Avatar Esther van der Werken

Esther van der Werken

Laatste dagje Bonaire

Geplaatst op 07 oktober 2022 om 11:47 uur

Jeetje wat is de tijd voorbij gevlogen. Vandaag inpakken en nog dagje op het strand genieten en dan weer terug naar huis.. S morgens nog 1 x continental breakfast. Ook voor de muggen de laatste keer , ook na het ontbijt heb ik (Es) weer een paar nieuwe bulten erbij. Ik had ze al bijna overal en nu net zelfs 1 achter mijn oor ... Nou ja ik neem het maar voor lief, voor je het weet hebben we daar geen last meer van , maar dragen we onze winterjas en lange broek weer..dus weet niet wat nu erger is ;-) Na ons ontbijt gaan we nog een dagje naar Sorobon ons favoriete strand hier! Ligbedje gehuurd en drankjes en lunch worden gebracht. Snorkelen en zwemmen in dat heerlijk warme water. Boek lezen en gewoon lekker chill, voordat we vanavond weer die lange reis gaan maken. Zowaar ook nog even schuilen voor de regen, het eerste echte buitje overdag deze week. We horen van het personeel St Sebastian (de strandtent waar we een bedje gehuurd hebben) dat er een storm/orkaan onderweg is en er vanavond noodweer aan komt. Hopelijk nadat wij zijn opgestegen dan ;-) Geen beter moment om naar huis te gaan, als dit klopt! Na ons een beetje opgefrist te hebben, wachten we op onze transfer. Dat opfrissen hadden we net zo goed niet kunnen doen, want zonder airco omkleden in lange broek in 30+ is vragen om problemen ;-) Haha en opfrissen bij een wasbak als je de hele dag op het strand , met super fijn zand en dikke lagen zonnenbrand is nooit genoeg om dat er helemaal af te spoelen. Dus al plakkend in onze lange broeken... Als we aan het wachten zijn op de transfer bij ons hotel , zijn er net als ons nog meer gasten aan het wachten op hun transfer. Een van hen is geboren op Bonaire maar intussen verhuisd naar NL. Hij is zijn koffer aan het inpakken met grote zakken groene ronde vruchten, net iets groter dan druiven en lijken wel beetje op limoentjes qua vorm. De vrucht heet Knippa (Genepa zo spreek je het uit) en mogen we proeven..moeten we echt uit proberen. Een ronde vrucht met harde schil..beetje slijmerig en zurig .. op sabbelen totdat het vruchtvlees van de pit heeft losgelaten.. best wel lekker eigenlijk en ook wel leuk om zo op de valreep toch nog iets echt Boneriaans te proeven. We vliegen op tijd en gelukkig met Tui, want de KLM vlucht was 6 uur vertraagd. De electronica aan boord werkt weer , dus als we films willen kijken kan dat. 3 uur 's navhts Nederlandse tijd (21u Bonaire) vliegen we , dus het is slimmer om te gaan slapen. Als we het vliegtuig instappen is de purser bezig met een lastige klant die kennelijk op een eerdere vlucht lastig heeft gedaan en daar uit gezet was en nu met ons mee mag ...ow pff die zal toch niet naast ons zitten? Gelukkig is dat niet zo en verloopt de vlucht verder rustig.. We eten om 23u Bonaire tijd ... 5 uur snachts Nederlandse tijd ..maar niet bij nadenken ;-) en lekker met een volle maag zo gewoon wat uurtjes slaap proberen te pakken! De dag in NL door zien te komen en dan gewoon normale tijd naar bed, zitten we zo weer in het NL ritme. Na wat hazenslaapjes en veel klok kijken zijn we iets sneller dan verwacht geland. Kwart over 12 Nederlandse tijd komen we aan. Nog even door douane en paspoort controle. We komen uit risico gebied en dus extra controle ivm de vele drugstoeristen. Dan naar aankomst 4 waar Milky (Marion haar man) ons ophaalt. Nu weer lekker naar huis naar de mannen (& kids voor Marion) want die hebben we natuurlijk wel gemist! Dit wordt wel een lange dag , want na erg weinig geslapen te hebben wordt het afzien om door te trekken tot de avond. Stel we liggen wakker , hebben we in ieder geval genoeg mooie fotos en herinneringen waar we even naar kunnen terugschakelen .. die waren die jetlag meer dan waard. We hebben echt een topweek gehad en super veel gave dingen gedaan.. Het was een mooi avontuur!