Avatar Anita en Richard

Anita en Richard

Zaterdag 28 oktober 2017. Xi’an -Nanjing

Geplaatst op 28 oktober 2017 om 17:54 uur

Vanmorgen weer op tijd de wekker gezet. Vanaf 7 uur konden we weer ontbijten. Om 8.30 uur vertrok de bus.

Als eerste zijn we naar de “Witte marmeren poort” gereden. Van daaruit, door de Moslimwijk, naar de Trommeltoren gelopen. Dezelfde Trommeltoren die we eergisteravond ook verlicht hadden gezien. We konden de Trommeltoren in. Nu kon je ook de trommels aan de zijkant goed zien. Er werd een kleine muziekvoorstelling gegeven.  Na de Trommeltoren zijn we naar de Grote Moskee gegaan. Één van de grootste moskeeën van China. Deze lijkt totaal niet op onze moskee maar was leuk om te zien.
Vanaf de moskee weer door de Moslimwijk naar de bus gelopen. Het begon er haast alweer net zo druk als gisteravond te worden. Het was nu 10.30 uur, maar de eettentjes hadden het alweer aardig druk met Chinezen. In de straten waar we nu doorliepen werd vlees gekocht. Hele brokken vlees en oa halve varkenskoppen. De vliegen vlogen er omheen. Bij één lag er zelfs een hoop vuilnis en andere rotzooi achter de kraam. Daar maar even een foto van genomen.

Met de bus daarna naar ons lunch adres gereden. Het verkeer is hier een chaos. Wordt vaak door rood gereden, op een drukke straat midden in de stad wordt gewoon midden op de straat gekeerd als blijkt dat ze toch de andere kant op moeten, voetgangers zijn altijd schuldig, ook als ze op een zebrapad bij het groene licht oversteken. Gistermiddag kwamen we met de bus bij een grote rotonde aan. We moesten de richting nemen waar we vandaan kwamen. Hiervoor  moesten we de rotonde helemaal nemen. Dat gebeurde natuurlijk niet. In plaats van rechtsom de rotonde, ging de bus gelijk linksom de andere straat in. Moet kunnen😜.  We hebben ons er wel over verbaasd dat er weinig aanrijdingen zijn. Maar vandaag moesten we het toch meemaken. Onze bus tegen een auto. Gisteren ook al bijna, maar toen was het niet raak. Beide chauffeurs schreeuwden gisteren tegen elkaar in het Chinees. Voor ons dus niet te volgen. Maar vandaag was het raak. We stonden met een schok stil. Een personenauto had voor onze bus willen gaan. Het viel allemaal wel mee, alleen wat blikschade, maar toch kwam de politie erbij. Onze buschauffeur bleek geen schuld te hebben omdat wij op de busbaan zaten. Gelijk werd alles  op de verschillende camera’s van de bus na gekeken.
Na dit voorval doorgereden naar de lunch en daarna naar het treinstation.

Vandaag werden de koffers er door treinpersoneel ingezet, dus dat was makkelijk. Vandaag gaan we met de hoge snelheidstrein (G1938, later veranderde dat in G1935) van Xi’an naar Nanjing. We vertrokken om 15.11 uur en kwamen om even over 20.00 uur in Nanjing. De afstand was ruim 1200 km. De hoogste snelheid was 297 km per uur.
We moesten daarna nog een half uurtje met de bus. Nanjing is een rijke stad, maar dat is ook duidelijk te zien. Je ziet het gelijk al onderweg in de bus naar het hotel. Mooie wegen. Tegen 21.00 uur waren we bij ons hotel. Nadat de koffers boven waren gebracht zijn we nog even Nanjing in geweest. Hotel ligt in het centrum. We keken onze ogen uit. Prachtige winkels en alles zag er even verzorgd uit. Ook hier mooi verlichtte tempels en een verlichtte drakenmuur. Toch maar weer even wat foto’s genomen en stukjes gefilmd.
Morgenochtend kunnen we “uitslapen”. Hoeven pas om 9.30 uur te vertrekken. Dan gaan we oa wandelen langs de Yangtze rivier.
Het is elke avond wel even een werkje om alles weer hier te plaatsen, maar we zien hier zo ontzettend veel dat het voor ons ook erg fijn is om terug te kijken waar we allemaal geweest zijn.

Heb het misschien al eerder geschreven maar wij vinden het erg leuk dat jullie ons zo volgen 😃. Ook de reacties vinden we super.
Ik neem me elke keer voor om de belevenissen van de dag en de foto’s wat korter en minder te houden, maar geloof dat dat niet helemaal lukt. Vind het namelijk ook zonde om dingen weg te laten.
In ieder geval is het nu alweer bijna middernacht, dus gaan we gauw slapen.