranen en meerdere knuffels later liepen Tessa en ik door de douane. Daarna was het op weg naar de gate waar we rond kwart voor 9 het vliegtuig in liepen. Om half 10 kon het opstijgen beginnen.

De vlucht naar Dubai was ruim 6 uur en Tessa en ik hadden besloten om wakker te blijven. Op Dubai Airport aangekomen moesten we voor de tweede keer door de douane. Daarna besloten we eerst even koffie te halen om de volgende 4 uur wakker te blijven. Aangezien onze vlucht nog niet op de schermen stond, was het een plekje zoeken en af en toe gaan kijken op de schermen of de vlucht er al op stond. Na zo'n twee en een half uur was dat het geval, maar daar kwam nog een kleine verrassing bij kijken. Op onze vluchtinformatie stond dat we van Dubai meteen door zouden vliegen naar Christchurch, maar op de schermen stond dat daar nog een tussenstop bij kwam in Sydney, Australië! Een beetje verbaast gingen we op weg naar de gate die bij de twee bestemmingen stond aangegeven. Aangezien Dubai Airport nogal groot is moesten we zo'n 10-15 minuten naar de andere kant van het vliegveld lopen. Daar bij de gate aangekomen moesten we nog heel even wachten. We moesten nog even een keer door bagage controle waarna we, na nog even te hebben gewacht, het vliegtuig in mochten.

In het vliegtuig kregen we alleen te horen dat we nog even zouden wachten met opstijgen, omdat we anders te vroeg op Sydney Airport zouden landen en dat die ons anders niet kon ontvangen. Ongeveer een uur later dan geplant stegen we eindelijk op. Deze vlucht was ongeveer 13 tot 14 uur. Perfect om dus wat te slapen, maar niet voor mij. Slapen in een vliegtuig is niet voor mij. Soms een dutje van ongeveer een half uur, maar niet meer dan dat per probeer mogelijkheid. Dus wat doe je dan? Films en series kijken, muziek luisteren en spelletjes spelen. Daarbij heb je op een gegeven moment dat je niet lekker meer kan zitten omdat je de hele tijd hetzelfde zit. Gelukkig zat Tessa naast mij, waar ik soms nog op kon leunen of waarbij ik mijn benen over die van haar kon gooien. Tijdens de vlucht hadden Tessa en ik nog de hoop dat we zouden kunnen blijven zitten in het vliegtuig aangezien het hetzelfde vliegtuig zou zijn naar Christchurch. Helaas was dit niet het geval en moesten we alsnog het vliegtuig verlaten. Nogmaals door de douane heen en dan maar weer bij de gate gaan zitten. Het schoonmaken duurde wat langer dan gedacht, maar uiteindelijk zaten we weer op onze vaste plek.

Nu was het nog ongeveer 3 tot 4 uur vliegen tot we in Christchurch geland zouden zijn. Daar kwam een mooie lucht bij kijken en uitzicht over de zee en Nieuw Zeeland. Bergen met wolken ertussen, meren en rivieren die niet bewerkt worden door mensen. Na voor de derde keer geland te zijn waren we eindelijk in Christchurch. Uit het vliegtuig, door naar paspoort controle, bagage controle en een x-ray van mijn koffer (waar Tessa een andere kant op moest) liep ik als eerste door de deuren. Daar stond John, bij wie ik verblijf, met een bord van welkom in het Engels en Nederlands met mijn naam eronder, samen met Greg, de directeur van de school waar ik stage zou gaan lopen. Na op de typische Nieuw Zeelandse manier begroet te zijn, met knuffels, was het nog even wachten op Tessa zodat ik nog even gedag kon zeggen tegen haar. Tessa zit namelijk met haar gastgezin in Rolleston terwijl ik verblijf bij John en zijn partner Kim in Christchurch zelf.

Terwijl Greg op weg ging naar een andere afspraak besloten John en ik eerst te gaan kijken bij Russley School waar ik stage ga lopen. John geeft les op Russley School en heeft zelf aangegeven dat hij mij een verblijfplaats aan wou bieden, waardoor ik bij hem en Kim terecht ben gekomen. Na de school een beetje verkend te hebben en nog twee collega's te hebben ontmoet zijn we op weg gegaan naar het huis waar ik de komende anderhalve maand verblijf. Eenmaal binnen kreeg ik een tour van het huis en wierp ik mijn eerste blik op mijn slaapkamer. Na een paar dingen uitgepakt te hebben, hebben John en ik zijn zelfgemaakte vegetarische chili gegeten en wat gepraat over verschillende onderwerpen. Ook ontmoette ik de kat Craig die deel uitmaakt van de familie. Een paar uur later kwam Kim thuis waarna er voorgesteld werd om een wandeling te gaan maken door een deel van de stad. Daar zei ik, na bijna 30 uur te hebben gezeten, geen nee tegen.

Als eerste liepen we langs een park en daarna naar een steile trap die de heuvel op ging. Christchurch zelf heeft veel heuvels die dan ook gedeeltelijk vol staan met huizen. Eenmaal boven liepen we via een andere kant weer naar beneden om meteen een kijkje te nemen bij de lokale dichtstbijzijnde supermarkt. Daar kwamen we erachter dat ze een speciaal 'Nederlands' deel hebben met onder andere stroopwafels, zuurkool, speculaas molens en vanille suiker. Na de supermarkt gingen we weer terug naar huis waar John en Kim besloten dat het misschien het beste was om te kiezen voor 'Thai take out'. Na het eten was het tijd voor een douche en een kop thee, waarna het tijd was voor mij om naar bed te gaan aangezien ik maar weinig slaap had gehad.

Het begin van het avontuur!

(Aangezien de reis alleen al een aardig lang stuk is, zal ik voor mij vanavond (in Nederland de ochtend) het tweede stukje plaatsen)