Avatar Dagmar Nijenmanting

Dagmar Nijenmanting

De eerste 3 weken

Geplaatst op 04 oktober 2017 om 05:04 uur

Hi Iedereen! Hier komt eindelijk een update van onze reis. Ik heb er nu tijd voor want ik lig meer hier enorm te vervelen in ziekenhuis in Yogyakarta (Java). Maar daar komen we straks! Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen dus ik begin maar gewoon. We zijn nog maar 3 weken samen op pad maar het voelt zoveel langer al! Onze reis begon in Kuala Lumpur. Daar zijn we 4 dagen gebleven. KL is echt wel een toffe stad om een paar dagen door te brengen. Natuurlijk de Patronas Towers bezocht zoals elke toerist 😁.  En de botanische natuurlijk want daar houden wij wel van. Daar zagen we ook ons eerste aapje rondhangen haha. Verder wat rondgeslenterd door de stad en de o-zo vele winkelcentra. En natuurlijk genoten van onze infinity pool met uitzicht op de stad! Vanuit KL hebben we de nachtbus genomen naar Kuala Besut (duurde maar 9 uur). Daarna de boot gepakt naar Perhentian Kecil. Wat een prachtig eiland is dat! We sliepen in een tentje in een stuk regenwoud met daarbij een privé strand. We hebben hier zo heerlijk gesnorkeld, gegeten en gewandeld! Prachtige vissen gezien en ja hoor ook Nemo. En ook nog haaien! Echt zo tof. Ook hebben we mogen snorkelen met zeeschildpadden 😍. Bij onze camping hadden ze zelfs baby zeeschildpadden. Ook allerlei bijzondere insecten zoals duizendpoten 😲. En prachtig onweer mogen aanschouwen precies boven eiland naast ons. We zijn hier ook 4 dagen geweest. Dat was echt genieten! Daarna weer de boot en bus teruggenomen en vanuit KL met de bus naar Singapore, een rit van maar liefst 6 uur. We kwamen heel vroeg in de ochtend aan. Het was geloof ik een uur of 6. Toen zijn we naar hotel gelopen zo'n 2 km. Singapore was nog in diepe rust want we konden niet eens ergens koffie drinken. Eenmaal aangekomen bij ons hostel konden we gelukkig wat eten en drinken. Ons hostel lag in een super leuke wijk! In Chinatown daar kon je echt leuk rondwandelen en lekker eten. Het was dus ook tijd om wat dingen te proberen. Ik zag bij een kraampje fried carrot cake. Ik dacht oooh mijn hemel dat moet ik hebben. Zo gezegd zo gedaan. Maar dit had niets met carrot cake te maken 😂.  Was niet te eten! Maar goed soms probeer je wat. Singapore is echt een hele leuke stad. We besloten er eerst 3 dagen te blijven maar het zijn er uiteindelijk 5 geworden. Echt wat een toffe stad. Zoveel te zien en te doen. En dan was er hoe toevallig het jaarlijkse Mid-Autumn lightfestival. En laat nou net de openingsceremonie vlakbij ons hotel te zitten. Echt tof om te zien! Zulke mooie lampionnen overal! We hebben zelfs de president van Singapore gezien haha! En ook hebben we Gardens by the Bay bezocht. Heel groot park met prachtige tuinen en natuurlijk de bekende verlichte bomen. Hier hebben we een hele dag rondgescharreld. Echt prachtig! In de avond heerlijk gegeten in het park. Als toetje hadden we fried oreo's. Mijn hemel wat was dat heerlijk! Daarna genoten van prachtige lichtshow. Singapore je was echt prachtig! Vanuit Singapore zijn we naar Jakarta gevlogen. Jakarta... wat zal ik er over zeggen. Het enige wat ik er eigenlijk over kan zeggen is dat het een bijzondere stad is. Echt! Het is er zo vies! En het verkeer. Wat een enorme chaos!! 😂. We hebben hier het nationaal monument bezocht en het park daarom heen. En toen een mall opgezocht om wat te eten en om een kopje Kopi Luwak te drinken (duurste koffie ter wereld). We hebben in ons hotel nog wat gezwommen. De volgende dag gingen we op weg naar Bogor. Een klein stadje onder Jakarta. We dachten laten we met lokaal vervoer gaan. Dat werd dus een erg drukke trein... Maar gelukkig duurde het maar een uurtje. Eenmaal aangekomen op het station in Bogor werden we aangesproken door een Indonesische meneer die best een aardig woordje Nederlands kon. We moesten toch wachten want het was net keihard begonnen te regenen dus we dachten we blijven nog even kletsen met de beste man. Uiteindelijk bleek dat hij van een toeristen bureau was en ons wel wat mooie plekjes kon laten zien. Hier zijn we uiteindelijk niet op ingegaan want het werd iets te opdringerig naar onze smaak. Na een tijdje konden we er eindelijk vandoor en konden we naar ons hotel. Pfieuw we waren veilig voor nu haha. Lekker in ons hotel gebleven want het regende nog steeds flink. Alleen even eruit geweest om wat te eten bij een tentje genaamd ja hier komt het: Fat Bubbles. Nou alleen al om de naam moesten Jos en ik hier heen. En het was vet lekker! Was vooral een dessertcafé maar goed daar zijn wij dan ook dol op 😁. Daarna terug naar het hotel en een film gekeken. De volgende dag zijn we de oudste botanische tuin van Indonesië gaan bezoeken. Dit jaar bestaat hij 200 jaar. Was prachtige tuin. Echt enorme bomen!! Heel tof om te zien. Ook een enorme spin daar mogen aanschouwen! Nog nooit zo'n grote gezien! Veel mooie vlinders ook overal. En dat was ook wel het meest spectaculaire van Bogor. Al moet ik zeggen dat Jos en ik voor de lokale bevolking een spectaculaire attractie waren. Echt dit is zo apart maar zoveel mensen wilden met ons op de foto!! 😂. Net of we bekende mensen waren. Op een gegeven moment maakten we geen oogcontact meer omdat we niet meer op de foto wilden. We hebben ons wel kapot gelachen die dag. Als je je onzeker voelt of je wilt je voelen als een celebrity ga dan vooral naar Bogor! Echt! Nou na alle foto's van de dag ervoor besloten we de volgende dag Bogor te verlaten en naar Yogyakarta te gaan. Ongeveer in het midden van Java. Vanuit hier kan je 2 prachtige tempels bezoeken dus de reis kon beginnen. Eerst weer een uur met die gekke trein naar Jakarta. Dit keer nog 10 keer voller maar goed geeft niet. Het uur was zo voorbij 😩. Daarna 10 uur in de trein naar Yogya. Wel met uitzicht. Het vervoerde ons langs prachtige rijstvelden en bergen, maar ook langs enorm arme sloppenwijken. Erg heftig om te zien. Mensen wonen gewoon letterlijk aan het spoor. Eenmaal aangekomen in Yogyakarta gingen we naar ons hotel met een soort tuk-tuk achtige brommer samen gepropt in dat karretje met ons backpacks. We keken elkaar aan en we zeiden is dit wel veilig? Maar voor we het door hadden waren we al onderweg en was de beste man enorm enthousiast. En al met al moet ik zeggen dat het een erg leuk ritje was! Zagen al mooi een stukje van de stad. Bij aankomst zag ons hotel er echt schitterend uit. Ik dacht morgen maar even goed bekijken want het was inmiddels al half 12 in de avond. We deden maar een poging om te gaan slapen. En toen gebeurde het. Ik werd zo ontzettend ziek. Men noemt deze ziekte reizigersdiarree. Ik zal jullie de details besparen maar het was vreselijk. Ook de volgende dag voelde ik me nog zo beroerd. Ik kon niets meer. Bleek dat ik ernstige uitdroging had en naar de dokter moest. Goed. Ik naar de dokter. Eenmaal daar moest ik een infuus maar dat lukte niet omdat ze niet bij mijn ader konden omdat ik bijna geen vocht meer in mijn lichaam had. Kanonnen wat deed dat zeer zeg. Maar het lukte echt niet dus moest ik naar het ziekenhuis... nou en daar lig ik dan dus nu. Voel me gelukkig na een paar zakken vocht al een stuk beter. Ben hier de nacht gebleven in de hoop dat ik de volgende dag naar huis mocht! Wat een gedoe weer... Maar helaas moest ik nog een dag en nacht blijven. Gelukkig mag ik vandaag weg! 🎉. Het ziekenhuis personeel is hier trouwens echt fantastisch! Ze zijn zo lief allemaal. Nou dit was het voor nu, ik ga eens informeren wanneer ik vandaag weg mag 😁. Aju 💛