Avatar Esther van der Werken

Esther van der Werken

Rondje Zuid Bonaire

Geplaatst op 05 oktober 2022 om 15:09 uur

Vandaag willen we de zuidkant van het eiland bekijken. We beginnen bij Bachelors Beach.. mooie baai, wit zand en super blauw water. We rijden langs de kust en zien continu de zee aan ons rechterhand. Alle duikspots en baaien rijden we voorbij, Alice in Wonderland , Angels, Jeannie's Glorie. Strakblauw en zonnig is het vandaag en dus ook erg warm. Auto met airco is echt een uitkomst... Bij de baai Tori's reef is het water zo knalblauw en het zand zo wit, dat hebben we nog nooit gezien! Van de week vonden we Sorobon al zo mooi, maar dit is dus nog mooier. Nu maar hopen dat we dat over kunnen brengen op de gemaakte foto's, want als je er echt staat is het gewoon magisch! We hebben lunch bij ons en die eten we hier op het strand op. Haha we hebben een vriendje die iedere keer bijna op onze schoot kruipt , een kleine hagedis. Ik schrok me kapot, maar eigenlijk is ie super schattig en dus helemaal niet bang voor mensen. Je bent bijna geneigd een stukje brood te delen, maar dat hebben we maar niet gedaan, want ik graag me af of dit gezond zou zijn voor hem. We gaan hier ook effe het water in en snorkelen. Ook weer super mooie kleuren en vissen, gelijk als we een meter vanaf het strand zijn. Bij de zoutpannen (zout is 1 van de belangrijkste exportproducten van Bonaire) maken we een stop. Het water aan de kant waar het zout gewonnen heeft , heeft groene en paarse kleuren, met spierwitte zoutbergen. En aan de andere kant de knalblauwe zee , heel bijzonder om te zien! Daarna komen we langs de slavenhuisjes. Heel kleine huisjes in wit en later geel, waar vroeger de slaven, die werkten in de zoutpannen, persoonlijke spullen bewaarden en ook sliepen. De plek is prachtig aan zee, maar om er nu te verblijven, zo weinig ruimte en zonder verdere voorzieningen en enorm warm. Dat was vast enorm afzien. Richting de Willemstoren kwamen we langs Flamingo Sanctuary en dus in de verte weer veel flamingo's te zien. Even een stop bij de Willemstoren, de eerste vuurtoren van het eiland..die sinds 2012 de status van monument heeft. Na de Willemstoren nog wat ruwe rotskust, waar het water van de zee hard tegen de rotsen slaat. Wat is Bonaire toch mooi! We kiezen ervoor om de middag naar het strand te gaan naar Sorobon en komen onderweg nog wat gave graffiti tegen. "It's gonna be Oke" is gemaakt aan het begin van de onzekere coronatijd. Op weg naar het strand passeren we nog een keer Lac Cai .. en het meer er vlakbij , waar veel flamingo's staan. Het is iedere keer weer bijzonder om deze vogels in het wild te zien. Na een lange dag touren hebben we geen zin meer om op pad te gaan en ergens te gaan eten, dus eten we lekker in het hotel. Pasta en rode curry. Vanavond hebben we afgesproken met Gijs en Corine bij Delphins. Bij de beachbar is een kampvuur en komt 'Jeroen op Bonaire' een zanger die op verzoek oa Jon Bon Jovi , Jason Mraz zingt , soms nog bijna mooier dan het origineel..wat heeft die gozer en mooie stem. De moeite waard om hem te volgen op insta.."Jeroen op Bonaire" Hele sfeervolle leuke avond en lekker meezingen. Corine is er met wat vrienden , onder andere Ruben die op Bonaire woont en Ton Frissen en zijn vrouw, uit Katwijk, die hier een huis hebben op Bonaire. We spreken Ruben, die op de wereld op diverse plekken heeft gewerkt en gewoond als chefkok en ooit is begonnen bij de Librije. (Dus die man kan koken!) Hij vertelde over zijn werk en zijn leven op verschillende plekken op de wereld. Ruben vertelde dat hij hele interessante mensen is tegen gekomen waaronder ook bekende Nederlanders en buitenlandse sterren en dat deze mensen ook echt maar gewone mensen zijn. Robbie Williams blijkt hij goed te kennen en heeft hij op een besloten feestavond in een restaurant bij een goede vriend van hem ontmoet in Amsterdam. Hij en Robbie bleken veel raakvlakken te hebben en hij vertelde dat ook Robbie Williams gewoon weleens onzeker is. Ze hebben langere tijd contact met elkaar gehouden. Laten wij nu enorme fan zijn van Robbie. Misschien moeten we toch nog eens contact opnemen met Ruben ... Robbie komt tenslotte in januari naar NL waarvoor wij tickets hebben gescoord. Zal die meet en greet er dan eindelijk toch eens van komen ;-)? De bar gaat dicht om half 11 als de muziek ook stopt. Lekker naar het hotel en slapen! Wat was dit weer een topdag!